Διδάσκων: Κώστας Γιαννακόπουλος

Κωδικός μαθήματος: ΚΑ-122
Τύπος μαθήματος: Επιλογής
Έτος σπουδών: 3ο-4ο 
Εξάμηνο σπουδών: 5ο-7ο 
Αριθμός πιστωτικών μονάδων (ECTS): 6
Αριθμός διδακτικών μονάδων: 3

    Περιεχόμενο μαθήματος: Φεμινισμός/-οί και ανθρωπολογία/κοινωνικές επιστήμες: το ζήτημα της σχέσης κοινωνικών κινημάτων, κοινωνικής θεωρίας και «επιστήμης». Από την ανθρωπολογία των γυναικών στην ανθρωπολογία των φύλων: σύγχρονα θεωρητικά ρεύματα. Το ζήτημα της έμφυλης διαφοράς: φύση:γυναίκα/πολιτισμός:άνδρας; Βιολογικό/κοινωνικό φύλο (sex/gender), σεξουαλικότητα, αναπαραγωγή, συγγένεια. Φύλο και σχέσεις εξουσίας: ανδρική εξουσία και γυναικεία αντίσταση, ανδρισμός και εξουσία. Το φύλο ως μεταφορά: το φύλο ως τρόπος νοηματοδότησης και νομιμοποίησης των κοινωνικών σχέσεων και σχέσεων εξουσίας πέρα από το φύλο. Φύλο, σεξουαλικότητα και αναστοχαστική ανθρωπολογία: έμφυλες, σεξουαλικές ταυτότητες και διυποκειμενικότητα στην ανθρωπολογική έρευνα και γραφή.

    Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα: Να εξοικειώσει τους φοιτητές/-τριες με τις κυριότερες ανθρωπολογικές προβληματικές για το φύλο και με τη χρήση του φύλου ως εργαλείο προβληματισμού για ευρύτερα ζητήματα που απασχολούν την ανθρωπολογία, όπως η σχέση μεταξύ του βιολογικού και του κοινωνικού/πολιτισμικού και οι σχέσεις εξουσίας.

    Προαπαιτούμενα : Κανένα.

    Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

    α) Εγχειρίδια του μαθήματος:

    Γιαννακόπουλος Κ. (επιμέλεια) 2006. Σεξουαλικότητα. Θεωρίες και πολιτικές της ανθρωπολογίας. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.

    Μπακαλάκη Α. (επιμέλεια) 1994. Ανθρωπολογία, γυναίκες και φύλο. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.

    Laqueur T. 2003. Κατασκευάζοντας το φύλο. Σώμα και κοινωνικό φύλο από τους αρχαίους Ελληνες έως το Φρόιντ. Αθήνα: Πολύτροπον.

    β) Συμπληρωματική βιβλιογραφία:

    Παπαταξιάρχης Ε. –Παραδέλλης Θ. 1992 (επιμέλεια). Ταυτότητες και φύλο στη σύγχρονη Ελλάδα. Αθήνα: Καστανιώτης/Πανεπιστήμιο Αιγαίου.

    Badinter E. 1994. XY. H ανδρική ταυτότητα. Αθήνα: Κάτοπτρο.

    Βαρίκα Ε. 2000. Με διαφορετικό πρόσωπο. Φύλο, διαφορά και οικουμενικότητα. Αθήνα: Κατάρτι.

    Gatens M., 1996. Imaginary Bodies. Ethics, Power and Corporeality. London and New York: Routledge.

    Iacub M. 2002. Quavezvous fait de la libération sexuelle? Paris : Flammarion.

    Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι : Διαλέξεις, παρουσιάσεις κειμένων από τις/τους φοιτήτριες/-ές, προβολή ταινιών.

    Μέθοδοι αξιολόγησης / βαθμολόγησης : Γραπτή τελική εξέταση, εργασίες.

    Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνικά.

    Τρόπος παράδοσης μαθήματος: Φυσική παρουσία του διδάσκοντος.