Διδάσκουσα: Έλια Πετρίδου

Κωδικός μαθήματος: ΚΑ-140
Τύπος μαθήματος: Υποχρεωτικό 
Έτος σπουδών: 1ο 
Εξάμηνο σπουδών: 1ο 
Αριθμός πιστωτικών μονάδων (ECTS): 5
Αριθμός διδακτικών μονάδων: 3

    Περιεχόμενο μαθήματος: Στο μάθημα εξετάζονται, μέσα από μια κριτική σκοπιά, οι κυριότερες θεωρίες και τα ρεύματα που κυριάρχησαν στην Κοινωνική Ανθρωπολογία από το 19ο αιώνα μέχρι και τη δεκαετία του 1970, προκειμένου να διαμορφώσουν οι φοιτητές μια πλήρη εικόνα για τις ιστορικές τάσεις της σύγχρονης ανθρωπολογίας. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην κατανόηση της προέλευσης και των χαρακτηριστικών των τριών «εθνικών σχολών» (της αγγλικής, της γαλλικής και της αμερικανικής) της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας καθώς και βασικών εννοιών, όπως εξέλιξη, πολιτισμός, λειτουργία, διαδικασία και δομή.

    Στόχοι: Η γνωριμία με τα κυριότερα ρεύματα που κυριάρχησαν στην Κοινωνική Ανθρωπολογία από το ξεκίνημά της έως τη δεκαετία του 1970 και η κατανόηση της σχέσης της με την ιστορία.  Η εξοικείωση με βασικές έννοιες και μεθοδολογίες.

    Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα: Οι φοιτητές θα μάθουν να αναγνωρίζουν και να διακρίνουν μεταξύ τους τα κυριότερα θεωρητικά ρεύματα και μεθόδους έρευνας στην ιστορία της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας. Θα μπορέσουν να αναπτύξουν ένα ταξινομικό σχήμα των θεωρητικών ρευμάτων στον χώρο και το χρόνο και θα μάθουν να συνδέουν τη θεωρία με συγκεκριμένους ανθρώπους, τόπους και γεγονότα. Επίσης, θα εξοικειωθούν με βασικές έννοιες-εργαλεία της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και με την εφαρμογή τους.

    Προαπαιτούμενα: Κανένα.

    Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

    α) Εγχειρίδια του μαθήματος:

    1) Ιστορία της Ανθρωπολογικής  Σκέψης, P. Erickson & L. Murphy, Εκδόσεις Κριτική, 2002.

    2) Ανθρωπολογία και Ιστορία, Σ. Δημητρίου & Σ. Δημητρίου-Κοτσώνη, Καστανιώτης, 1996.

    β) Συμπληρωματική βιβλιογραφία:

    Κεφάλαια από βιβλία, άρθρα από επιστημονικά περιοδικά, σημειώσεις της διδάσκουσας.

    Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι: Διαλέξεις, παρουσιάσεις από φοιτητές, προβολή εθνογραφικών ταινιών.

    Μέθοδοι αξιολόγησης / βαθμολόγησης: Απαλλακτικές πρόοδοι (προαιρ.), τελική γραπτή εξέταση, γραπτές εργασίες (προαιρ.), προφορικές παρουσιάσεις (προαιρ.)

    Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνικά.

    Τρόπος παράδοσης μαθήματος: Φυσική παρουσία της διδάσκουσας.