School: School of Social Sciences
Academic Unit: Department of Social Anthropology and History
Level of Studies: Undergraduate
Course Code: PA/S-069 Semester: 8th
Course Title: Greek History in European Perspective
Independent Teaching Activities Weekly Teaching Hours Credits
3 7,5
Course Type: specialized general knowledge
Prerequisite Courses: none
Language of Instrauction and Examinations: English
Is the course Offered to Erasmus Students: yes
Course Website (URL): http://www.sah.aegean.gr/course/pas-069/

    (2) LEARNING OUTCOMES

    Learning outcomes:The course objectives are to provide students with a theoretical understanding of various aspects of Greek and European history and enable them to demonstrate the ability to analyze and interpret what they have learnt, orally though class presentations and in writing through essays.

    General Competences :Knowledge, understanding and critical review of

    • social and cultural developments and mentality shifts that shaped the modern world
    • uses of the past in the present
    • Greek history within its broader contexts.

    Production of free, creative and inductive thinking.

    (3) SYLLABUS

    1. Introductory lesson: Greek History – European History (Eleni Gara)
    2. Module I: Byzantium and the Medieval European World (Ioannis Smarnakis)
    3. Module II: Christian and Muslim Europe: the early modern experience (Eleni Gara)
    4. Module III: Nationalism and the Making of Modern Greece (Haris Exertzoglou)

    (4) TEACHING and LEARNING METHODS – EVALUATION

    Delivery: face-to-face
    Use of Information and Communications Technology: use of multimedia in teaching, course support through e-class, electronic communication with students
    Teaching Methods:  Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
    seminars 39
    study and analysis of bibliography 80,5
    essay writing 60
    oral presentation 8
    Course total 187,5
    Student
    Perdosmance Evaluation:
    evaluation of three essays written in English – the final grade is the average of the three sub-grades


    (5)  ATTACHED BIBLIOGRAPHY:

    1. Blinkhorn, Martin, and Thanos Veremis (eds.), Modern Greece: Nationalism and Nationality, Athens: Sage, 1990.
    2. Clogg, Richard, A Concise History of Greece, Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
    3. Gofmann, Daniel, The Ottoman Empire and Early Modern Europe, Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
    4. Haldon, John (ed.), The Social History of Byzantium, Malden Mass.: Wiley-Blackwell, 2009.
    5. Hanioğlu, Şükrü, A Brief History of the Ottoman Empire, Princeton: Princeton University Press, 2008.
    6. Necipoğlu, Nevra, Byzantium between the Ottomans and the Latins: Politics and Society in the Late Empire, Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
    7. Roudometof, Victor, “From Rum Millet to Greek Nation: Enlightenment, Secularization, and National Identity in Ottoman Balkan Society, 1453-1821”, Journal of Modern Greek Studies 16 (1998), 11-48.

     
    Σχολή: Κοινωνικών Επιστημών
    Τμήμα: Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας
    Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
    Κωδικός Μαθήματος: ΠΑ/Σ-069 Εξάμηνο Σπουδών: Η’ (8o)
    Τίτλος Μαθήματος: Greek History in European Perspective
    Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Πιστωτικές Μονάδες
    Διαλέξεις 3 7,5
    Τύπος Μαθήματος: Επιλογής μάθημα, Ειδίκευσης γενικών γνώσεων
    Προαπαιτούμενα Μαθήματα: Κανένα
    Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων: Αγγλική
    Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus: Ναι
    Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (Url): http://www.sah.aegean.gr/course/pas-069/

      (2) ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

      Mαθησιακά Aποτελέσματα: Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα έχουν

      • αποκτήσει μια θεωρητική κατανόηση των διαφόρων όψεων της ελληνικής και ευρωπαϊκής ιστορίας
      • ·πιδείξει την ικανότητά τους να αναλύουν και να ερμηνεύουν  τα όσα έχουν μάθει με προφορικές παρουσιάσεις στην τάξη και γραπτές ασκήσεις και εργασίες.

      Γενικές Ικανότητες: Γνώση, κατανόηση και κριτική αντιμετώπιση

      • των κοινωνικών και πολιτισμικών εξελίξεων και διανοητικών αλλαγών που συνέβαλαν στη διαμόρφωση του σύγχρονου κόσμου,
      • των χρήσεων του παρελθόντος στο παρόν,
      • της ελληνικής ιστορίας στα ευρύτερα συμφραζόμενά της.

      Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.


      (3) ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

      1. Introductory lesson: Greek History – European History (Eleni Gara)
      2. Module I: Byzantium and the Medieval European World (Ioannis Smarnakis)
      3. Module II: Christian and Muslim Europe: the early modern experience (Eleni Gara)
      4. Module III: Nationalism and the Making of Modern Greece (Haris Exertzoglou)

      (4) ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

      Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο
      Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: χρήση πολυμέσων στη διδασκαλία, υποστήριξη μαθήματος μέσω e-class, ηλεκτρονική επικοινωνία με τους φοιτητές
      Οργάνωση Διδασκαλίας:  Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
      Σεμινάρια 39
      μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 80,5
      συγγραφή εργασιών 60
      προφορικές παρουσιάσεις 8
      Σύνολο Μαθήματος  187,5
      Αξιολόγηση Φοιτητών: αξιολόγηση τριών γραπτών εργασιών στα αγγλικά – ως τελικός βαθμός καταχωρίζεται ο μέσος όρος των τριών επιμέρους βαθμών

      (5) ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

      Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

      1. Blinkhorn, Martin, and Thanos Veremis (eds.), Modern Greece: Nationalism and Nationality, Athens: Sage, 1990.
      2. Clogg, Richard, A Concise History of Greece, Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
      3. Gofmann, Daniel, The Ottoman Empire and Early Modern Europe, Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
      4. Haldon, John (ed.), The Social History of Byzantium, Malden Mass.: Wiley-Blackwell, 2009.
      5. Hanioğlu, Şükrü, A Brief History of the Ottoman Empire, Princeton: Princeton University Press, 2008.
      6. Necipoğlu, Nevra, Byzantium between the Ottomans and the Latins: Politics and Society in the Late Empire, Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
      7. Roudometof, Victor, “From Rum Millet to Greek Nation: Enlightenment, Secularization, and National Identity in Ottoman Balkan Society, 1453-1821”, Journal of Modern Greek Studies 16 (1998), 11-48.