● Introduction to Art and Art History and Theory.
● From the ancient civilizations to the Baroque period.
● Art Theory after the 17th century.
● Τhe evolution of the visual arts and their theoretical content and frame during the 19th and the 20th centuries.
● Neoclassicism, Romanticism, academic art and Impressionism in Europe, the new directions of visual arts and their theoretical frames.
● Post-Impressionism and Cezanne, the Greek example, the School of Munich and Europe.
● The sociopolitical and theoretical frames of Modernism, the artistic movements in Europe (Fauvism, Cubism, Futurism, Dada and Surrealism, Expressionism, Constructivism), the relation between 20th century and psychoanalysis (Picasso, the Surrealists, Giorgio De Chirico and Sigmund Freud.
● Modernism in Greece.
● Europe and Greece after 1945.
● The aftermath of Modernism. The Postmodern.
Learning outcomes The course is a first acquaintance of the students with the subject of Art History. After the fulfillment of the course students should be able to understand the close relation between art and society and also comprehend the method, as well as the special characteristics of the several periods. More specifically: 1. To comprehend the relation between art and society 2. To understand the special characteristics of each period in sociocultural and socio-political frames. 3. To be capable of using the methodology and approach the basic art theories. 4. To be capable of dating the several artworks of different eras. 5. To understand terms like Antiquity, Middle Ages, Renaissance, European Art, realism, abstraction and realize their role, their function and interrelation 6. To realize the role art played during the long course of humanity, the relation between art and science and also the interdisciplinary content of the arts. 7. Comprehend the basic characteristics and the basic concept of Neoclassicism, Romanticism, Impressionism and the artistic movements of the first half of the 20th century (Modernism). 8. Be capable of recognizing artistic movements, artwork and artists of the 19th and 20th century. 9. Understand the sociopolitical and theoretical frames of Modernism. 10. Understand the content of Neohellenic Art and also its relation with the ‘School of Munich’. 11. Define the theoretical frames of Modernism that prepared the phenomenon of Postmodernism.
General Competences
1.Production of free, creative and inductive thinking. 2. Criticism and self-criticism. 3. Respect for difference and multiculturalism. 4. Search for, analysis and synthesis of data and information, with the use of the necessary technology. 5. Working independently. 6. Team work. 7. Working in an international anδ interdisciplinary environment. 8. Showing social, professional and ethical responsibility and sensitivity to gender issues.
Delivery: | Face-to-face teaching | |
Use Of Information And Communications Technology : | Use of ICT teaching | |
Teaching Methods: | Activity | Semester workload |
Lectures | 39 | |
Lectures’ study | 39 | |
Preparation of Semester Project |
39 | |
Educational visits | 12 | |
Study for final exams | 27 | |
Course total
|
156 | |
Student Performance Evaluation: | Open-ended questions, or Short-answer questions, or Multiple choice questionnaires, or Oral examination and Essay with Public Presentation |
a. Basic Bibliography:
a. Coursebooks:
1. Janson W. Η., Janson F. Anthony, Ιστορία της Τέχνης. Η Δυτική Παράδοση, μετάφραση: Μαριάννα Αντωνοπούλου – Νάνσυ Κουβαράκου, εκδόσεις Ίων / Έλλην, Αθήνα 2011, ISBN 978-960-697-059-7 (Κωδικός στον ΕΥΔΟΞΟ: 86199395).
2. Julian Bell, Καθρέφτης του Κόσμου. Μια Νέα Ιστορία της Τέχνης, μετάφραση: Γιώργος Λαμπράκος, Ελεάννα Πανάγου, επιστημονική επιμέλεια: Κωνσταντίνος Ιωαννίδης, εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ, Αθήνα 2009, ISBN: 978-960-455-605-2 (Κωδ. ΕΥΔΟΞΟΣ: 24154).
β) Additional Bibliography:
3. E.H.Gombrich, Το Χρονικό της Τέχνης, μτφρ. Λίνας Κάσδαγλη, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα 1998, 14η εκδ. – 2011, ISBN: 978-960-250-144-3 (Κωδ. ΕΥΔΟΞΟΣ: 44017).
4. Belting H.,Dilly H.,Kemp W.,Warnke M.,Sauerlander W., Εισαγωγή στην Ιστορία της Τέχνης, εκδόσεις ΒΑΝΙΑΣ, Θεσσαλονίκη 1995 (Κωδ. ΕΥΔΟΞΟΣ: 4860)
5. Χιού Χόνορ, Τζών Φλέμινγκ, Ιστορία της Τέχνης, Εκδ. ΕΛΕΝΗ ΣΑΡΑΦΙΔΟΥ & ΣΙΑ, Αθήνα 1991, ISBN: 9789607183057 (Κωδ. Εύδοξος: 34344)
6. Henrich Wοlfflin, Βασικές Έννοιες της Ιστορίας της Τέχνης, εκδ. Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη 1992, ISBN: 9602606762.
7. Μιχ. Τιβέριος, Ελληνική Τέχνη. Αρχαία Αγγεία, ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΑΘΗΝΩΝ, Αθήνα 1996, ISBN: 960-213-291-4.
8. Νικ. Γιαλούρης, Ελληνική Τέχνη. Αρχαία Γλυπτά, ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΑΘΗΝΩΝ, Αθήνα 1994-5, ISBN: 960-213-290-6.
9. Giorgio Vasari, The Lives of the Artists, Oxford University Press, 1991, ISBN: 019281754X.
10. Arnold Hauser, Κοινωνική Ιστορία της Τέχνης, τόμος 2, εκδόσεις Κάλβος, Αθήνα 1980.
11. Άντονυ Χιούζ, Μιχαήλ Άγγελος, εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα 2001, ISBN: 960-03-3313-0.
12. Μ. Λαμπράκη – Πλάκα, Οι Πραγματείες περί ζωγραφικής Αλμπέρτι και Λεονάρντο, Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη, Ηράκλειο Κρήτης 1988.
13. Έρβιν Πανόφσκι, Μελέτες Εικονολογίας. Ουμανιστικά Θέματα στην τέχνη της Αναγέννησης, Εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 1991.
14. Νικολο Μακιαβέλι, Ο Ηγεμόνας, Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 2002, ISBN: 960-293-945-1.
15. Τζούλιο Κάρλο Αργκάν, Η Μοντέρνα Τέχνη, εκδ. Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας-Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης – Α.Σ.Κ.Τ, Αθήνα 2001, ISBN: 960-524-028-8 (Κωδικός στον ΕΥΔΟΞΟ: 1152).
16. Hal Foster, κ.α., Η Τέχνη από το 1900. Μοντερνισμός, Αντιμοντερνισμός, Μεταμοντερνισμός, εκδ. Επίκεντρο, Αθήνα 2007, ΙSBN: 978-960-458-047-7 (Κωδικός στον ΕΥΔΟΞΟ: 15037).
17. Ν.Στάγκος (επιμ.), Έννοιες της Μοντέρνας Τέχνης. Από τον Φωβισμό στο
Μεταμοντερνισμό, εκδ. ΜΙΕΤ (Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης), Αθήνα 2003, ISBN:
960-250-253-3 (Κωδικός στον ΕΥΔΟΞΟ: 15037)
18. 1.H. H. Arnason, Ιστορία της Σύγχρονης Τέχνης. Ζωγραφική, Γλυπτική, Αρχιτεκτονική, Φωτογραφία, εκδ. Επίκεντρο, Αθήνα 2005, ΙSBN: 978-960-6645-67-9 (Κωδικός στον ΕΥΔΟΞΟ: 15054).
19. Τζ. Ρούμπιν, Ιμπρεσιονισμός, εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα 2000, ISBN: 960-03-2653-3 20. Αντ. Κωτίδης, Ελληνική Τέχνη. Ζωγραφική 19ου αι., ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΑΘΗΝΩΝ, Αθήνα 1998, ISBN: 960-213-302-3.
21. Χρ. Χρήστου, Ελληνική Τέχνη. Ζωγραφική 20ου αι, ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΑΘΗΝΩΝ, Αθήνα 1998, ISBN: 960-213-303-1.
22. Μ. Γκαίηλ, Νταντά και Υπερρεαλισμός, εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα 1999, ISBN:960-03-2448-4 (Κωδικός στον Εύδοξο: 16980)
23. Μ. Λαμπράκη – Πλάκα, Εθνική Πινακοθήκη. Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου. Τέσσερις Αιώνες Ελληνικής Ζωγραφικής, Εθνική Πινακοθήκη και Μουσείο Αλεξάνδρου Σόυτζου, Αθήνα 2000, ISBN: 960-7791-07-Χ.
24. Ν. Λοϊζίδη, Ο Υπερρεαλισμός στη Νεοελληνική Τέχνη. Η περίπτωση του Νίκου Εγγονόπουλου, εκδ. Νεφέλη, Αθήνα 1984.
25. Arnold Hauser, Κοινωνική Ιστορία της Τέχνης, τόμοι 3-4, εκδόσεις Κάλβος, Αθήνα 1980.
26. Walter Benjamin, Δοκίμια για την Τέχνη (περιέχει «Το έργο τέχνης την εποχή της τεχνικής αναπαραγωγιμότητάς του»), εκδόσεις Κάλβος, Αθήνα 1978.
27. Andre Malraux, Το φανταστικό μουσείο, εκδόσεις Πλέθρον, Αθήνα 2007, ISBN: 978-960-348-157-7.
– JOURNALS:
1. Oxford Art Journal: https://academic.oup.com/oaj
2. International Journal of Art and History: http://ijaahnet.com/
3. The Art Bulletin: http://www.tandfonline.com/loi/rcab20
4. International Journal for Digital Art History: http://dah-journal.org/
5. Art Theory and History: http://ijath.cgpublisher.com/
6. International Journal of Art Theory and Criticism:
http://www.journalnetwork.org/journals/international-journal-of-art-theory-and-criticism#author-gui
de-tab
7. Art History – Wiley Online Library:
http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1467-8365
8. The Journal of Aesthetics and Art Theory – Wiley Online Library:
http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1540-6245
9. International Journal of Art and History: http://ijaahnet.com/
School:
Academic Unit:
Level of studies:
Course code:
Semester:
Independent teaching activities
Lectures:
Weekly teaching hours
Credits
Course type:
Prerequisite courses:
Language of instruction and examinations:
Teacher:
Is the course offered to erasmus students:
Course website (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Follow Us