The fifty years between the Russo-Ottoman War of 1768-1774 and the Revolution of 1821 were a time of great and rapid change for the Ottoman state and the societies under Ottoman political rule. The course examines the living conditions and the framework of action of the Ottoman subjects in this period, focusing on the Greek Orthodox populations of the Greek peninsula and the islands, and explores the main transformations in the institutional, political, socio-economic and ideological field. The aim is to understand the pre-revolutionary order of things, in which the demand for political emancipation expressed with the Greek Revolution was formed.
Thematic Units
1. The Ottoman Empire and its societies in the 18th century
2. International developments and the fall of Ottoman power
3. Central government and provincial administration
4. Notables
5. Church
6. Towns
7. The rural countryside
8. Mountain societies
9. Islands
10. Armed companies and martolos districts
11. Social tensions and ideological confrontations
12. The revolutionary turn
13. Recapitulation: Sociopolitical and ideological conditions at the eve of the Revolution
Learning outcomes:
With the successful completion of the course, students will
· understand the developments in the Ottoman world in the decades preceding the eruption of the Greek Revolution
· acquire new knowledge about the framework of life and action of Ottoman Greek-Orthodox subjects, especially in the Greek peninsula and the islands
· familiarize themselves with recent historical perspectives about the transformation of the Ottoman state and its societies, especially the Greek-Orthodox ones, during the transition to modernity.
General Competences :
Knowledge, understanding and critical review of
· historical developments in governance, society, economy and ideas
· social and cultural developments and mentality shifts that conduced to the shaping of the modern world
· uses of the past in the present
· Greek history within its broader contexts.
Production of free, creative and inductive thinking.
Delivery: | Face-to-face teaching | ||
Use Of Information And Communications Technology : | use of multimedia in teaching, course support through e-class, electronic communication with students | ||
Teaching Methods: | Activity | Semester workload | |
Lectures | 39 | ||
preparation (study of sources and bibliography) | 39 | ||
study for the final exam | 72 | ||
Course total
|
150 | ||
Student Performance Evaluation: |
|
– Textbooks:
İnalcık, H. και D. Quataert (επιμ.), Οικονομική και κοινωνική ιστορία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, τ. Β΄: 1600-1914, μτφρ. Μ. Δημητριάδου, Αθήνα, 2011.
Παπασταματίου, Δ., και Φ. Κοτζαγεώργης, Ιστορία του νέου ελληνισμού κατά τη διάρκεια της οθωμανικής πολιτικής κυριαρχίας, Αθήνα, 2015.
– Suggested bibliography:
Ασδραχάς, Σ. (επιμ.), Ελληνική οικονομική ιστορία, τ. Α΄, Αθήνα, 2003.
Γκαρά, Ε., και Γ. Τζεδόπουλος, Χριστιανοί και μουσουλμάνοι στην Οθωμανική Αυτοκρατορία: θεσμικές πραγματικότητες και κοινωνικές δυναμικές, Αθήνα, 2005.
İnalcık, H. και D. Quataert (επιμ.), Οικονομική και κοινωνική ιστορία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, τ. Β΄: 1600-1914, μτφρ. Μ. Δημητριάδου, Αθήνα, 2011.
Παναγιωτόπουλος, Β., «Εισαγωγή», στο Β. Παναγιωτόπουλος κ.ά. (επιμ.), Αρχείο Αλή πασά Γενναδείου Βιβλιοθήκης, Αθήνα, 2009, τ. Δ΄, 15-187.
Παπασταματίου, Δ., και Φ. Κοτζαγεώργης, Ιστορία του νέου ελληνισμού κατά τη διάρκεια της οθωμανικής πολιτικής κυριαρχίας, Αθήνα, 2015.
Πιζάνιας, Π., Η ιστορία των νέων Ελλήνων από το 1400c. έως το 1820, 2η έκδ., Αθήνα, 2015.
Quataert, D., Η Οθωμανική Αυτοκρατορία: οι τελευταίοι αιώνες 1700-1922, μτφρ. Μ. Σαρηγιάννης, Αθήνα, 2006.
Χαρλαύτη, Τζ. και Κ. Παπακωνσταντίνου (επιμ.), Η ναυτιλία των Ελλήνων 1700-1821: Ο αιώνας της ακμής πριν από την Επανάσταση, Αθήνα: Κέδρος, 2013.
– Related academic journals:
School:
Academic Unit:
Level of studies:
Course code:
Semester:
Independent teaching activities
Lectures:
Weekly teaching hours
Credits
Course type:
Prerequisite courses:
Language of instruction and examinations:
Teacher:
Is the course offered to erasmus students:
Course website (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Follow Us