Το γλωσσικό όργανο όχι μόνο αντανακλά τη ροή του ιστορικού χρόνου αλλά και χάρη σε αυτό διαμορφώνονται οι όροι πρόσληψης των μεταβολών της πραγματικότητας. Ο κύκλος αυτός διαλέξεων αποσκοπεί να προσφέρει, αφενός, μια επισκόπηση των γλωσσικών θεωριών, από την αρχαιότητα μέχρι τη σύγχρονη εποχή, που φιλοδοξούν να αποκρυπτογραφήσουν τα γλωσσικά δεδομένα ως εργαλείο και δείκτη της εξέλιξης και των περιπετειών της συνείδησης. Αφετέρου, αποσκοπεί να εμβαθύνει στο περιεχόμενο τομών στο εννοιολογικό σύμπαν που, κάτω από ορισμένες ιστορικές συνθήκες, αποκρυσταλλώθηκαν σε αντιθετικά ζεύγη όπως νόμος/φύση, συμφέρον/δίκαιο, όλον/μέρος κ.ά.
Θεματικές ενότητες
ΜΕΡΟΣ Α (Κ. Κανάκης)
A.1 Εισαγωγή: Από την «ορθότητα των ονομάτων» στη πρώιμη σύγχρονη γλωσσολογική σκέψη
A.2 O στρουκτουραλισμός του Saussure
A.3 Από τον στρουκτουραλισμό στην γενετική μετασχηματιστική γραμματική του Chomsky
A4. Γλωσσικός σχετικισμός και η «υπόθεση Sapir-Whorf»
A.5 Γνωσιακή γλωσσολογία: Η γλώσσα ως μηχανισμός κατηγοριοποίησης
A.6 Από την κυρίαρχη γλωσσολογία στην κοινωνιογλωσσολογία
ΜΕΡΟΣ Β (Β. Αναστασιάδης)
Β.1 Εισαγωγή στην ιστορία των εννοιών, μέθοδος και υποθέσεις εργασίας.
Β.2 Οι ιδέες, έννοιες και πραγματικότητα.
Β.3 Ιδέες, έννοιες και η γένεση της ιστορίας.
Β.4 Η ανάδυση αντιθετικών ζευγών: φύση και νόμος στο αρχαιοελληνικό παράδειγμα.
Β.5 Η σοφιστική και ο σχετικισμός.
Mαθησιακά Aποτελέσματα:
Το μάθημα αποσκοπεί στην εξοικείωση των φοιτητών με την ερμηνεία των εννοιών μέσα από μια ιστορική προοπτική, την οποία πλαισιώνει η κατανόηση θεμελιωδών εργαλείων της γλωσσικής θεωρίας σε διάφορες σχολές.
Γενικές Ικανότητες:
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Αυτόνομη εργασία
Ομαδική εργασία
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Χρήση εκπαιδευτικού υλικού αναρτημένου στην ιστοσελίδα του μαθήματος στην πλατφόρμα eclass. | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 | |
Προφορικές παρουσιάσεις | 50 | |
Μελέτη | 61 | |
Εργασίες | 100 | |
Σύνολο Μαθήματος | 250 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική
ΜΕΡΟΣ Α Μέθοδοι αξιολόγησης:
Υποχρεώσεις φοιτητών/τριών:
ΜΕΡΟΣ Β Μέθοδοι αξιολόγησης:
Υποχρεώσεις φοιτητών/τριών:
|
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
ΜΕΡΟΣ Α
ΜΕΡΟΣ Β
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
ΜΕΡΟΣ Α
ΜΕΡΟΣ Β
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Τύπος Μαθήματος:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ακολουθήστε μας