Το μάθημα επιχειρεί να διερευνήσει από μια πολιτισμική σκοπιά τις αλλαγές που χαρακτήρισαν την ύστερη περίοδο της οθωμανικής αυτοκρατορίας σε σχέση με τον περίγυρό της. Επομένως, επικεντρώνεται στις προσπάθειες επιβίωσης της αυτοκρατορίας μέσω μεταρρυθμίσεων και συγκρούσεων στην εποχή του ευρωπαϊκού ιμπεριαλισμού και του εθνικισμού στα Βαλκάνια. Η σχέση της αυτοκρατορίας αλλά και των νεοσύστατων εθνικών κρατών στην περιοχή είχε ιδιαίτερη βαρύτητα στις εξελίξεις. Στο πλαίσιο αυτό θα διερευνηθούν οι προκλήσεις της εποχής και η αντίδραση του οθωμανικού κράτους για την επιβίωσή του Οι δυτικού τύπου μεταρρυθμίσεις που επιχειρήθηκαν στην οθωμανική αυτοκρατορία δημιούργησαν εντάσεις και δυναμικές χωρίς να αποδώσουν αποτελεσματικά. Το μάθημα επιδιώκει να εξετάσει την ριζοσπαστικοποίηση της οθωμανική πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας, κυρίως των Νεοτούρκων, απέναντι στις μη μουσουλμανικές κοινότητες κατά την περίοδο του ΑΠΠ και την κληρονομιά που άφησε στα χρόνια που ακολούθησαν το τέλος της αυτοκρατορίας και τον ελληνοτουρκικό πόλεμο (ή πόλεμο της Τουρκικής Ανεξαρτησίας. Κεντρικό ζήτημα εδώ η μετακίνηση πληθυσμών που επιτεύχθηκε με διαδικασίες εθνοκάθαρσης-γενοκτονίας αλλά και αναγκαστικής ανταλλαγής, όλες διαδικασίες πρωτόγνωρες που έθεσαν σε νέα βάση την ηθική του πολέμου, την εμπλοκή του άμαχου πληθυσμού και τα δικαιώματά του. Τέλος, θα εξεταστεί η διαμόρφωση της ιστορικής μνήμης των τελευταίων ετών της αυτοκρατορίας και η διαχείρισή της στο παρόν στο βαθμό που υπεισέρχεται πλέον η διάσταση του τραύματος.
Mαθησιακά Aποτελέσματα:Το μάθημα αποσκοπεί στην συστηματική συζήτηση της ύστερης οθωμανικής περιόδου σε σχέση με τον μεταβαλλόμενο περίγυρο της. Οι φοιτητές εξοικειώνονται με μέρος της ευρύτατης βιβλιογραφίας και κυρίως με την μετατόπιση των ενδιαφερόντων που αφορούν την σημερινή εποχή σε σχέση με τις εθνοκαθάρσεις μετακινήσεις πληθυσμών, την συλλογική μνήμη και το τραύμα. Αναπτύσσουν δεξιότητες στην έρευνα και την προφορική και γραπτή παρουσίαση γύρω από το αντικείμενο του μαθήματος.
Γενικές Ικανότητες:Το μάθημα καλλιεργεί τις δεξιότητες της ατομικής και ομαδικής εργασίας καθώς επικεντρώνεται στην μελέτη βιβλιογραφίας και την παρουσίαση κειμένων σε εβδομαδιαία βάση. Ο συγκεκριμένος φόρτος εργασίας στόχο έχει να ενισχύσει την κριτική ικανότητα σκέψης, τις γνώσεις για το συγκεκριμένο αντικείμενο και την συνθετική και επαγωγική σκέψη των φοιτητριών/,ων. Τέλος καλλιεργεί την ενσυναίσθηση σχετικά με την διαφορά του ιστορικού χρόνου, τα όρια και την ιστορικότητα της ιστορικής κατανόησης.
Τρόπος Παράδοσης: | Πρόσωπο με πρόσωπο | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Ναι ΤΠΕ, Επικοινωνία με φοιτητές/τριες ηλεκτρονικά | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 40 | |
Προετοιμασία για μάθημα | 120 | |
Παρουσίαση εργασιών | 40 | |
Τελική εργασία | 50 | |
Σύνολο Μαθήματος | 250 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Προφορικές παρουσιάσεις στο μάθημα, συμμετοχή στο μάθημα, τελικές εργασίες |
Η βιβλιογραφία είναι αναρτημένη στον ιστότοπο (ULR) του μαθήματος.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Journal of Modern Greek Studies, Journal of Genocide Studies, History and Theory, Contemporary History Review, Δελτίο Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών, Journal of Middle East Studies.
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Τύπος Μαθήματος:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ακολουθήστε μας