Στην αυγή των πρώιμων νεότερων χρόνων, η οθωμανική επέκταση στα Βαλκάνια και η ολοκλήρωση της ισπανικής Ρεκονκίστα στην Ιβηρική ανέτρεψαν τις μεσαιωνικές ισορροπίες και έθεσαν σε νέες βάσεις την πολιτική, στρατιωτική και ιδεολογική σύγκρουση ανάμεσα στις μουσουλμανικές και τις χριστιανικές δυνάμεις. Το μάθημα εξερευνά τους πολλαπλούς τρόπους συνάντησης και αντιπαράθεσης Χριστιανισμού και Ισλάμ στον ευρωπαϊκό και τον μεσογειακό χώρο από τον 15ο έως τις αρχές του 19ου αιώνα, μια εποχή καθοριστικών εξελίξεων για τη διαμόρφωση του σύγχρονου κόσμου. Στον πυρήνα του μαθήματος βρίσκονται τρεις κεντρικές όψεις του ζητήματος: οι σχέσεις της μουσουλμανικής Οθωμανικής Αυτοκρατορίας με τα χριστιανικά ευρωπαϊκά κράτη, η θέση των χριστιανών και των χριστιανικών εκκλησιών στην οθωμανική επικράτεια και ο εξισλαμισμός. Η εμβάθυνση στις επιμέρους θεματικές ενότητες αναδεικνύει την πολλαπλότητα της ιστορικής εμπειρίας, η οποία χαρακτηρίζεται τόσο από σύγκρουση και αντιπαλότητα όσο και από συνεργασία και αλληλεπίδραση, και αντιπαρατίθεται στα στερεότυπα που εκλαμβάνουν το Ισλάμ και τον Χριστιανισμό ως άχρονες ουσίες σε αιώνια αντιπαράθεση.
Mαθησιακά Aποτελέσματα: Οι φοιτητές που παρακολουθούν τις διαλέξεις, μελετούν την ύλη και ολοκληρώνουν την εργασία για το μάθημα αποκτούν νέες γνώσεις για τη διαμόρφωση και την εξάπλωση του Ισλάμ και του Χριστιανισμού, καθώς και για τις εσωτερικές τους διαφοροποιήσεις, οι οποίες τους επιτρέπουν να κατανοήσουν πληρέστερα όχι μόνο την ελληνική και την ευρωπαϊκή ιστορία, αλλά και σύγχρονα φαινόμενα. Επίσης εμβαθύνουν στο ζήτημα των επαφών ανάμεσα στο Ισλάμ και τον Χριστιανισμό στον ευρωπαϊκό χώρο κατά τους πρώιμους νεότερους χρόνους, εποχή κατά την οποία διαμορφώνεται η έννοια της Ευρώπης και συγκροτούνται εντόπιες μουσουλμανικές κοινότητες στα Βαλκάνια, εξοικειώνονται με την επιστημονική βιβλιογραφία για ένα μεγάλο φάσμα θεμάτων κοινωνικής, πολιτικής και πολιτισμικής ιστορίας της περιόδου και, τέλος, αποκτούν την ικανότητα για κριτική στάση απέναντι στους λόγους που συγκροτούνται γύρω από το ζήτημα της αντιπαράθεσης Ισλάμ και Χριστιανισμού.
Γενικές Ικανότητες: Γνώση, κατανόηση και κριτική αντιμετώπιση
• των ιστορικών εξελίξεων στα πεδία της πολιτικής, της κοινωνίας, της οικονομίας και των ιδεών,
• των κοινωνικών και πολιτισμικών εξελίξεων και διανοητικών αλλαγών που συνέβαλαν στη διαμόρφωση του σύγχρονου κόσμου,
• των χρήσεων του παρελθόντος στο παρόν,
• της ελληνικής ιστορίας στα ευρύτερα συμφραζόμενά της.
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | χρήση πολυμέσων στη διδασκαλία, υποστήριξη μαθήματος μέσω e-class, ηλεκτρονική επικοινωνία με τους φοιτητές | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 | |
μελέτη πολυμεσικού υλικού | 8 | |
μελέτη βιβλιογραφίας | 78 | |
συγγραφή εργασίας | 25 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
150 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | αξιολόγηση στα ελληνικά με συνεκτίμηση των εξής:
α) γραπτή αξιολόγηση με ερωτήσεις κρίσεως προς ανάπτυξη (80%) |
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Τύπος Μαθήματος:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Ακολουθήστε μας