Το μάθημα ασχολείται με την εμφάνιση των εθνικών ιδεών, τις εθνικές επαναστάσεις και τους εθνικούς αλυτρωτισμούς στα Βαλκάνια κατά τον 19ο και 20ο αιώνα. Αναλύει δηλαδή την μετάβαση σε μια εποχή εθνικών κρατών από τις πολυεθνικές αυτοκρατορίες, (Οθωμανική Αυτοκρατορία, Αυστρία). Η πρώτη ενότητα του μαθήματος αναπτύσσει την θεμελίωση των εθνικών ιδεολογιών στην γλώσσα, την ιστορία, τον πολιτισμό και την θρησκεία καθώς και την σχέση τους με προγράμματα «εκπολιτισμού». Στη δεύτερη ενότητα του μαθήματος εξετάζονται οι εθνικές εξεγέρσεις και επαναστάσεις (Ελληνική Επανάσταση, Σερβικές Εξεγέρσεις), η παρέμβαση των Ευρωπαϊκών δυνάμεων στην ίδρυση των εθνικών κρατών, καθώς και η διαμόρφωση αλυτρωτικών πολιτικών στο πλαίσιο του λεγόμενου Ανατολικού Ζητήματος και τις σημαντικές μεταβολές στον γεωπολιτικό χώρο.
Mαθησιακά Aποτελέσματα: Οι φοιτητές εξοικειώνονται με την σύγχρονη και διεπιστημονική προσέγγιση της εμφάνισης του εθνικισμού και του εθνικού κράτους στα Βαλκάνια κατά τον 10ο και 20ο αιώνα. Θα αποκτήσουν μια σφαιρική και συγκριτική γνώση σχετικά με τους εθνικισμούς στον βαλκανικό χώρο και θα είναι σε θέση να κατανοήσουν την ιστορικότητά τους. Θα έρθουν σε επαφή με βασικές πηγές της εποχής και θα μάθουν να σκέπτονται κριτική σχετικά με τις βεβαιότητες που χαρακτηρίζουν την αντίληψη για τις εθνικές ταυτότητες.
Γενικές Ικανότητες: Οι φοιτητές θα εργαστούν πάνω σε ένα δομημένο ιστορικό υλικό, ειδικά σχεδιασμένο για το μάθημα.
Το μάθημα καλλιεργεί τον σεβασμό στην διαφορετικότητα αλλά καλλιεργεί επίσης την ευθύνη της επιλογής και της κριτικής σκέψης.
Το μάθημα αναδεικνύει την έμφυλη διάσταση της γνώσης αλλά τους περιορισμούς στην δράση των γυναικών που υφίστανται στην υπό εξέταση περίοδο.
Το μάθημα καλλιεργεί την ελεύθερη συζήτηση, την δημιουργική και επαγωγική σκέψη και ενθαρρύνει την αναζήτηση των φοιτητών στην βιβλιογραφία και το διαδίκτυο.
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Χρήση ΤΠΕ στην διδασκαλία Χρήση ΤΠΕ στην επικοινωνία με του φοιτητές (e-class) |
|
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 40 | |
Ανάγνωση βιβλιογραφίας και πηγών για το μάθημα | 50 | |
Συμμετοχή στο μάθημα | 10 | |
Προετοιμασία για την τελική εξέταση | 50 | |
Τελική εξέταση | 3 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
153 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: |
Τελική εξέταση, συμμετοχή στο μάθημα, ομαδικές παρουσιάσεις. |
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Κατηγορία Μαθήματος:
Τύπος Μαθήματος:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Ακολουθήστε μας