Στόχος του μαθήματος είναι να αναδείξει την πολύπλοκη και πολυεπίπεδη σχέση μνήμης και αστικού χώρου μέσα από τις πολιτικές της μνήμης που σκοπεύουν να καταστήσουν τη μνήμη ορατή στο δημόσιο χώρο, δηλαδή δημόσια (τόποι μνήμης, ανδριάντες, γλυπτά, ονοματοθεσίες δρόμων και πλατειών, μουσεία, δρώμενα, δράσεις Δημόσιας Ιστορίας). Επικεντρώνουμε το ενδιαφέρον μας χρονικά στην περίοδο από το τέλος του Β΄ΠΠ μέχρι σήμερα, και γεωγραφικά κατά κύριο λόγο στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Η ελληνική περίπτωση κατέχει σημαντική θέση στην εξέτασή μας. Αφετηρία τη προσέγγισής μας αποτελεί η παραδοχή ότι η δημόσια μνήμη είναι ιστορικά προσδιορισμένη και για το λόγο αυτό ανοικτή σε νέες ερμηνείες, αντικαταστασάσεις και βανδαλισμούς ανάλογα με τις ιδεολογικές προτεραιότητες της εκάστοτε εξουσίας, τις διεκδικήσεις των κοινωνικών ομάδων για τη συμπεριλήψη τους στη δημόσια μνήμη καθως επίσης τους κοινωνικούς, οικονομικούς και πολιτισμικούς μετασχηματισμούς που συμβαίνουν σε μια κοινωνία. Τα ζητήματα που θα μας απασχολήσουν είναι: οι υλικές αναπαραστάσεις της μνήμης σε σχέση με τον τύπο της εκάστοτε εξουσίας αλλά και η τροπικότητα της αναπαράστασης, οι ανταγωνισμοί γύρω από τη μνημονική συγκρότηση του χώρου εξαιτίας ανταγωνιστικών ερμηνειών του παρελθοντος, οι χωρικότητες της μνήμης σε σχέση με τις καθημερινές γεωγραφίες των πολιτών, οι αποκλεισμοί της μνήμης ομάδων από αυτόν, η αλληλόδραση μνήμης και χώρου σε σχέση με τη συγκρότηση εθνικών, εθνοπολιτισμικών, πολιτικών, έμφυλων, φυλετικών και ταξικών ταυτοτήτων. Παράλληλα, εξετάζονται οι τρόποι μέσω των οποίων ο κλάδος της δημόσιας ιστορίας μπορεί να εμπλέξει τους πολίτες σε μια δυναμική σχέση με το αστικό παρελθόν δίνοντας τους τη δυνατότητα να γίνουν οι ίδιοι παραγωγοί μνήμης, στην κλίμακα της γειτονιάς και της πόλης τους.
Mαθησιακά Aποτελέσματα: Μετά το πέρας της διδασκαλίας οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται να:
Γενικές Ικανότητες: Το μάθημα βασίζεται στην ανάλυση και σύνθεση ετερογενούς υλικού και στην παραγωγή ερευνητικών ιδεών.
Αναδεικνύει το ρόλο των αστικών μετασχηματισμών μετά τον Β’ ΠΠ στην εικόνα των σύγχρονων ευρωπαϊκών πόλεων.
Καλλιεργεί την διεπιστημονικότητα καθώς χρησιμοποιεί εργαλεία της ιστορίας, της κοινωνικής ανθρωπολογίας, της γεωγραφίας και της αρχιτεκτονικής.
Οι φοιτητές/τριες αναπτύσσουν γνώσεις και ευαισθησίες σχετικές με την παραγωγή της δημόσιας μνήμης στις σύγχρονες πόλεις.
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Στην αίθουσα γίνεται συστηματική χρήση, οπτικού υλικού, power point και του διαδικτύου. Οι φοιτητές έχουν πρόσβαση στην σελίδα του μαθήματος στο e-class. | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 40 | |
Ανάλυση οπτικού υλικού | 10 | |
Αυτόνομη μελέτη βιβλιογραφίας | 20 | |
Προετοιμασία για εξετάσεις | 60 | |
Τελική εξέταση | 3 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
133 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: |
Η αξιολόγηση γίνεται με βάση τον εβδομαδιαίο φόρτο εργασίας, τη συνολική παρουσία στην τάξη (συζήτηση) και την τελική εξέταση. |
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
Ηλεκτρονική βιβλιογραφία
Black lives matter
http://abcnews.go.com/ThisWeek/video/erasing-history-debate-confederate-monuments-49322678
Η διαμάχη για τα μνημεία της Συνομοσπονδίας στις Ηνωμένες Πολιτείες
Μνημεία της Συνομοσπονδίας στις Νότιες Πολιτείες Αμερικής- αστική γεωγραφία της μνήμης – γραφικές αναπαραστάσεις – δημόσιος διάλογος
Αμφισβητούμενα μνημεία της σοβιετικής περιόδου στην Ανατολική Ευρώπη
http://www.efsyn.gr/arthro/germania-1945-2015-ta-oria-tis-mnimis
Βερολίνο, δημόσια μνήμη
https://www.youtube.com/watch?v=JZCwlKiiZrs
Ιστορία του Τείχους του Βερολίνου
https://www.youtube.com/watch?v=R3R7Em–iN8
Το μουσείο ιστορίας του Βερολίνου
https://www.youtube.com/watch?v=rIlaCunFOEE
Το μνημείο των Βετεράνων του πολέμου στο Βιετνάμ
https://wargaming.com/en/news/8_famous_world_war_memorials/
Μνημεία Παγκοσμίου Πολέμου
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Κατηγορία Μαθήματος:
Τύπος Μαθήματος:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Ακολουθήστε μας