Τα πενήντα χρόνια που μεσολάβησαν ανάμεσα στον Ρωσο-οθωμανικό πόλεμο του 1768-1774 και την Επανάσταση του 1821 ήταν εποχή μεγάλων και γοργών αλλαγών για το οθωμανικό κράτος και τις κοινωνίες που βρίσκονταν υπό οθωμανική πολιτική κυριαρχία. Το μάθημα εξετάζει τους όρους διαβίωσης και το πλαίσιο δράσης των οθωμανών υπηκόων σε αυτή την περίοδο, θέτοντας στο επίκεντρο τους ελληνορθόδοξους πληθυσμούς της ελληνικής χερσονήσου και του νησιωτικού χώρου, και διερευνά τους κυριότερους μετασχηματισμούς στο θεσμικό, πολιτικό, κοινωνικο-οικονομικό και ιδεολογικό πεδίο. Στόχος είναι να γίνει κατανοητή η προεπαναστατική τάξη πραγμάτων, εντός της οποίας διαμορφώθηκε το αίτημα πολιτικής χειραφέτησης που εκφράστηκε με την Ελληνική Επανάσταση.
Θεματικές ενότητες
Mαθησιακά Aποτελέσματα:
Οι φοιτητές που παρακολουθούν τις διαλέξεις και μελετούν την ύλη:
· κατανοούν τις εξελίξεις στο οθωμανικό χώρο κατά την προεπαναστατική περίοδο
· αποκτούν νέες γνώσεις για τους όρους διαβίωσης και το πλαίσιο δράσης των ελληνορθόδοξων πληθυσμών της ελληνικής χερσονήσου και του νησιωτικού χώρου σε αυτή την εποχή
· εξοικειώνονται με πρόσφατες ιστορικές αναζητήσεις για τον μετασχηματισμό του οθωμανικού κράτους και των κοινωνιών του, ιδίως των ελληνορθόδοξων, κατά τη μετάβαση στη νεωτερικότητα.
Γενικές Ικανότητες:
Γνώση, κατανόηση και κριτική αντιμετώπιση:
· των ιστορικών εξελίξεων στα πεδία της πολιτικής, της κοινωνίας, της οικονομίας και των ιδεών,
· των κοινωνικών και πολιτισμικών εξελίξεων και διανοητικών αλλαγών που συνέβαλαν στη διαμόρφωση του σύγχρονου κόσμου,
· των χρήσεων του παρελθόντος στο παρόν,
· της ελληνικής ιστορίας στα ευρύτερα συμφραζόμενά της.
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Χρήση ΤΠΕ στην διδασκαλία Χρήση ΤΠΕ στην επικοινωνία με του φοιτητές (e-class) |
|
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 | |
προετοιμασία (μελέτη πηγών και βιβλιογραφίας) | 39 | |
μελέτη για τις εξετάσεις | 72 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
150 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Γλώσσα αξιολόγησης: ελληνικά
Μέθοδοι αξιολόγησης: τελική γραπτή αξιολόγηση στα ελληνικά με ερωτήσεις κρίσεως προς ανάπτυξη, αποκλειστικά ή σε συνδυασμό με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής Υποχρεώσεις φοιτητών/τριών: · συμμετοχή στις εβδομαδιαίες συναντήσεις (προαιρετική) · τελική γραπτή εξέταση (υποχρεωτική) |
– Εγχειρίδια μαθήματος στην πλατφόρμα ΕΥΔΟΞΟΣ:
İnalcık, H. και D. Quataert (επιμ.), Οικονομική και κοινωνική ιστορία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, τ. Β΄: 1600-1914, μτφρ. Μ. Δημητριάδου, Αθήνα, 2011.
Παπασταματίου, Δ., και Φ. Κοτζαγεώργης, Ιστορία του νέου ελληνισμού κατά τη διάρκεια της οθωμανικής πολιτικής κυριαρχίας, Αθήνα, 2015.
– Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
Ασδραχάς, Σ. (επιμ.), Ελληνική οικονομική ιστορία, 2 τ., Αθήνα, 2003.
Γκαρά, Ε., και Γ. Τζεδόπουλος, Χριστιανοί και μουσουλμάνοι στην Οθωμανική Αυτοκρατορία: θεσμικές πραγματικότητες και κοινωνικές δυναμικές, Αθήνα, 2005.
İnalcık, H. και D. Quataert (επιμ.), Οικονομική και κοινωνική ιστορία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, τ. Β΄: 1600-1914, μτφρ. Μ. Δημητριάδου, Αθήνα, 2011.
Παναγιωτόπουλος, Β., «Εισαγωγή», στο Β. Παναγιωτόπουλος κ.ά. (επιμ.), Αρχείο Αλή πασά Γενναδείου Βιβλιοθήκης, Αθήνα, 2009, τ. Δ΄, 15-187.
Παπασταματίου, Δ., και Φ. Κοτζαγεώργης, Ιστορία του νέου ελληνισμού κατά τη διάρκεια της οθωμανικής πολιτικής κυριαρχίας, Αθήνα, 2015.
Πιζάνιας, Π., Η ιστορία των νέων Ελλήνων από το 1400c. έως το 1820, 2η έκδ., Αθήνα, 2015.
Quataert, D., Η Οθωμανική Αυτοκρατορία: οι τελευταίοι αιώνες 1700-1922, μτφρ. Μ. Σαρηγιάννης, Αθήνα, 2006.
Χαρλαύτη, Τζ. και Κ. Παπακωνσταντίνου (επιμ.), Η ναυτιλία των Ελλήνων 1700-1821: Ο αιώνας της ακμής πριν από την Επανάσταση, Αθήνα: Κέδρος, 2013.
– Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Κατηγορία Μαθήματος:
Τύπος Μαθήματος:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Ακολουθήστε μας