Εισαγωγή: Έννοιες και ορισμοί της Τέχνης. Οι παραδοσιακές Καλές Τέχνες και η Ιστορία της Τέχνης. Θεωρία και Μεθοδολογία της Ιστορίας της Τέχνης.
Περίοδοι της Ιστορίας της Τέχνης, από την προϊστορία έως τη σύγχρονη εποχή. Ορολογία της τέχνης. Οι έννοιες του ρεαλισμού/φυσιοκρατίας και της αφαίρεσης. Η Αισθητική Φιλοσοφία και οι πρώτες θεωρίες για την τέχνη.
● Οι σημαντικοί προϊστορικοί πολιτισμοί της Ανατολής. Η Αίγυπτος. Οι πολιτισμοί του Αιγαίου και της ηπειρωτικής Ελλάδας. Η τέχνη της Κλασικής Αρχαιότητας.
● Η Κλασική Τέχνη: Στοιχεία αρχιτεκτονικής, Γλυπτική, Αγγειογραφία
● Ο Ευρωπαϊκός Μεσαίωνας και οι αισθητικές θεωρίες του. Η Βυζαντινή και Μεταβυζαντινή Τέχνη. Η Γοτθική Τέχνη. Η Αναγέννηση.
● Ο Ουμανισμός, η γεωμετρική προοπτική και οι αισθητικές θεωρίες της Αναγέννησης. Το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο της Αναγέννησης. Τέχνη και επιστήμη.
● Ο Μανιερισμός και το Μπαρόκ, Ιστορικό και κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο. Το Ροκοκό. Ο χαρακτήρας της Ευρωπαϊκής τέχνης του 18ου αιώνα.
● Οι αισθητικές θεωρίες της τέχνης από τον 17ο έως το 19ο αιώνα. Ο Διαφωτισμός και οι επιδράσεις του.
• Ο Νεοκλασικισμός και ο Ρομαντισμός, η ακαδημαϊκή τέχνη και ο Ιμπρεσιονισμός στην Ευρώπη, οι νέες τάσεις στην τέχνη και το θεωρητικό τους πλαίσιο.
• Ο Μετα-ιμπρεσιονισμός και ο Σεζάν, η περίπτωση της Ελλάδας, η Σχολή του Μονάχου και η Ευρώπη.
• Το κοινωνικοπολιτικό και θεωρητικό πλαίσιο του Μοντερνισμού, τα ρεύματα του Μοντερνισμού στην Ευρώπη (Φωβισμός, Κυβισμός, Φουτουρισμός, Νταντά και Σουρεαλισμός, Εξπρεσιονισμός, Κονστρουκτιβισμός), η σχέση Μοντέρνας τέχνης και Ψυχανάλυσης (Πικάσο, Σουρεαλιστές, Ντε Κίρικο και ο Φρόϋντ).
• Η υποδοχή του Μοντερνισμού στην Ελλάδα. Έλληνες Μοντερνιστές. Ο Ελληνοκεντρικός και ο Συνεπής Μοντερνισμός.
• Η Ευρώπη και η Ελλάδα μετά το 1945.
• Το θεωρητικό πλαίσιο και οι παρακαταθήκες του Μοντερνισμού, έλευση και έννοιες του Μεταμοντέρνου
Mαθησιακά Aποτελέσματα: Το μάθημα αποτελεί μια πρώτη επαφή με την Ιστορία της Τέχνης. Οι φοιτητές-τριες, κατά τη διάρκεια και κυρίως μετά την περάτωση της διδασκαλίας του μαθήματος θα πρέπει:
1. Να κατανοούν τη σχέση τέχνης και κοινωνίας και την ένταξη των πολιτισμικών προϊόντων και φαινομένων στο κοινωνικοπολιτισμικό τους πλαίσιο.
2. Να γνωρίζουν τις περιόδους της Ιστορίας της Τέχνης και τα βασικά κοινωνικοπολιτικά χαρακτηριστικά της κάθε περιόδου.
3. Να είναι ικανοί να χειριστούν τη μεθοδολογία της Ιστορίας της Τέχνης και τις βασικές θεωρίες για την τέχνη.
4. Να είναι ικανοί να αναγνωρίσουν και να χρονολογήσουν έργα τέχνης διαφόρων εποχών.
5. Να κατανοούν έννοιες όπως Αρχαιότητα, Μεσαίωνας, Αναγέννηση, Ευρωπαϊκή Τέχνη, Μοντερνισμός – Μεταμοντερνισμός, ρεαλισμός, αφαίρεση και να αντιλαμβάνονται τους συσχετισμούς και την χρονική ένταξη και συνέχεια των όρων.
6. Να αντιλαμβάνονται το ρόλο που έπαιξε η τέχνη στην συνολική πορεία της ανθρωπότητας, τη σχέση μεταξύ τέχνης και επιστήμης και το διεπιστημονικό της περιεχόμενο.
7. Να γνωρίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά και το εννοιολογικό περιεχόμενο του Νεοκλασσικισμού, του Ρομαντισμού, του Ιμπρεσιονισμού και των κινημάτων του πρωτου μισού του 20ου αιώνα (Μοντερνισμός).
8. Να είναι ικανοί να αναγνωρίσουν κινήματα, έργα και καλλιτέχνες του 19ου και του 20ου αιώνα.
9. Να κατανοούν το κοινωνικοπολιτικό και θεωρητικό πλαίσιο του Μοντερνισμού έως τα μέσα του 20ου αι.
10. Να κατανοούν το φαινόμενο της Νεοελληνικής Τέχνης και τη σχέση της με τη Σχολή του Μονάχου.
11. Να γνωρίζουν το θεωρητικό πλαίσιο και τις παρακαταθήκες του Μοντερνισμού, καθώς και τις συνθήκες έλευσης του Μεταμοντέρνου.
Γενικές Ικανότητες:
1.Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
2. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
3. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα.
4. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και
των απαραίτητων τεχνολογιών.
5. Αυτόνομη εργασία.
6. Ομαδική εργασία
7. Εργασία σε διεθνές και διεπιστημονικό περιβάλλον.
8. Ανάπτυξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας
σε θέματα φύλου
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία Χρήση της Εκπαιδευτικής on line Πλατφόρμας eclass (θα δοθεί |
|
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 | |
Μελέτη διαλέξεων | 39 | |
Προετοιμασία εργασίας εξαμήνου |
39 | |
Εκπαιδευτικές επισκέψεις | 12 | |
Μελέτη για τις τελικές γραπτές εξετάσεις |
27 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
156 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΟΚΙΜΙΩΝ ή ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΣΥΝΤΟΜΗΣ ΑΠΑΝΤΗΣΗΣ ή ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ή ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ και |
α) Διδακτικά Εγχειρίδια μαθήματος
1. Janson W. Η., Janson F. Anthony, Ιστορία της Τέχνης. Η Δυτική Παράδοση, μετάφραση: Μαριάννα Αντωνοπούλου – Νάνσυ Κουβαράκου, εκδόσεις Ίων / Έλλην, Αθήνα 2011, ISBN 978-960-697-059-7 (Κωδικός στον ΕΥΔΟΞΟ: 86199395).
2. Julian Bell, Καθρέφτης του Κόσμου. Μια Νέα Ιστορία της Τέχνης, μετάφραση: Γιώργος Λαμπράκος, Ελεάννα Πανάγου, επιστημονική επιμέλεια: Κωνσταντίνος Ιωαννίδης, εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ, Αθήνα 2009, ISBN: 978-960-455-605-2 (Κωδ. ΕΥΔΟΞΟΣ: 24154).
β) Συμπληρωματική βιβλιογραφία
3. E.H.Gombrich, Το Χρονικό της Τέχνης, μτφρ. Λίνας Κάσδαγλη, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα 1998, 14η εκδ. – 2011, ISBN: 978-960-250-144-3 (Κωδ. ΕΥΔΟΞΟΣ: 44017).
4. Belting H.,Dilly H.,Kemp W.,Warnke M.,Sauerlander W., Εισαγωγή στην Ιστορία της Τέχνης, εκδόσεις ΒΑΝΙΑΣ, Θεσσαλονίκη 1995 (Κωδ. ΕΥΔΟΞΟΣ: 4860)
5. Χιού Χόνορ, Τζών Φλέμινγκ, Ιστορία της Τέχνης, Εκδ. ΕΛΕΝΗ ΣΑΡΑΦΙΔΟΥ & ΣΙΑ, Αθήνα 1991, ISBN: 9789607183057 (Κωδ. Εύδοξος: 34344)
6. Henrich Wοlfflin, Βασικές Έννοιες της Ιστορίας της Τέχνης, εκδ. Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη 1992, ISBN: 9602606762.
7. Μιχ. Τιβέριος, Ελληνική Τέχνη. Αρχαία Αγγεία, ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΑΘΗΝΩΝ, Αθήνα 1996, ISBN: 960-213-291-4.
8. Νικ. Γιαλούρης, Ελληνική Τέχνη. Αρχαία Γλυπτά, ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΑΘΗΝΩΝ, Αθήνα 1994-5, ISBN: 960-213-290-6.
9. Giorgio Vasari, The Lives of the Artists, Oxford University Press, 1991, ISBN: 019281754X.
10. Arnold Hauser, Κοινωνική Ιστορία της Τέχνης, τόμος 2, εκδόσεις Κάλβος, Αθήνα 1980.
11. Άντονυ Χιούζ, Μιχαήλ Άγγελος, εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα 2001, ISBN: 960-03-3313-0.
12. Μ. Λαμπράκη – Πλάκα, Οι Πραγματείες περί ζωγραφικής Αλμπέρτι και Λεονάρντο, Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη, Ηράκλειο Κρήτης 1988.
13. Έρβιν Πανόφσκι, Μελέτες Εικονολογίας. Ουμανιστικά Θέματα στην τέχνη της Αναγέννησης, Εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 1991.
14. Νικολο Μακιαβέλι, Ο Ηγεμόνας, Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 2002, ISBN: 960-293-945-1.
15. Τζούλιο Κάρλο Αργκάν, Η Μοντέρνα Τέχνη, εκδ. Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας-Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης – Α.Σ.Κ.Τ, Αθήνα 2001, ISBN: 960-524-028-8 (Κωδικός στον ΕΥΔΟΞΟ: 1152).
16. Hal Foster, κ.α., Η Τέχνη από το 1900. Μοντερνισμός, Αντιμοντερνισμός, Μεταμοντερνισμός, εκδ. Επίκεντρο, Αθήνα 2007, ΙSBN: 978-960-458-047-7 (Κωδικός στον ΕΥΔΟΞΟ: 15037).
17. Ν.Στάγκος (επιμ.), Έννοιες της Μοντέρνας Τέχνης. Από τον Φωβισμό στο Μεταμοντερνισμό, εκδ. ΜΙΕΤ (Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης), Αθήνα 2003, ISBN: 960-250-253-3 (Κωδικός στον ΕΥΔΟΞΟ: 15037)
18. 1.H. H. Arnason, Ιστορία της Σύγχρονης Τέχνης. Ζωγραφική, Γλυπτική, Αρχιτεκτονική,
Φωτογραφία, εκδ. Επίκεντρο, Αθήνα 2005, ΙSBN: 978-960-6645-67-9 (Κωδικός στον ΕΥΔΟΞΟ: 15054).
19. Τζ. Ρούμπιν, Ιμπρεσιονισμός, εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα 2000, ISBN: 960-03-2653-3
20. Αντ. Κωτίδης, Ελληνική Τέχνη. Ζωγραφική 19ου αι., ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΑΘΗΝΩΝ, Αθήνα 1998, ISBN: 960-213-302-3.
21. Χρ. Χρήστου, Ελληνική Τέχνη. Ζωγραφική 20ου αι, ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΑΘΗΝΩΝ, Αθήνα 1998, ISBN: 960-213-303-1.
22. Μ. Γκαίηλ, Νταντά και Υπερρεαλισμός, εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα 1999, ISBN:960-03-2448-4 (Κωδικός στον Εύδοξο: 16980)
23. Μ. Λαμπράκη – Πλάκα, Εθνική Πινακοθήκη. Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου. Τέσσερις Αιώνες Ελληνικής Ζωγραφικής, Εθνική Πινακοθήκη και Μουσείο Αλεξάνδρου Σόυτζου, Αθήνα 2000, ISBN: 960-7791-07-Χ.
24. Ν. Λοϊζίδη, Ο Υπερρεαλισμός στη Νεοελληνική Τέχνη. Η περίπτωση του Νίκου Εγγονόπουλου, εκδ. Νεφέλη, Αθήνα 1984.
25. Arnold Hauser, Κοινωνική Ιστορία της Τέχνης, τόμοι 3-4, εκδόσεις Κάλβος, Αθήνα 1980.
26. Walter Benjamin, Δοκίμια για την Τέχνη (περιέχει «Το έργο τέχνης την εποχή της τεχνικής αναπαραγωγιμότητάς του»), εκδόσεις Κάλβος, Αθήνα 1978.
27. Andre Malraux, Το φανταστικό μουσείο, εκδόσεις Πλέθρον, Αθήνα 2007, ISBN: 978-960-348-157-7.
Επίσης:
Συμπληρωματική ξενόγλωσση και ελληνική βιβλιογραφία δίνεται σε κάθε επιμέρους ενότητα κατά τη διάρκεια των παραδόσεων.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
1. Oxford Art Journal: https://academic.oup.com/oaj
2. International Journal of Art and History: http://ijaahnet.com/
3. The Art Bulletin: http://www.tandfonline.com/loi/rcab20
4. International Journal for Digital Art History: http://dah-journal.org/
5. Art Theory and History: http://ijath.cgpublisher.com/
6. International Journal of Art Theory and Criticism:
http://www.journalnetwork.org/journals/international-journal-of-art-theory-and-cri
ticism#author-guide-tab
7. Art History – Wiley Online Library:
http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1467-8365
8. The Journal of Aesthetics and Art Theory – Wiley Online Library:
http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1540-6245
9. International Journal of Art and History: http://ijaahnet.com/
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Κατηγορία Μαθήματος:
Τύπος Μαθήματος:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Ακολουθήστε μας