Η ένδυση αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι στη διαμόρφωση των ανθρώπων και των μεταξύ τους σχέσεων. Με βάση τα θεωρητικά εργαλεία που προσφέρει το γνωστικό πεδίο του υλικού πολιτισμού για την κατανόηση της σχέσης των ανθρώπων με τον υλικό κόσμο, θα εξεταστούν ενδυματολογικές αντιλήψεις και πρακτικές σε ποικίλα κοινωνικά πλαίσια, όπως: διαμόρφωση εθνικής ταυτότητας, θρησκείες, σωματικές τεχνικές, έμφυλες σχέσεις και σεξουαλικότητα, μετανάστευση, βιωσιμότητα, και άλλα. Επιπρόσθετα, στις ενότητες του μαθήματος συγκαταλέγεται η πολιτισμική μελέτη της υπόδησης, καθώς και η μελέτη του ενδύματος ως εκθεσιακό αντικείμενο στο πλαίσιο πολιτικών πολιτιστικής αναπαράστασης.
Mαθησιακά Aποτελέσματα: Στόχος του μαθήματος είναι η ανάπτυξη της ικανότητας των συμμετεχόντων να προσεγγίζουν κριτικά την ένδυση και να αντλούν από αυτή κοινωνικές πληροφορίες. Θα μπορούν να κατανοούν πολλαπλούς τρόπους με τους οποίους η ένδυση επηρεάζει τη ζωή των ανθρώπων και τις κοινωνικές σχέσεις, σε ποικίλα πεδία όπως η πολιτική, η θρησκεία, το φύλο, η σεξουαλικότητα, το έθνος, η οικονομία, η κοινωνική ταυτότητα/διάκριση, η μετανάστευση, η βιωσιμότητα και άλλα. Παράλληλα, θα εξασκηθούν στην κατανόηση και παρουσίαση αγγλικών κειμένων και στη χρήση του powerpoint.
Γενικές Ικανότητες:
Ανάπτυξη δημιουργικής και κριτικής σκέψης σε θέματα που αφορούν την ένδυση στην καθημερινή ζωή.
Απόκτηση εμπειρίας σε ατομικές/συλλογικές παρουσιάσεις και ατομικές/συλλογικές εργασίες.
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Χρήση ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την υποστήριξη του μαθήματος (eclass), διαλέξεις/παρουσιάσεις, πρόσκληση εξωτερικών ομιλητών, κ.ά. | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις/συζητήσεις | 27 | |
Παρουσιάσεις φοιτητών | 12 | |
Προετοιμασία με συνεργασία | 35 | |
Αυτόνομη μελέτη και προετοιμασία εργασιών /εξετάσεων | 86 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
160 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνικά Μέθοδοι αξιολόγησης: α) Συμμετοχή στο μάθημα (40%) β) Παρουσιάσεις στο μάθημα (30%) γ) Γραπτή εξέταση/εργασία (30%) |
• Πετρίδου, Ε. (2012) ‘Ένδυμα και Υλικός Πολιτισμός: από τη σημειολογία στη δράση’ στο Ε. Γιαλούρη (επιμ.) Υλικός Πολιτισμός: η ανθρωπολογία στη χώρα των πραγμάτων, Αθήνα: Αλεξάνδρεια
• R. Barthes (2016) Το μπλε είναι φέτος στη μόδα… κείμενα για την ένδυση και τη μόδα. Πλέθρον.
• ‘Η θεωρία της ένδυσης’ (2002) Αφιέρωμα στο Αρχαιολογία και Τέχνες, τ.85Α και Β
• Entwistle, J. (2000) ‘Fashion and the fleshy body: dress as embodied practice’ στο Fashion Theory 4 (3), σελ. 323-348
• Miller, D. (2010) ‘Why clothing is not superficial’ στο του ιδίου Stuff , Polity, σελ. 12-41
• Banerjee M. και Miller D. (2003) The sari, Oxford: Berg
• Dress & Politics -Ενδυματολογικά, τ. 4 – (επιμ. Σ. Παντουβάκη και Ε. Πετρίδου) , ΠΛΙ
• Petridou E. (2013) “Dancing in High Heels: A Material Culture Approach to Argentine Tango” στο T. Bampilis και P. ter Keurs (επιμ.) Social matter(s): Anthropological Approaches to Materiality, LIT
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Κατηγορία Μαθήματος:
Τύπος Μαθήματος:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Ακολουθήστε μας