Mαθησιακά Aποτελέσματα: Στην αρχική της εκδοχή (δεκαετίες του 1930 και 1940) η Πολιτική Ανθρωπολογία -στενά συνδεδεμένη με την ανθρωπολογική μελέτη της συγγένειας- μελετάει τις μορφές της πολιτικής οργάνωσης των αποκαλούμενων «φυλετικών κοινωνιών», ενώ τις δεκαετίες που ακολουθούν, το σημασιολογικό εύρος του γνωστικού αντικειμένου διευρύνεται για να συμπεριλάβει τις μελέτες του φύλου, της φυλής, των εθνοτικών ομάδων, του έθνους και του εθνικισμού, του σύγχρονου κράτους, των διαφορετικών μορφών διακυβέρνησης, της αποικιοκρατίας, κ.ά. Επιπλέον, τις τελευταίες δεκαετίες η Πολιτική Ανθρωπολογία έχει συμπεριλάβει στις μελέτες της την διερεύνηση πολιτικών φαινομένων στις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες όπως σύγχρονες πολιτικές τελετουργίες και τα νέα κοινωνικά κινήματα.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα είναι σε θέση να:
- κατανοούν την έννοια του πολιτικού ως προϊόν διαρκώς εναλλασσόμενων οικονομικο-κοινωνικών συσχετισμών και ιστορικών συγκυριών
- Εκτιμούν τη σημερινή οριοθέτηση των εννοιών και εφαρμόζουν τις διακρίσεις των επιθετικών προσδιορισμών «άγριοι», «πρωτόγονοι», «πολιτισμένοι» στο εκάστοτε ιστορικό πλαίσιο
- αναγνωρίζουν ότι η αποπολιτικοποίηση (ή η υποτίμηση του πολιτικού) ισοδυναμεί με άρνηση της ιστορικότητάς και τη δημιουργία μιας εντύπωσης πώς οι κοινωνίες χαίρουν απόλυτης ισορροπίας, ευταξίας και ακινησίας.
- Γνωρίζουν το περιεχόμενο της έννοιας του πολιτικού και τις ποικίλες νοηματοδοτήσεις της
- Συγκρίνoυν διαφορετικές μορφές έκφρασης του πολιτικού και σημειώνουν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των εκφράσεων αυτών
- Γνωρίζουν την έννοια του πολιτικού στη σύγχρονη εποχή
- Κατανοούν τις παραμέτρους που καθορίζουν εντός του ιστορικού, κάθε φορά, πλαισίου το πολιτικό και μπορούν να αναγνωρίζουν διαφορετικές πολιτικές ενέργειες.
Γενικές Ικανότητες:
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με την χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Σεβασμός στην διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Αναγνώριση και κριτική διερεύνηση των θεμάτων που απασχολούν την κοινωνία
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
- – Lewellen C.T., 2009, Πολιτική Ανθρωπολογία. Μία Εισαγωγή. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική
- – Πολιτικές της καθημερινότητας: Σύνορο, σώμα και ιδιότητα του πολίτη στην Ελλάδα,2014 . Επιμ. Παπαταξιάρχης Ευθ.Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
- – Gledhill J., 2013, Οι Μεταμφιέσεις της Εξουσίας. Ανθρωπολογικές οπτικές για την πολιτική. Αθήνα: Αλεξάνδρεια
Συμπληρωματική Βιβλιογραφία
- Anderson B., 1997. Φαντασιακές Κοινότητες. Στοχασμοί για τις απαρχές και την διάδοση του εθνικισμού, μετφ. Χαντζαρούλα Ποθητή. Αθήνα.:Νεφέλη
- Asad T., 1973, Europe and the Colonial Encounter.
- Balandier G., 1990, Πολιτική Ανθρωπολογία, μετφρ. Θανοπούλου Μαρία, Αθήνα: Παπαζήσης.
- Comaroff, J. L. 1978 Rules and Rulers: Political Processes in a Tswana Chiefdom. Man
- Douglas M. Καθαρότητα και κίνδυνος. Μια ανάλυση των εννοιών της μιαρότητας και του ταμπού.Μετφ. Χαντζουλή Αίγλη, Αθήνα: Πολύτροπον.
- Δέμελη Παναγιώτα-Τουλίνα 2017 Σχετικά με την προστασία των ασυνόδευτων ανηλίκων προσφύγων – Η γέννηση του Κέντρου Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων “Villa Azadi” στη Λέσβο στο Το προσφυγικό και μεταναστευτικό ζήτημα, επιμ. Τρουμπέτα Σ. Αθήνα: Παπαζήσης.
- Gelner E., 1992, Έθνη και Εθνικισμός, Αθήνα :Αλεξάνδρεια
- Eriksen, T.H. 1993, Ethnicity and NationalismQ Anthropological Perspectives. Oxford:Pluto Press.
- Fernandez, J and M.T. Huber (esds) 2001. Irony in Action:Antrhopology, Practice, and the Moral Imagination.Chicago:Univrsity of Chicago Press.
- Ηλιάδου Ευγενία 2017 Τόποι στο Πουθενά και Ετεροτοπίες: Το παράδειγμα του Κέντρου Κράτησης στην Παγανή Μυτιλήνης στο Το προσφυγικό και μεταναστευτικό ζήτημα, επιμ. Τρουμπέτα Σ. Αθήνα: Παπαζήσης.
- Kalantzis, K. 2015. Fak Germani:Materiliaties of Nationhood and Trangression in the Greek Crisis. Comparative Studies in Society and History, 57 (4):1037-1069.
- Leach E., 2002. Levi Strauss. Αθήνα: Πατάκης.
- Moore H., 2013, Feminism and Anthropology.Wiley
- Pipyrou S, 2014. Cutting Bella Figura: Irony, Crisis and Secondhand clothes in South Italy. American Etnhologist, 41(3):532-546.
- Pipyrou S.,2016, The Grecanici of Southenr Italy:Governance, Violence and Minority Politics, Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
- Ροζάκου Κ. 2018.«Από ‘αγάπη’ και ‘αλληλεγγύη’: Εθελοντική εργασία με πρόσφυγες στην Αθήνα του πρώιμου 21ου αιώνα», Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
- Ελληνικά παράδοξα: Κοινωνία πολιτών, πατρωνία και βία 2018. Επιμ. Ροζάκου Κ. & Ε. Γκαρά Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
- Σωτήρης Παναγιώτης 2017 Η κυριαρχία πέραν του στρατοπέδου: Κριτική προσέγγιση της έννοιας του στρατοπέδου στο έργο του Georgio Agamben και της εφαρμογής της στα Κέντρα Κράτησης Μεταναστών και Προσφύγων στο Το προσφυγικό και μεταναστευτικό ζήτημα, επιμ. Τρουμπέτα Σ. Αθήνα: Παπαζήσης.
- Said E., 1996,Οριενταλισμός. Η πιο προκλητική σύγχρονη πολιτισμική μελέτη..Μια έντονη πολεμική της αντιμετώπισης που παραδοσιακά επιφυλάσσει η Δύση στην Ανατολή. Μετφρ. Φ. Τερζάκης, Αθήνα¨Νεφέλη.
- Shore, C.2005. Corruption. Anthropological Perspectives. London:Pluto Press.
- Strathern M., 1990, The Gender of the Gift. Problems with Women and Problems with Society in Melanesia, University of California Press.
- Τρουμπέτα Σεβαστή (2017) Πρόσφυγες και Φιλανθρωπικός Ανθρωπισμός: Ο προσδιορισμός του Προσφυγικού υποκειμένου μεταξύ Προστασίας, Καταστολής και Σωματοποίησης στο Το προσφυγικό και μεταναστευτικό ζήτημα, επιμ. Τρουμπέτα Σ. Αθήνα: Παπαζήσης.
- Φουκώ Μ., 2011, Επιτήρηση και Τιμωρία. Η γέννηση της φυλακής, Αθήνα.:Πλέθρον.
- Φουκώ Μ., 1991, Η μικροφυσική της εξουσίας, Αθήνα :Ύψιλον.
- Wolf E., 2008,Η Ευρώπη και οι λαοί χωρίς ιστορία, Αθήνα:Ελληνικά Γράμματα.