Στόχος του μαθήματος είναι η σύνδεση της ανθρωπολογικής εμπειρίας με τη μελέτη εναλλακτικών πολιτικών παραδειγμάτων όπως αυτά αναπτύσσονται στο πλαίσιο των κοινωνικών κινημάτων τόσο σε συγκρουσιακό όσο και προεικονιστικό επίπεδο. Από νωρίς η επιστήμη της κοινωνική ανθρωπολογίας ασχολήθηκε με την μελέτη κοινωνικών ομάδων που βρίσκονταν εκτός ή στα όρια της Δυτικής νεωτερικότητας τις οποίες κατανόησε μέσω της εθνογραφικής μεθόδου. Έτσι η κοινωνική ανθρωπολογία κατάφερε να αναδείξει τους εναλλακτικούς τρόπους που αυτές οι κοινωνικές ομάδες αντιλαμβάνονται κοινωνικές σχέσεις και δομές αλλά και την πολιτική οργάνωση και διακυβέρνηση σε σχέση την ηγεμονική Δυτική αντίληψη. Υπό αυτό πρίσμα, το μάθημα θα επιχειρήσει να αναδείξει πως οι κυρίαρχες αφηγήσεις και αξίες της εποχής μας αμφισβητούνται από κοινότητες που ενεργοποιούνται είτε συγκρουσιακά μέσω κοινωνικών διαμαρτυριών και εξεγέρσεων είτε προεικονιστικά μέσω της παραγωγής και διαχείρισης Κοινών Πόρων. Κάνοντας μία ανασκόπηση των κυριότερων θεωρητικών προσεγγίσεων για την συλλογική δράση και τα κοινωνικά κινήματα, θα αναφερθούμε σε διαφορετικούς τύπους τέτοιων συλλογικοτήτων μέσα από τη μελέτη περιπτώσεων συγκρουσιακής δράσης καθώς και δράσης που αφορά στην παραγωγή, διαχείριση και διαμοιρασμό φυσικών, πολιτισμικών και ψηφιακών πρόρων όπως και τη μελέτη περιπτώσεων κοινωνικής οικονομίας τόσο σε αγροτικά όσο και σε ημι-αστικά και αστικά περιβάλλοντα χρησιμοποιώντας ανθρωπολογικά αναλυτικά εργαλεία όπως δώρο, ανταλλαγή, κοινότητα, ηθική οικονομία. Επιπλέον θα ασχοληθούμε με, τη φεμινιστική και στρατευμένη εθνογραφία και τη σημασία της στην μελέτη των κοινωνικών κινημάτων.
Mαθησιακά Aποτελέσματα: Γενικός στόχος του μαθήματος είναι η γνωριμία και εξοικείωση των φοιτητών/τριών με το αντικείμενο της ανθρωπολογίας των κοινωνικών κινημάτων ως διακριτού ερευνητικού χώρου στο πλαίσιο της πολιτικής ανθρωπολογίας. Στους ειδικότερους μαθησιακούς στόχους περιλαμβάνονται η γνωριμία με τα σημαντικότερα θεωρητικά ρεύματα στη μελέτη των κοινωνικών κινημάτων, με ανθρωπολογικές έρευνες για τα κοινωνικά κινήματα και με τη αναλυτικές κατηγορίες που προκύπτουν τόσο από την ευρύτερη ανθρωπολογική θεωρία όσο και από τις έρευνες αυτές. Τέλος ειδικότερος μαθησιακός στόχος είναι η επιτυχής ολοκλήρωση εργασίας εξαμήνου σε μία από τις θεματικές του μαθήματος.
Γενικές Ικανότητες: Το μάθημα στοχεύει:
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία
Χρήση Τ.Π.Ε. στην επικοινωνία με τους φοιτητές |
|
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 | |
Προετοιμασία μαθήματος | 83 | |
Τελική εξέταση | 3 | |
Συνεργασία με φοιτητές/τριες | 25 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
150 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Γλώσσα αξιολόγησης: ελληνικά
Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων αξιολόγηση Γραπτή εργασία Δημόσια Παρουσίαση |
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Τύπος Μαθήματος:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Ακολουθήστε μας