Το μάθημα εξετάζει τη διαμόρφωση των πεδίων της μεσαιωνικής και πρώιμης νεότερης ευρωπαϊκής ιστορίας από τη σκοπιά των εξελίξεων και αλλαγών στην ιστοριογραφία και στα ιστορικά ερωτήματα από τα μέσα του 20ου αιώνα μέχρι πρόσφατα. Διερευνώνται ιστοριογραφικά ρεύματα όπως η σχολή των Annales, ο μαρξισμός, η μικροϊστορία, η ιστορία των γυναικών και του φύλου, η νέα πολιτισμική ιστορία και οι μετα-αποικιακές σπουδές. Αντίστοιχες, εξελίξεις εξετάζονται σε συναφή με την ιστορία κλάδους, με ιδιαίτερη σημασία για τη μεσαιωνική και πρώιμη νεότερη περίοδο, όπως η ιστορία της τέχνης και η λογοτεχνική κριτική. Συνάμα, το μάθημα παρουσιάζει το έργο σημαντικών ιστορικών (όπως οι Marc Bloch, Fernand Braudel, Georges Duby, Jacques Le Goff, Carlo Ginzburg, Christopher Hill, Joan Kelly, Peter Burke, Natalie Zemon Davis) που καθόρισαν τα πεδία της μεσαιωνικής και πρώιμης νεότερη ιστορίας. Το μάθημα βασίζεται επίσης στη μελέτη σχετικών γραπτών και οπτικών πηγών.
Mαθησιακά Aποτελέσματα: Οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να κατανοούν τη σχέση ιστοριογραφίας και παρελθόντος, να διακρίνουν μακροϊστορικές διαδικασίες αλλά και να εστιάζουν σε επιμέρους φαινόμενα, να διεξάγουν βιβλιογραφική έρευνα και να συγγράφουν εργασίες πάνω σε ένα ειδικευμένο ιστορικό ζήτημα, να αξιολογούν τις αλλαγές στην ιστορική οπτική, να αναθεωρούν παραδεδομένες ιστορικές κρίσεις, να αναγνωρίζουν τη συνθετότητα στην παραγωγή της ιστορικής γνώσης, να οργανώνουν το ιστορικό υλικό υπό την οπτική συναφών γνωστικών πεδίων και να κρίνουν τη σχέση της ιστορικής έρευνας με το παρόν.
Γενικές Ικανότητες:
Το μάθημα αποσκοπεί σε:
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών.
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Αυτόνομη εργασία.
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Χρήση πολυμέσων στη διδασκαλία, υποστήριξη μαθήματος μέσω e-class, ηλεκτρονική επικοινωνία. | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 36 | |
Ασκήσεις στην τάξη | 60 | |
Συζήτηση στην τάξη | 20 | |
Αυτόνομη μελέτη | 30 | |
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας | 24 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
170 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Αξιολόγηση στα ελληνικά. παρουσία και συμμετοχή των φοιτητών / τριών στο σεμινάριο, παρουσίαση κειμένων και εργασιών, ερωτήσεις σύντομης απάντησης, γραπτές εργασίες. |
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
******
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Journal of Medieval History
Renaissance Quarterly
Sixteenth Century Journal
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Κατηγορία Μαθήματος:
Τύπος Μαθήματος:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Ακολουθήστε μας