Σε αυτό το μάθημα οι φοιτητές/τριες εισάγονται στην Ανάλυση Λόγου, του κλάδου της κοινωνιοπραγματολογίας που έχει ως αντικείμενό του τη μελέτη της οργάνωσης διάφορων όψεων του καθημερινού φυσικού λόγου (και που, συχνά, έχει τη μορφή συνομιλίας). Αρχικά εστιάζουμε σε βασικές έννοιες της κοινωνιοπραγματολογίας όπως είναι το εκφώνημα, το περικείμενο/συμφραζόμενα, η γλωσσική ποικιλότητα και οι ποικίλες διαστάσεις της ως προαπαιτούμενα της ανάλυσης φυσικών γλωσσικών δεδομένων και στη συνέχεια εξετάζουμε ζητήματα όπως η δείξη και η ενδεικτικότητα, οι γλωσσικές πράξεις σε σχέση με τα γλωσσικά υπονοήματα, η κριτική ανάλυση λόγου, η ανάλυση συνομιλίας, ζητήματα γλωσσικής ευγένειας/αγένειας καθώς και ζητήματα έμφυλου και σεξουαλικοποιημένου λόγου, δίγλωσσου λόγου (εναλλαγή/μείξη κωδίκων), κλπ. Το μάθημα και οι γραπτές ασκήσεις προϋποθέτουν την ενασχόληση με τη συλλογή και την ανάλυση αυθεντικών γλωσσικών δεδομένων.
Θεματικές ενότητες
Mαθησιακά Aποτελέσματα: Το μάθημα αυτό αποτελεί μια εισαγωγή στην Ανάλυση λόγου, ενός χώρου της γλωσσολογίας που μελετά τον τρέχοντα, φυσικό λόγο (κυρίως τον προφορικό αλλά και τον γραπτό) σε πραγματικές συνθήκες επικοινωνίας και εστιάζει σε αυθεντικά γλωσσικά δεδομένα. Βασική του επιδίωξη είναι α) να εξοικειώσει φοιτητές/τριες κοινωνικών επιστημών με βασικές έννοιες της πραγματολογίας και της κοινωνιογλωσσολογίας που αφορούν τη γλωσσική χρήση και υποστυλώνουν την ανάλυση λόγου και β) να τις χρησιμοποιήσει για τον πρακτικό στόχο της προσέγγισης αυθεντικών γλωσσικών δεδομένων (κειμένων). Οι γνώσεις που αποκτούν οι εκπαιδευόμενοι/ες προάγουν την κατανόηση του συνεχούς λόγου ως πολυεπίπεδου φαινομένου, ενώ οι σχετικές δεξιότητες τους επιτρέπουν να αναλύουν με συστηματικό τρόπο όψεις της καθημερινής γλωσσικής μας παραγωγής. Απώτερος στόχος είναι η προετοιμασία κοινωνικών επιστημόνων που αντιλαμβάνονται την αγκίστρωση των κοινωνικών φαινομένων στην έννοια του λόγου, ως πρακτικής που συγκροτεί την κοινωνική πραγματικότητα.
Γενικές Ικανότητες:
Κατανόηση των ιδιαιτέρων προβλημάτων της μελέτης του συνεχούς λόγου
Αυτόνομη εργασία
Ομαδική εργασία
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Χρήση εκπαιδευτικού υλικού αναρτημένου στην ιστοσελίδα του μαθήματος στην πλατφόρμα eclass. | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 50 | |
Προφορική παρουσίαση | 40 | |
Γραπτές ασκήσεις | 60 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
150 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική Μέθοδοι αξιολόγησης: Προφορική παρουσίαση 40 % Γραπτές ασκήσεις 60% |
– Προτεινόμενη ενδεικτική Βιβλιογραφία:
α) Εγχειρίδια του μαθήματος
α) Συμπληρωματική βιβλιογραφία
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Κατηγορία Μαθήματος:
Τύπος Μαθήματος:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Ακολουθήστε μας