Ποια είναι η θέση την οποία πρέπει να έχουν στην πολιτεία η θρησκεία και οι θρησκευτικές πεποιθήσεις των υπηκόων ή των πολιτών; Συμβάλλει η θρησκεία στη διατήρηση της πολιτείας, στην προσήλωση των πολιτών στις καταστατικές της αρχές και στην καλλιέργεια του ελεύθερου φρονήματός τους ή μήπως, αντιθέτως, τα υπονομεύει; Πώς πρέπει να σχετίζεται η πολιτική εξουσία με τη θρησκευτική; Ποια από τις δύο είναι ανώτερη της άλλης; Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα με τα οποία ήρθαν αντιμέτωποι σημαντικοί φιλόσοφοι και πολιτικοί στοχαστές της νεωτερικότητας, στην προσπάθειά τους να στοχαστούν το πολιτικό φαινόμενο και να θεμελιώσουν την πολιτική εξουσία σε νέες βάσεις. Στο πλαίσιο του σεμιναρίου, εστιάζουμε στους Μακιαβέλι, Χομπς, Σπινόζα, Λοκ και Ρουσσώ και μελετάμε επιλεγμένα αποσπάσματα από κείμενά τους.
Το μάθημα οργανώνεται στις εξής ενότητες, οι οποίες κατανέμονται στις 13 εβδομάδες του εξαμήνου:
Mαθησιακά Aποτελέσματα:Με την ολοκλήρωση του σεμιναρίου, οι φοιτητές/τριες θα πρέπει είναι σε θέση: α) να παρουσιάζουν με σαφήνεια τις κύριες συντεταγμένες και τα ερωτήματα που διαμορφώνουν το πλαίσιο εντός του οποίου οι Μακιαβέλι, Χομπς, Σπινόζα, Λοκ και Ρουσσώ θεματοποιούν τη σχέση μεταξύ θρησκείας και πολιτικής· β) να εκθέτουν τις βασικές θέσεις των εν λόγω φιλοσόφων αναφορικά με τον ρόλο που πρέπει να έχει η θρησκεία στην πολιτεία και να ανασυγκροτούν την επιχειρηματολογία που οδηγεί σε αυτές τις θέσεις· γ) να εντοπίζουν και να παρουσιάζουν αναλυτικά τις συγκλίσεις και τις αποκλίσεις μεταξύ των εν λόγω θέσεων και επιχειρημάτων.
Γενικές Ικανότητες:
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Στην επικοινωνία με τους φοιτητές. | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις, μελέτη κειμένων (βλ. βιβλιογραφία) με την ενεργό συμμετοχή των φοιτητών/τριών, παρουσίαση κειμένων από τους/τις φοιτητές/τριες. | 39 | |
Μελέτη βιβλιογραφίας | 50 | |
Συγγραφή εργασιών | 65 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
154 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Η αξιολόγηση των φοιτητριών/τών προκύπτει με βάση τη συμμετοχή στο σεμινάριο και τον βαθμό των εργασιών-ασκήσεων που εκπονούν καθ’ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου.
Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική Μέθοδοι αξιολόγησης: Προφορικές παρουσιάσεις επιλεγμένων κειμένων (20%) συμμετοχή στις εβδομαδιαίες συναντήσεις (υποχρεωτική) |
Βασική
Αποσπάσματα από τα παραπάνω κείμενα είναι αναρτημένα στον φάκελο «Έγγραφα» στην ιστοσελίδα του μαθήματος στο e-class
Δευτερεύουσα
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Κατηγορία Μαθήματος:
Τύπος Μαθήματος:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Ακολουθήστε μας