ΠΑ/Σ-097 Θρησκεία και πολιτική στη νεότερη πολιτική φιλοσοφία

ΠΑ/Σ-097 Θρησκεία και πολιτική στη νεότερη πολιτική φιλοσοφία

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ποια είναι η θέση την οποία πρέπει να έχουν στην πολιτεία η θρησκεία και οι θρησκευτικές πεποιθήσεις των υπηκόων ή των πολιτών; Συμβάλλει η θρησκεία στη διατήρηση της πολιτείας, στην προσήλωση των πολιτών στις καταστατικές της αρχές και στην καλλιέργεια του ελεύθερου φρονήματός τους ή μήπως, αντιθέτως, τα υπονομεύει; Πώς πρέπει να σχετίζεται η πολιτική εξουσία με τη θρησκευτική; Ποια από τις δύο είναι ανώτερη της άλλης; Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα με τα οποία ήρθαν αντιμέτωποι σημαντικοί φιλόσοφοι και πολιτικοί στοχαστές της νεωτερικότητας, στην προσπάθειά τους να στοχαστούν το πολιτικό φαινόμενο και να θεμελιώσουν την πολιτική εξουσία σε νέες βάσεις. Στο πλαίσιο του σεμιναρίου, εστιάζουμε στους Μακιαβέλι, Χομπς, Σπινόζα, Λοκ και Ρουσσώ και μελετάμε επιλεγμένα αποσπάσματα από κείμενά τους.

Το μάθημα οργανώνεται στις εξής ενότητες, οι οποίες κατανέμονται στις 13 εβδομάδες του εξαμήνου:

  • Εισαγωγικά: η εκκοσμίκευση της πολιτικής (1η εβδ.)
  • Νικολό Μακιαβέλι (2η-3η εβδ.)
  • Τόμας Χομπς (4η-5η εβδ.)
  •  Μπαρούχ Σπινόζα (6η-7η-8η εβδ.)
  •  Τζων Λοκ (8η-9η-10η εβδ.)
  •  Ζαν-Ζακ Ρουσσώ (10η-11η-12η εβδ.)
  •  Ανακεφαλαίωση (13η εβδ.)

Σχολή:

Κοινωνικών Επιστημών

Τμήμα:

Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας

Επίπεδο Σπουδών:

Προπτυχιακά

Κωδικός μαθήματος:

ΠΑ/Σ-097

Εξάμηνο Σπουδών:

Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες

Διαλέξεις:

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:

3

Πιστωτικές Μονάδες

6

Κατηγορία Μαθήματος:

Τύπος Μαθήματος:

Ειδικού υποβάθρου επιστημονικής περιοχής

Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:

Ελληνική

Προαπαιτούμενα Μαθήματα:

Εάν παραστεί ανάγκη, για την επιλογή των φοιτητών/τριων λαμβάνεται υπόψη το εάν έχουν παρακολουθήσει και εξεταστεί με επιτυχία στο υποχρεωτικό μάθημα «Εισαγωγή στην πολιτική φιλοσοφία» (Φ-471).

Διδάσκων/ουσα:

Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:

Οχι

Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος Παράδοσης:

Πρόσωπο με πρόσωπο

Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:

Παρουσιάσεις σε Power Point, προβολή σύντομων βίντεο μέσω διαδικτύου, επικοινωνία μέσω eclass

Οργάνωση Διδασκαλίας: 

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Σύνολο Μαθήματος 140
Διαλέξεις 40
Ασκήσεις στην τάξη 15
Εκπαιδευτική εκδρομή 10
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου 45
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις 30

Αξιολόγηση Φοιτητών:

Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).