Η μουσειακή δράση αποτελεί μία οργανωμένη και ελεγχόμενη επικοινωνιακή σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στους παραγωγούς και τους καταναλωτές του μουσειακού εκθέματος με τον καταλυτικό επικοινωνιακό ρόλο των ίδιων των μουσειακών αντικειμένων. Όταν οι επισκέπτες του μουσείου ή άλλους συναφούς οργανισμού έρχονται σε επαφή με τα μουσειακά αντικείμενα, και τις ερμηνευτικές προτάσεις των ειδικών που τα πλαισιώνουν, συνειδητά ή ασυνείδητα, σχηματίζουν τη δική του εικόνα για αυτά και συνεπώς συγκροτούν τη δική τους αντίληψη για το παρελθόν, την ιστορία, την τέχνη, την αρχαιολογία, τη φύση, κ.λπ. Οι ατομικές αυτές απόψεις συνθέτουν στο πεδίο της κοινωνικής διαπραγμάτευσης τις συλλογικές αντιλήψεις, συμβάλουν στη δημιουργία ταυτοτήτων, συγκρούονται ή αναπαράγουν ιδεολογήματα. Στο μάθημα αυτό εξετάζονται διαφορετικές μορφές έμμεσης και άμεσης επικοινωνίας, εντός και εκτός των χώρων πολιτισμικής αναφοράς, ο σχεδιασμός εκπαιδευτικών και επικοινωνιακών δράσεων, καθώς και η κριτική αποτίμηση και αξιολόγηση αυτών.
Διαλέξεις
1. Εισαγωγή – Παρουσίαση των Στόχων του μαθήματος – Περιγραφή Ενοτήτων
2. Μουσειακή επικοινωνία – μοντέλα μουσειακής επικοινωνίας
3. Άμεση και έμμεση επικοινωνία εντός του μουσείου
4. Άμεση και έμμεση επικοινωνία εκτός του μουσείου
5. Μέσα κοινωνικής δικτύωσης και επικοινωνία
6. Άσκηση πρώτη: παρουσίαση από φοιτητές/τριες
7. Βασικές αρχές μουσειοπαιδαγωγικής
8. Σχεδιασμός εκπαιδευτικών δράσεων
9. Σχεδιασμός εκπαιδευτικών δράσεων
10. Σχεδιασμός εκπαιδευτικών εντύπων
11. Άσκηση δεύτερη: παρουσίαση από φοιτητές/τριες
12. Αξιολόγηση εκπαιδευτικών και επικοινωνιακών δράσεων
13 Επανάληψη-Αξιολόγηση Εργασιών
Mαθησιακά Aποτελέσματα: Μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:
● Γνωρίζουν τα χαρακτηριστικά επικοινωνίας που αναπτύσσονται στον πλαίσιο μιας μουσειακής δράσης και τους παράγοντες που την επηρεάζουν
● Γνωρίζουν τις διαφορετικές μορφές άμεσης και έμμεσης επικοινωνίας που μπορούν να αξιοποιηθούν από ένα μουσείο
● Αντιμετωπίζουν κριτικά την επικοινωνιακή πολιτική ενός μουσείου
● Σχεδιάζουν συγκεκριμένες επικοινωνιακές και εκπαιδευτικές δράσεις με βάση τους συγκεκριμένους στόχους ενός πολιτιστικού φορέα
● Διαχειρίζονται διαφορετικές ομάδες εν δυνάμει επισκεπτών
● Συσχετίζουν τη μουσειακή δράση με κοινωνικά και άλλα φαινόμενα
● Αξιολογούν τις δυνατότητες νέων τεχνολογιών να συμβάλουν στη μουσειακή δράση και επικοινωνία
● Αξιοποιούν νέα μέσα για την επίτευξη μαθησιακών και επικοινωνιακών στόχων.
Γενικές Ικανότητες:Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
● Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
● Λήψη αποφάσεων
● Αυτόνομη Εργασία
● Άσκηση κριτικής σκέψης
● ‘Ασκηση κριτικής και αυτοκριτικής
● Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
● Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
● Παραγωγή νέων ιδεών
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Χρήση ΤΠΕ στη Διδασκαλία, στην Επικοινωνία με τους Φοιτητές/τριες |
|
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 | |
Μελέτη για την αφομοίωση των διαλέξεων |
39 | |
Προετοιμασία για τις ασκήσεις |
12 | |
Μελέτη για τις εξετάσεις | 39 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
129 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Η εξέταση του μαθήματος γίνεται με δύο ασκήσεις που πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου (διαμορφωτική αξιολόγηση) και λαμβάνουν το 20% εκάστη του τελικού βαθμού αξιολόγησης. Οι ασκήσεις είναι ομαδικές (2-3 άτομα). Η τελική εξέταση γίνεται με γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου (συμπερασματική αξιολόγηση) που λαμβάνει το 60% του τελικού βαθμού. Τα κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά κατά την αρχική-εισαγωγική διάλεξη και είναι αναρτημένα καθόλη τη διάρκεια του εξαμήνου στον ιστότοπο αποθήκευσης του περιεχομένου του μαθήματος (eclass.aegean.gr). |
Μπαντιμαρούδης, Φ. 2011, Πολιτιστική Επικοινωνία, Εκδόσεις Κριτική: Αθήνα
● Νικονάνου, Ν., Μπούνια, Α., Φιλιππουπολίτη, Α., Χουρμουζιάδη, Α., Γιαννούτσου, Ν., 2015. Μουσειακή μάθηση και εμπειρία στον 21ο αιώνα. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο:
http://hdl.handle.net/11419/712
● Νικονάνου, Ν. 2010, Μουσειοπαιδαγωγική, Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκης
● Συλαίου, Στ. 2020, Μουσείο και Μουσειακή Εκπαίδευση στην Ψηφιακή Εποχή, Εκδόσεις Μπαρμπουνάκης
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Τύπος Μαθήματος:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Ακολουθήστε μας