The course of economic thought from the second half of the 18th century to our days is analysed. Adam Smith’s contribution to economic thought is the basic point of departure after some references are made to ancient, medieval, mercantilist and physiocratic thought. The work of classical economists of 19th century (Malthus, Ricardo, Say, Mill) as well as that of utopian socialists is subsequently discussed and this is followed by Karl Marx’s analysis of the dynamics of capitalism. Next comes the emergence of neoclassical economics and the reaction to it by thinkers such as Hobson and Veblen. The discussion of J.M. Keynes’s contribution on the formation of ideas about the economic role of the state in the post WW2 era and the reaction to Keynesianism brought about by the revival of the quantity theory of money complete the course.
Learning outcomes: The aimof the course is to establish that economic theories interact with the historic circumstances of their age and thus contribute to the formation of wider ideological currents. Another basic objective is to provide a multidimensional view of economic concepts and their conditionality on historic time.
General Competences:
Production of free, creative and inductive thinking.
Criticism and self-criticism.
Working independently.
Search for, analysis and synthesis of data and information, with the use of the necessary technology
Library and internet research skills acquisition.
Lecture notes taking skills acquisition.
Delivery: | Face-to-face teaching | |
Use Of Information And Communications Technology : | Lectures are supported by uploaded material. Handoutsare mainly elaborations on special issues presented in the lectures. | |
Teaching Methods: | Activity | Semester workload |
Lectures | 39 | |
Reading of classic texts | 30 | |
Reading of secondary sources | 60 | |
Library and internet research | 15 | |
Lecture notes development and final exam preparation | 30 | |
Final exam | 3 | |
Course total
|
177 | |
Student Performance Evaluation: | An optional mid-term test, and a compulsory end of term examination. In case that mid-term test mark exceeds that of the end of term the average of the two is taken as the final mark. Otherwise, the end of term mark is considered only. |
Suggested bibliography:
a) Textbooks:
R.L. Heilbroner,2000. Οι Φιλόσοφοι του Οικονομικού Κόσμου του. Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα.
Ernesto Screpanti – Stefano Zamagni, 2004. Η Ιστορία της Οικονομικής Σκέψης, Εκφόσει ςΤυπωθήτω, Αθήνα
RogerE. Backhouse, Η Εξέλιξη της Οικονομικής Σκέψης από την Αρχαία Ελλάδα μέχρι σήμερα. Εκδόσεις Κριτική.
b) Additional references in Greek:
M. Dobb Θεωρίες της Αξίας και της Διανομής, Εκδόσεις Gutenberg
I.H. Rima, 1994. Η Ιστορία της Οικονομικής Ανάλυσης (Τόμοι 1 και 2), Εκδόσεις Gutenberg, Aθήνα.
Paul Sweezy, Η Θεωρία της Καπιταλιστικής Ανάπτυξης.
c) Classic texts available in the library (in Greek):
AdamSmith,(ελληνική μετάφραση 2000), Έρευνα για τη Φύση και τις αιτίες του Πλούτου των Εθνών (Βιβλία Ι και ΙΙ ), Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.
Adam Smith,(ελληνική μετάφραση 1991), Έρευνα για τη Φύση και τις αιτίες του Πλούτου των Εθνών, Ευρωεκδοτική.
Τ. Ρ. Μάλθους, (ελληνική μετάφραση 1940), Θεωρία περί πληθυσμού, Εκδόσεις Παπαζήση.
Ντ. Ρικάρντο ,(ελληνική μετάφραση 1938), Αρχαί Πολιτικής Οικονομίας και Φορολογίας, εκδόσεις Γκοβόστη.
Κ. Μαρξ, (ελληνική μετάφραση 1978), Το προτσές της παραγωγής του κεφαλαίου, Βιβλίο 1, εκδόσεις Σύγχρονη Εποχή.
Κ. Μαρξ, (ελληνική μετάφραση 1979), Το προτσές της παραγωγής του κεφαλαίου, Βιβλίο 2, εκδόσεις Σύγχρονη Εποχή.
Κ. Μαρξ, (ελληνική μετάφραση ),Το συνολικό προτσές της κεφαλαιοκρατικής παραγωγής : βιβλίο ΙΙΙ, εκδόσεις Νέα Βιβλία.
Thorstein Veblen, (ελληνική μετάφραση 1982), Η θεωρία της αργόσχολης τάξης: η οικονομική μελέτη των θεσμών, εκδόσεις Κάλβος.
Keynes, J. M., (ελληνική μετάφραση 2001), Η Γενική Θεωρία της Απασχολήσεως, του Τόκου και του Χρήματος, εκδόσεις Παπαζήση.
d) References in English:
J. A. Schumpeter (επανέκδοση 1994): AHistory of EconomicAnalysis.
W.J. Barber (1967), A History of Economic Thought Penguin Books..
M. Blaug (1997,2000), Economic Theory in Retrospect.
L. Robbins, (1998), A History of Economic Thought. The LSE Lectures, Princeton University Press. J.K. Galbraith (1987), A History of Economics, Penguin Books.
M. Stuart (1986): KeynesandAfter, PenguinBooks
School:
Academic Unit:
Level of studies:
Course code:
Semester:
Independent teaching activities
Lectures:
Weekly teaching hours
Credits
Course type:
Prerequisite courses:
Language of instruction and examinations:
Teacher:
Εντεταλμένος Διδάσκων
Is the course offered to erasmus students:
Course website (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Follow Us