Basic principle of the seminar is that there is one and only history teaching method for both pupils/students and teachers/professors. And before we get to start with the various teaching methods, we owe first to occupy with history and its own history. Given that, this series of seminars offers on the one hand an introduction to historiography and history methodology, delving into some seminal instances and debates, and on the other hand on the various pedagogical and teaching dimensions of history.
Seminars’ Titles
Delivery: | Face-to-face teaching | |
Use Of Information And Communications Technology : | Weekly power point presentation. Use of video/cinema clips and zoom/internet tools in various seminars | |
Teaching Methods: | Activity | Semester workload |
Seminars | 20 | |
Bibliography study and analysis | 60 | |
Interactive teaching | 40 | |
Essay writing/presentation | 40 | |
Course total
|
160 | |
Student Performance Evaluation: |
Students are evaluated: * Either through writing examinations, a choice given only to those who do not take part in the class seminars, * Or through their active participation in the seminars as well as the delivery a written essay (3.000-word limit), on a topic chosen by themselves, which they first have to present at class during the semester (15’ presentation). Essays/presentations can be products of team work (up to 2 students) |
Βασική Βιβλιογραφία
Δευτερεύουσα βιβλιογραφία
Τ. Βερβενιώτη: «Έτσι μαζεύουν οι γυναίκες την ιστορία, ψίχουλο, ψίχουλο», 22-03-2019, Συνεντεύξεις, τ. 08, Ιστορίες (Α)ορατότητας, marginalia https://marginalia.gr/issue-category/synentefxis/
H. E. Carr, Τι είναι ιστορία;, Πατάκης, 2015
E.M.N.E., Η διδασκαλία της Ιστορίας στη Μέση Εκπαίδευση, Πρακτικά Συνεδρίου, εκδ. Γρηγόρη, 1988
Κ. Γκίνζμπουργκ, Το Τυρί και τα Σκουλήκια, Αλεξάνδρεια, 2008.
A. Farge, Η Γεύση του Αρχείου, Νεφέλη, 2004.
I. Jablonka, Η Ιστορία είναι μια σύγχρονη Λογοτεχνία: Μανιφέστο στις Κοινωνικές Επιστήμες, Πόλις, 2017.
Δ. Πλάντζος, Το Πρόσφατο Μέλλον: η κλασική αρχαιότητα ως βιοπολιτικό εργαλείο, Νεφέλη, 2016.
P. Sorlin, Κοινωνιολογία του Κινηματογράφου: προοίμιο για τη μελλοντική ιστορία, Μεταίχμιο, 2006.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
School:
Academic Unit:
Level of studies:
Course code:
Semester:
Independent teaching activities
Lectures:
Weekly teaching hours
Credits
Course type:
Prerequisite courses:
Language of instruction and examinations:
Teacher:
Ακαδημαϊκός Υπότροφος
Is the course offered to erasmus students:
Course website (URL):
Learning outcomes: The educational aims of the seminar include: a) the students’ acquaintance with basic tools and directions of the History science, by developing their ability to use and discuss particular examples, b) to develop accordingly the ability of criticism towards history, theory and historiography readings and, finally, c) students and teaching staff to exchange positions during the development of the seminars.
General Competences:
· Search for, analysis and synthesis of data and infor-mation, with the use of the necessary technology
· Working independently
· Team work
· Respect for difference and multiculturalism
· Showing social, professional and ethical responsibility and sensi-tivity to gender issues
· Criticism and self-criticism
· Production of free, creative and inductive thinking
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Follow Us