Η διδακτική της ιστορίας δεν είναι μία. Δεν υπάρχει ενιαίος και αλάνθαστος τρόπος διδακτικής της ιστορίας για όλους τους διδάσκοντες και τους διδασκόμενους. Και πριν εξοικειωθεί καμιά/κανείς με τις όποιες διδακτικές της μεθόδους, οφείλει να ασχοληθεί με την ιστορία και τη δική της ιστορία. Δεδομένων των παραπάνω, αυτό το μάθημα προσφέρει μια σειρά σεμιναρίων αφιερωμένων αφενός στην εμβάθυνση στην ιστοριογραφία και τη μεθοδολογία της ιστορίας, αφετέρου στις παιδαγωγικές βάσεις και τις διδακτικές διαστάσεις της ιστορίας.
1) Αιτιότητα και Εξήγηση. Ιστορία 101
2) Η ιστορία των βιβλίων ιστορίας
3) Η κρατική ιστορία και οι σιωπές της
4) Ιστορία και Πειθαρχία. Κλασικές σπουδές, μνημεία, χάρτες
5) Λέξεις και γεύσεις και της Ιστορίας. Το ζήτημα των πηγών
6) Νέες μέθοδοι και προσεγγίσεις. Προφορική & Τοπική ιστορία
7) Μικρο-ιστορία και Ιστορία της Καθημερινότητας
8) Ιστορία, Αφήγηση, Πλοκή
9) Η φαντασία στην ιστορία
10) Το άλλο μισό της ιστορίας (του)
11) Η μνήμη σαν πολιτική
12-13) Παρουσίαση Εργασιών
Mαθησιακά Aποτελέσματα: Διδακτικοί στόχοι του μαθήματος είναι οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες στα σεμινάρια: α) να εξοικειωθούν με βασικά εργαλεία και κατευθύνσεις της επιστήμης της ιστορίας και των διδακτικών της μεθόδων, έχοντας την ικανότητα να συζητήσουν και να χρησιμοποιήσουν συγκεκριμένα παραδείγματα, β) να αναπτύξουν κριτικές δεξιότητες σε σχέση με την ανάγνωση της ιστοριογραφίας και, τελικά, γ) διδάσκοντες και διδασκόμενοι να αλλάξουν θέσεις κατά την εξέλιξη των σεμιναρίων.
Γενικές Ικανότητες:
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Χρήση power point σε όλα τα σεμινάρια, video/κινηματογραφικών έργων και zoom σε κάποια από αυτά | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 20 | |
Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας | 60 | |
Διαδραστική διδασκαλία | 40 | |
Συγγραφή Εργασιών | 40 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
160 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: |
Η αξιολόγηση των φοιτητ(ρι)ών διαμορφώνεται με βάση:
|
Βασική Βιβλιογραφία
Δευτερεύουσα βιβλιογραφία
Τ. Βερβενιώτη: «Έτσι μαζεύουν οι γυναίκες την ιστορία, ψίχουλο, ψίχουλο», 22-03-2019, Συνεντεύξεις, τ. 08, Ιστορίες (Α)ορατότητας, marginalia https://marginalia.gr/issue-category/synentefxis/
H. E. Carr, Τι είναι ιστορία;, Πατάκης, 2015
E.M.N.E., Η διδασκαλία της Ιστορίας στη Μέση Εκπαίδευση, Πρακτικά Συνεδρίου, εκδ. Γρηγόρη, 1988
Κ. Γκίνζμπουργκ, Το Τυρί και τα Σκουλήκια, Αλεξάνδρεια, 2008.
A. Farge, Η Γεύση του Αρχείου, Νεφέλη, 2004.
I. Jablonka, Η Ιστορία είναι μια σύγχρονη Λογοτεχνία: Μανιφέστο στις Κοινωνικές Επιστήμες, Πόλις, 2017.
Δ. Πλάντζος, Το Πρόσφατο Μέλλον: η κλασική αρχαιότητα ως βιοπολιτικό εργαλείο, Νεφέλη, 2016.
P. Sorlin, Κοινωνιολογία του Κινηματογράφου: προοίμιο για τη μελλοντική ιστορία, Μεταίχμιο, 2006.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Τύπος Μαθήματος:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Ακολουθήστε μας