This course is an introduction to the Anthropology of Health, to the basic concepts and methods used. Through classical and recent anthropological studies, and drawing both from the international and the Greek ethnographic scene students become acquainted with current trends as well as with the history of this field. How do people understand and conceptualize health, disease and wellbeing; what symbolic systems and systems of belief are enacted in the context of ill health; where do they look for therapies and explanations and what kinds of therapies and explanations; what institutions are key.
PART I – Anthropology of Health – Introductory
PART II – The anthropological study of biomedicine
PART III – Current fields of study
Learning outcomes:
Anthropology of health underlines the plurality of representations related to (ill)health, the historical and political dimensions of being ill and the role of structural inequalities, the way dominant categorizations about difference inform the biopolitical targeting of health care. Themes that will be studied include the following: issues of belief, medical pluralism, medicalization and biomedicalization, the differences that have been brought by the new biomedical technologies in the conceptualization of life, the emergence of the biosocial body, structural violence and health inequalities, the surveillance of the body, global health, medical humanitarianism and the prism of critical medical anthropology.
Having completed the course, the student will be in the position to:
To be able to analyze the current reconceptualizing of health and ill health, normality and abnormality, natural and artificial, also in the context of the more recent technological developments.
General Competences: Working Independently
Production of new research ideas
Criticism and self-criticism
Production of free, creative and inductive thinking
Delivery: | Face to face | |
Use Of Information And Communications Technology : | Use of power point and maps. Students have access to the page of the seminar in eclass. | |
Teaching Methods: | Activity | Semester workload |
Lectures | 40 | |
Practice in class | 20 | |
Individual Study | 62 | |
Exams | 3 | |
Course total:
|
125 | |
Student Performance Evaluation: | Language of Evaluation: Greek
Methods of Evaluation: Written examination at the end of the semester
Specifically-defined evaluation criteria are given in the beginning of the semester |
Teaching syllabi:
Χατζούλη, Αίγλη. 2012. Θαλασσαιμικές Ζωές. Βιολογική διαφορά, κανονικότητα, βιοκοινωνικότητα. Μια ανθρωπολγική προσέγγιση. Εκδ. Πατάκης.
Αθανασίου, Αθηνά. 2007. (επιμ.) Βιοκοινωνικότητες. Θεωρήσεις της Ανθρωπολογίας της Υγείας. Εκδ. Νήσος .
Αλεξιάς, Γ., Τζανάκης, Μ., Χατζούλη, Α. 2014. (επιμ.). Σώμα υπό επιτήρηση. Ηθικές και πολιτικές συνδηλώσεις της ιατρικής τεχνολογίας και της κοινωνικής φροντίδας. Εκδ. Πεδίο.
Suggested general bibliography:
In Greek:
Αθανασίου, Αθηνά. 2007. (επιμ.) Βιοκοινωνικότητες. Θεωρήσεις της Ανθρωπολογίας της Υγείας. Εκδ. Νήσος .
Αθανασίου, Αθηνά. 2011. “Το φύλο και η σεξουαλικότητα στους λόγους και τις πρακτικές της βιο-επιστήμης: Επιστημολογίες και τεχνολογίες του έμφυλου σώματος”, Στο Θεωρήσεις του φύλου στην ανθρωπολογία και την Ιστορία. Επιμ. Βενετία Καντσά, Βασιλική Μουτάφη και Ευθύμιος Παπαταξιάρχης. Εκδ. Αλεξάνδρεια. Σελ. 227-343.
Αλεξιάς, Γ., Τζανάκης, Μ., Χατζούλη, Α. 2014. (επιμ.). Σώμα υπό επιτήρηση. Ηθικές και πολιτικές συνδηλώσεις της ιατρικής τεχνολογίας και της κοινωνικής φροντίδας. Εκδ. Πεδίο.
Μαδιανού, Δήμητρα, 2008. “Εισαγωγή”. Στο Αναπαράγοντας το μέλλον. Ανθρωπολογία, συγγένεια και νέες τεχνολογίες αναπαραγωγής. Επιμ. Δήμητρα Μαδιανού. Αθήνα. Ελληνικά Γράμματα.
Οικονόμου, Χαράλαμπος & Σπυριδάκης, Μάνος. 2012. (επιμ.) Ανθρωπολογικές και κοινωνιολογικές προσεγγίσεις της υγείας. Εκδ.Ι. Σιδέρης.
Παπαγαρουφάλη, Ελένη. 2002. “Κεφ. 5. Ακεραιότητες. Όργανα και γονίδια”. Στο Δώρα ζωής μετά θάνατον. Πολιτισμικές εμπειρίες. Εκδ. Ελληνικά Γράμματα. Σελ. 275-299.
Τράκα Ντιάνα 2007. (επιμ.). Η ιατρική στη σύγχρονη Ελλάδα. Αρχαιολογία και Τέχνες 105.
Τράκα, Ντιάννα. 2013. “Η μητρότητα ως μαιευτική διαδικασία”. Στο Η μητρότητα στο προσκήνιο. Σύγχρονες έρευνες στην Ελληνική εθνογραφία. Επιμ. Βενετία Καντσά. Εκδ. Αλεξάνδρεια. Σελ. 327-344.
Χατζούλη, Αίγλη. 2014. “Βιοκοινωνικότητα, μια νέα πολιτική της διαφοράς: Ο αγώνας των θαλασσαιμικών προς τη «διαφορετικότητα»”. Στο Πολιτικές της καθημερινότητας. Σύνορο, σώμα και ιδιότητα του πολίτη. Επιμ. Ευθύμιος Παπαταξιάρχης. Εκδ. Αλεξάνδρεια. Σελ. 289-318
Χατζούλη, Αίγλη. 2012. Θαλασσαιμικές Ζωές. Βιολογική διαφορά, κανονικότητα, βιοκοινωνικότητα. Μια ανθρωπολγική προσέγγιση. Εκδ. Πατάκης.
Douglas, Mary. 2004 [1966]. “Καθαρότητα και κίνδυνος”. Στο Τα όρια του σώματος. Διεπιστημονικές προσεγγίσεις. Επιμ. Δήμητρα Μακρυνώτη. Εκδ. Νήσος. Σελ. 113-132.
Foucault, Michel. 2004 [1965]. “Πρόλογος.” Ιστορία της τρέλας. Μεταφρ. Αμπατζοπούλου και Φραγκίσκη. Εκδ. Ηριδανός.
Georges, Eugenia. 2013. “‘Μια παρέμβαση σαν όλες τις άλλες’: διαφοροποιημένα νοήματα της καισαρικής τομής”. Στο Η μητρότητα στο προσκήνιο. Σύγχρονες έρευνες στην ελληνική εθνογραφία. Επιμ. Βενετία Καντσά. Εκδ. Αλεξάνδρεια. Σελ.233-258.
Georges, Eugenia. 2014. “Οδηγός στην Εγκυμοσύνη: Συμβουλές ειδικών για τη σύγχρονη Ελληνίδα μητέρα” Στο Πολιτικές της καθημερινότητας. Σύνορο, σώμα και ιδιότητα του πολίτη. Επιμ. Ευθύμιος Παπαταξιάρχης. Εκδ. Αλεξάνδρεια. Σελ. 419-454
Lévi-Strauss, Claude. 2010 [1967]. Δομική Ανθρωπολογία. Μεταφρ. Θεόδωρος Παραδέλλης. Εκδ. Κέδρος.
Martin, Emily. 2006 [1991].“Το ωάριο και το απερματοζωάριο: Πώς η επιστήμη έπλασε ένα ειδύλλιο βασισμένο στους στερεοτυπικούς ανδρικούς και γυναικείους ρόλους”. Στο Φεμινιστική θεωρία και πολιτισμική κριτική. Επιμ. Αθηνά Αθανασίου. Εκδ. Νήσος. Σελ. 313-334.
Scheper – Hughes, Nancy. 2004 [2000]. “Το παγκόσμιο εμπόριο ανθρώπινων οργάνων”. Στο Τα όρια του σώματος. Διεπιστημονικές προσεγγίσεις. Επιμ. Δήμητρα Μακρυνιώτη. Εκδ. Νήσος. Σελ. 335-360.
In English:
Conrad, Peter.
2007. The Medicalization of Society. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Csordas, Thomas J. 1993. Somatic Modes of Attention. Cultural Anthropology 8 (2): 135-156.
Davis, Elizabeth Anne. 2012. Bad Souls. Madness and Responsibility in Modern Greece. Duke University Press Durham and London.
Fadiman, Anne. 1997. “The Spirit Catches You and You Fall Down, A Hmong Child, Her American Doctors, and the Collision of Two Cultures”. Farrar, Straus and Giroux
Good, Byron. 1994. Medicine, Rationality, and Experience. Cambridge: Cambridge University Press.
Hahn, Robert A. and Arthur Kleinman. 1983. “Belief as Pathogen, Belief as Medicine.” Medical Anthropology Quarterly, 14 (4): 16-19.
Harrington, Anne. 2000. The Placebo Effect: an Interdisciplinary Exploration. Cambridge: Harvard University Press.
Janjen, M.J. 2002. The Social Fabric of Health. Ed. McGraw Hill.
Kleinman, Arthur. 1988. The Illness Narratives: Suffering, Healing & the Human Condition. New York: Basic Books.
Kleinman, Arthur. 1995. Writing at the Margin: Discourse between Anthropology and Medicine. Berkeley: University of California Press.
Rivers, W.H.R and Eliot Smith, G. 1915. Medicine, Magic, and Religion: Lectures Delivered before the Royal College of Physicians of London in 1915 and 1916
Chatjouli, Aglaia, Daskalaki, Ivi, Kantsa, Venetia, 2015. Out of body, out of home. Assisted Reproduction, Gender and Family in Greece. Alexandria
Frankin, Sarah. 1997. Embodied Progress: A Cultural Account of Assisted Conception. London – New York, Routledge.
Georges, Eugenia. 2008. Bodies of Knowledge. The Medicalization of Reproduction in Greece. Vanderblit.
Gibbon, Sahra and Carlso Novas. 2008. Biosocialities, Genetics and the Social Sciences. Making biologies and Identities.
Ginsburg, Faye; Rapp, Rayna. (eds). 1991. Conceiving the new world order. The global politics of reproduction. Berkely: University of California Press.
Inhorn, Marcia, C. 2007. Reproductive Disruptions. Gender, Technology and Biopolitics in the New Millenium. New-York – Oxford. Berhahn.
Petryna, Adriana. 2002. Life Exposed: Biological Citizens After Chernobyl. Princeton: Princeton University Press.
Fassin, Didier. 2007. When Bodies Remember: Experiences and Politics of AIDS in South Africa. Berkeley: University of California Press.
Biehl, João. 2007. Will to Live: AIDS Therapies and the Politics of Survival. Princeton: Princeton University Press.
Scheper-Hughes, Nancy. 1992. Death Without Weeping: The Violence of Everyday Life in Brazil. Berkeley: University of California Press
Singer, M. and H. Baer. 2007. Introducing Medical Anthropology: A Discipline in Action. Lanham: AltaMira Press
Hahn Robert A. and Marcia Inhorn Biehl, João. 2008. Anthropology and Public Health: Bridging Differences in Culture and Society (2nd edition). Oxford, UK: Oxford University Press.
Petryna, Adriana, Andrew Lakoff, and Arthur Kleinman. 2006. Global Pharmaceuticals: Ethics, Markets, Practices. Durham: Duke University Press.
Ong A. and S. J. Collier. 2005. Global Assemblages: Technology, Politics, and Ethics as Anthropological Problems. Malden, MA: Blackwell.
Petryna, Adriana. 2009. When Experiments Travel: Clinical Trials and the Global Search for Human Subjects. Princeton: Princeton University Press.
Farmer, Paul. 2004. Pathologies of Power: Health, Human Rights, and the New War on the Poor. Berkeley: University of California Press.
Fassin, Didier. 2012 Humanitarian Reason: A Moral History of the Present. Introduction. Berkeley: University of California Press.
Redfield, Peter. 2013. The ethical journey of doctors without borders. University California Press
Journals:
Annual Review of Anthropology.
Annual Review of Public Health
Anthropology and Medicine
BioSocieties
Health and Human Rights
Medical Anthropology
Medical Anthropology Quarterly
Social Science & Medicine.
School:
Academic Unit:
Level of studies:
Course code:
Semester:
Independent teaching activities
Lectures:
Weekly teaching hours
Credits
Course type:
Prerequisite courses:
Language of instruction and examinations:
Teacher:
Is the course offered to erasmus students:
Course website (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Follow Us