Learning outcomes:
The course aims at problematizing the experience of epidemics and pandemics via the use of anthropological analytical tools and theoretical approaches. How can we understand infectious diseases, how they spread, how people make sense of them, how they are biopolitically managed in different cultural contexts in relation also to global health from the prism of critical medical anthropology.
The course specifically aims at:
General Competences
Working Independently
Production of new research ideas
Critisism and self-criticism
Production of free, creative and inductive thinking
Working in an interdisciplinary environment
Delivery: | Face-to-face teaching | |
Use Of Information And Communications Technology : | Use of ICT in teaching and communication with students | |
Teaching Methods: | Activity | Semester workload |
Lectures | 40 | |
Study and analysis of bibliography | 60 | |
Study and analysis of bibliography for oral presentation | 30 | |
In-class practice | 20 | |
Course total
|
150 | |
Student Performance Evaluation: | Language of Evaluation: Greek
Methods of Evaluation: Α. 2 presentations of selected articles/book chapters. (40% of final grade) Β. Final written essay (60% of final grade) The evaluation criteria are presented and explained to the students in the beginning of the course |
· Kelly A.H., Keck F. & Christos Lynteris, 2019. The Anthropology of Epidemics. Routledge London & New York.
· Farmer, Paul. 1999. Infections and Inequalities. University of California Press.
· Inhorn M.C. & P.J. Brown, 1997. The Anthropology of Infectious Disease. Gordon and Breach. Amsterdam.
· Lock, Margaret, and Vinh-Kim Ngun, 2018. An Anthropology of Biomedicine, 2nd edition. London: Wiley-Blackwell.
· Aihwa Ong, and Stephen Collier (ed.) 2004. Global Assemblages: Technology, Politics, and Ethics as Anthropological Problems. Wiley-Blackwell.
· Blume, Stuart. 2006. Anti-vaccination movements and their interpretations. Social Science and Medicine 62:628- 642.
· Lindenbaum, S. 2001. Kuru, Prions, and Human Affairs: Thinking About Epidemics. Ann.RevAnthr. 30:363–385.
· Singer, M. 2009. Pathogens Gone Wild? Medical Anthropology and the “Swine Flu” Pandemic, Medical Anthropology 28:3, 199-206.
· Singer, M. & Scott, C. 2003. Syndemics and Public Health: Reconceptualizing Disease in Bio-Social Context, Medical Anthropology Quarterly 17(4): 423-441.
· Εrwin, H. Ackernecht, 1998. Ιστορία της Ιατρικής. Αθήνα: Μαραθιάς.
· Frank Snowden, 2021 (στα ελληνικά). Επιδημίες και κοινωνία. Από τον Μαύρο Θάνατο μέχρι Σήμερα. Πατάκης.
· William McNeill H. 2021 (στα ελληνικά). Λαοί και Επιδημίες. Παπαδόπουλος.
· Παπαταξιάρχης, E. 2020. Το «Νοικοκυριό», πολιτισμικό αντίδοτο στην πανδημία; Υποθέσεις εργασίας για τον οικιακό χώρο στην υγειονομική κρίση. Σύγχρονα Θέματα, τεύχος 149, σελ. 63-74.
· Κάπολα, Π., Κουζέλης Γ. & Κωνσταντάς Ο. (επιμ.), 2020. Αποτυπώσεις σε στιγμές κινδύνου. τοπικά ιθ’. Εταιρεία Μελέτης των Επιστημών του Ανθρώπου.
School:
Academic Unit:
Level of studies:
Course code:
Semester:
Independent teaching activities
Lectures:
Weekly teaching hours
Credits
Course type:
Prerequisite courses:
Language of instruction and examinations:
Teacher:
Is the course offered to erasmus students:
Course website (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Follow Us