This practice includes a series of seminars that aim to revert the positions of those who teach and are taught. During the course of the seminars a brief narrative will unfold around some of the major developments in the national and international historiography. At the same time, we will aim at discussing and using educational and teaching methods, as well as the means of teaching. Finally, we will explore through different starting points the significance of the dissemination of national ideology through educational processes of history in and out of schools.
Seminars’ Titles
Learning outcomes:
This series of seminars aims at learning to students how:
a) to delve into specific issues of the history science through discussion of particular historical examples, works and historiographic waves,
b) to acquaint themselves with the use of texts and audiovisual means of teaching/learning and,
c) to practice in micro-teaching into the class.
General Competences:
Delivery: | Face-to-face teaching | |
Use Of Information And Communications Technology : | Weekly use of power-points. Internet materials (zoom) and video/cinematographic clips in some seminars. | |
Teaching Methods: | Activity | Semester workload |
Seminars/Lectures | 20 | |
Bibliography study & analysis | 60 | |
Interactive teaching | 40 | |
Essays/Microteaching | 40 | |
Course total
|
160 | |
Student Performance Evaluation: | Participants in the seminar are evaluated through:
a) Their active participation b) Delivering an essay (2.000-words limit) until the end of the semester c) Micro-teaching 15-20’ |
Δευτερεύουσα βιβλιογραφία
Τ. Βερβενιώτη: «Έτσι μαζεύουν οι γυναίκες την ιστορία, ψίχουλο, ψίχουλο», 22-03-2019, Συνεντεύξεις, τ. 08, Ιστορίες (Α)ορατότητας, marginalia https://marginalia.gr/issue-category/synentefxis/
H. E. Carr, Τι είναι ιστορία;, Πατάκης, 2015
E.M.N.E., Η διδασκαλία της Ιστορίας στη Μέση Εκπαίδευση, Πρακτικά Συνεδρίου, εκδ. Γρηγόρη, 1988
Κ. Γκίνζμπουργκ, Το Τυρί και τα Σκουλήκια, Αλεξάνδρεια, 2008.
A. Farge, Η Γεύση του Αρχείου, Νεφέλη, 2004.
I. Jablonka, Η Ιστορία είναι μια σύγχρονη Λογοτεχνία: Μανιφέστο στις Κοινωνικές Επιστήμες, Πόλις, 2017.
Δ. Πλάντζος, Το Πρόσφατο Μέλλον: η κλασική αρχαιότητα ως βιοπολιτικό εργαλείο, Νεφέλη, 2016.
P. Sorlin, Κοινωνιολογία του Κινηματογράφου: προοίμιο για τη μελλοντική ιστορία, Μεταίχμιο, 2006.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
School:
Academic Unit:
Level of studies:
Course code:
Semester:
Independent teaching activities
Lectures:
Weekly teaching hours
Credits
Course type:
Prerequisite courses:
Language of instruction and examinations:
Teacher:
Is the course offered to erasmus students:
Course website (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Follow Us