Η Οικονομική Θεωρία της Ανάπτυξης εξετάζει εκτεταμένα τις έννοιες της οικονομικής ανάπτυξης και μεγέθυνσης στο πλαίσιο ενός μεγάλου εύρους προβλημάτων, όπως της φτώχειας , της ανισότητας, της αύξησης του πληθυσμού, την περιβαλλοντική υποβάθμιση, των επιπτώσεων της υπερβολικά γρήγορης αστικοποίησης και της στασιμότητας της υπαίθρου. Στο πλαίσιο των διαλέξεων, θα παρουσιαστούν οι βασικές αρχές και έννοιες της οικονομικής ανάπτυξης και μεγέθυνσης, οι κεντρικές αξίες και στόχοι της ανάπτυξης αλλά και ο ρόλος του φύλου. Επίσης θα γίνει μία εκτενής επισκόπηση των κλασσικών θεωριών οικονομικής ανάπτυξης και μεγέθυνσης (για παράδειγμα τα στάδια μεγέθυνσης του Rostow, Υποδείγματα Δομικής αλλαγής, η Θεωρία της Διεθνούς Εξάρτησης, Παραδοσιακή Νεοκλασική Θεωρία Μεγέθυνσης), ενώ οι φοιτητές θα λάβουν γνώση επίσης για τα σύγχρονα υποδείγματα ανάπτυξης και υπανάπτυξης, αλλά και για τη μέτρηση της φτώχειας και της ανισότητας. Επίσης, θα δοθεί ιδιαίτερη σημασία στην έννοια του ανθρώπινου κεφαλαίου, στην ανάπτυξη της υπαίθρου, της βιώσιμης ανάπτυξης αλλά και στη χάραξη ορθής αναπτυξιακής πολιτικής. Παράλληλα, μέσω παρουσίασης μελετών περίπτωσης οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα να κατανοήσουν βαθύτερα τα παραπάνω ζητήματα.
Mαθησιακά Aποτελέσματα:
Βασική επιδίωξη του μαθήματος είναι ο προσδιορισμός και ανάλυση των βασικών θεωριών και εννοιών σχετικών με την οικονομική ανάπτυξη, η κριτική εξέταση των δεσμών μεταξύ των διαφόρων θεωριών και προσεγγίσεων της αναπτυξιακής οικονομικής, και η ανάλυση των κυριότερων αναπτυξιακών προβλημάτων σε διεθνές επίπεδο και η σύγκριση και αντιπαραβολή μελετών περίπτωσης με σκοπό το σχεδιασμό πολιτικής για ένα συγκεκριμένο αναπτυξιακό ζήτημα. Τέλος, οι φοιτητές/τριες θα έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν τις ιδέες τους και να εμβαθύνουν στις γνώσεις που αποκόμισαν από το μάθημα μέσα από τη συγγραφή ενός εξαμηνιαίου θέματος.
Γενικές Ικανότητες:
Το μάθημα βασίζεται στη συμμετοχική διδασκαλία, δηλαδή τον διάλογο μεταξύ της διδάσκουσας και των φοιτητών/τριων, ο οποίος θα ενθαρρύνεται κατά το μεγαλύτερο μέρος των μαθημάτων. Οι φοιτητές/τριες θα συμμετέχουν στις διαλέξεις εκφράζοντας τις δικές τους γνώσεις, και θέσεις πάνω στις υπό εξέταση θεωρίες Η κύρια μέθοδος διδασκαλίας θα είναι οι θεωρητικές εισηγήσεις οι οποίες αποσκοπούν εν τέλει στην προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης. Επιπλέον, οι φοιτητές/τριες θα κληθούν να εκπονήσουν υποχρεωτικό ατομικό εξαμηνιαίο θέμα (εργασία) συνολικής έκτασης περίπου 2.000- 2.500 λέξεων, προάγοντας έτσι την αυτόνομη εργασία και την αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών. Το περιεχόμενο του θέματος (εργασίας) θα περιστρέφεται γύρω από μία χώρα εξετάζοντας την οικονομική της ανάπτυξη. Πιο συγκεκριμένα, κάθε εργασία, εκτός από την εισαγωγή, θα αποτελείται από ένα θεωρητικό μέρος στο οποίο θα καλύπτεται η βιβλιογραφία με βασικά ζητήματα οικονομικής ανάπτυξης σχετικά με την περιοχή, και ένα εμπειρικό μέρος όπου θα αναλύονται τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά της περιοχής λαμβάνοντας υπόψη βασικούς δείκτες ανάπτυξης. Κάθε εργασία θα κλείνει με τη συζήτηση των ευρημάτων και με σχετικές προτάσεις πολιτικής. Η εργασία θα παρουσιαστεί στο μάθημα με τη μορφή διαφανειών διάρκειας 20-25 λεπτών.
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | χρήση πολυμέσων στη διδασκαλία, υποστήριξη μαθήματος μέσω e-class, ηλεκτρονική επικοινωνία με τους φοιτητές | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 | |
Μελέτη βιβλιογραφίας | 60 | |
Έρευνα στη βιβλιοθήκη- διαδίκτυο | 15 | |
Συγγραφή εργασίας | 60 | |
Παρουσίαση Εργασίας | 20 | |
Τελική εξέταση | 3 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
177 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Η τελική βαθμολογία θα υπολογιστεί σταθμισμένα από τον βαθμό στις γραπτές εξετάσεις και στο θέμα-εργασία. Η βαρύτητα των γραπτών εξετάσεων θα είναι 0.5 ενώ αυτή του εξαμηνιαίου θέματος και της παρουσίασής του θα είναι 0.5. |
Βασικά συγγράμματα του μαθήματος
Todaro M. P. and Smith S. C. (2022). Οικονομική Ανάπτυξη, (επιμ. Τσαλίκη Π.). Αθήνα, Εκδόσεις Τζιόλα.
Βαΐτσος Κωστής (2009) Αρχές αναπτυξιακής οικονομικής Αθήνα, Εκδόσεις Κριτική
Ρέππας Παναγιώτης Α. (2015) Οικονομική ανάπτυξη, Εκδόσεις Παπαζήση ΑΕΒΕ
Συμπληρωματική βιβλιογραφία
Sadoulet E., De Janvry A. 2020. Οικονομική της Ανάπτυξης (επιμ. Ψαλτόπουλος Δ., Στοφόρος Χ.), Αθήνα, Εκδόσεις Δαρδανός.
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Κατηγορία Μαθήματος:
Τύπος Μαθήματος:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Διδάσκων/ουσα:
Εντεταλμένος Διδάσκων
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Ακολουθήστε μας