Στα πλαίσια του μαθήματος θα μελετηθούν και θα συζητηθούν σύγχρονες έρευνες, θεματικές και θεωρητικές κατευθύνσεις που αφορούν την ανθρωπολογία της υγείας. Θα δοθεί έμφαση στην κριτική ανθρωπολογία της υγείας, στην κριτική διερεύνηση της παγκόσμιας υγείας, στη σχέση ανισότητας και υγείας. Επίσης θα προσεγγιστεί η υγεία και η ασθένεια με βιοκοινωνικούς όρους, μέσα από αναλυτικά εργαλεία όπως οι τοπικές βιολογίες, τα περιβάλλοντα υγείας, και άλλα. Στα πλαίσια του μαθήματος θα μελετηθούν παραδείγματα από διαφορετικά εθνογραφικά συμφραζόμενα.
Ενότητα 1
Εισαγωγή στο μάθημα. Ανθρωπολογία της Υγείας, πεδία διερεύνησης, γενεαλογικές καταβολές.
Ενότητα 2
Βασικές έννοιες και περιοχές μελέτης στην ανθρωπολογία της υγείας.
Ενότητα 3
Εισαγωγή στην Κριτική Ιατρική Ανθρωπολογία.
Ενότητα 4
Ανθρωπολογία της Παγκόσμιας Υγείας.
Ενότητα 5
Προσεγγίζοντας κριτικά τη Παγκόσμια Υγεία.
Ενότητες 6
Υγεία, δομική βία και εφαρμοσμένη ανθρωπολογία της υγείας μέσα από το έργο του Paul Farmer.
Ενότητα 7
Υγεία, Πολιτική Οικολογία και πανδημίες – Το παράδειγμα HIV/AIDS.
Ενότητα 8
Προσεγγίζοντας την πανδημία Covid-19 μέσω της κριτικής ιατρικής ανθρωπολογίας.
Ενότητα 9
«Βιοκοινωνικοί Κόσμοι. Περιβάλλοντα υγείας πέρα από ντετερμινισμούς» (I).
Διαπερατά σώματα και τοπικές βιολογίες.
Ενότητα 10
«Βιοκοινωνικοί Κόσμοι. Περιβάλλοντα υγείας πέρα από ντετερμινισμούς» (II).
Υγεία, Κλιματική αλλαγή και πέρα-από-τον-άνθρωπο εθνογραφικές προσεγγίσεις.
Ενότητα 11
Ενσωματώνοντας ανισότητες. Παραδείγματα από τη Λατινική Αμερική.
Ενότητα 12
Υγεία και τεχνολογίες (π.χ. Νέες τεχνολογίες αναπαραγωγής, νέες τεχνολογίες, ψηφιακές τεχνολογίες).
Mαθησιακά Aποτελέσματα:
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/ήτρια θα έχει εξοικειωθεί με:
Γενικές Ικανότητες:
Τρόπος Παράδοσης: | Πρόσωπο με πρόσωπο | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Χρήση της εκπαιδευτικής πλατφόρμας open e class | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 | |
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας | 85 | |
Προφορικές παρουσιάσεις | 50 | |
Συγγραφή γραπτών εργασιών | 76 | |
Σύνολο Μαθήματος | 250 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική
Τα κριτήρια αξιολόγησης είναι τα εξής: Α. Συμμετοχή στο μάθημα και στη συζήτηση (20% της συνολικής βαθμολογίας) : Σε κάθε ενότητα οι φοιτητές/ήτριες είναι υποχρεωμένοι να προετοιμάζονται στα αντίστοιχα κείμενα και να προτείνουν κάποιο θέμα προς συζήτηση αναφορικά με τα κείμενα. Β. Προφορικές παρουσιάσεις και γραπτές εργασίες (30% της συνολικής βαθμολογίας) : Κατά την διάρκεια του μαθήματος κάθε φοιτητής/ήτρια θα παρουσιάσει προφορικά δύο θέματα σεμιναρίων/ή και εθνογραφιών στην αντίστοιχη ενότητα, τα οποία στη συνέχεια κατατίθενται γραπτά σε μορφή σύντομης εργασίας (που δεν θα ξεπερνά τις 5-6 σελίδες ή 1500-1800 λέξεις) μέχρι το επόμενο μάθημα. [Για κάθε σεμινάριο προτείνεται μια συγκεκριμένη βιβλιογραφία. Με αναφορά στην εθνογραφία η παρουσίασή της θα πρέπει να περιλαμβάνει το θέμα της εθνογραφίας (τι πραγματεύεται, σε ποια γεωγραφική περιοχή κ.λ.π.), τις θεωρητικές και μεθοδολογικές επιλογές του/της συγγραφέα, σύντομη ανάπτυξη της επιχειρηματολογίας, συμπεράσματα, και τέλος πώς συνδέεται η συγκεκριμένη εθνογραφία με θεωρητικά ζητήματα που έχουμε διαπραγματευτεί στα πλαίσια των διαλέξεων]. Γ. Γραπτή εργασία σε θέμα της επιλογής σας (15-20 σελίδες, 4500-6000 λέξεις, 50% της συνολικής βαθμολογίας). Το θέμα μπορεί να αφορά θεωρητικά ζητήματα σχετικά με το μάθημα ή μπορεί να αφορά ευρύτερα ζητήματα του πεδίου της ανθρωπολογίας της υγείας. Η εργασία πρέπει να κατατεθεί τουλάχιστον μια εβδομάδα πριν το τέλος της εξεταστικής περιόδου. Τα παραπάνω κριτήρια διατυπώνονται ρητά σε προφορική κι έγγραφη μορφή στην αρχή του μαθήματος και είναι προσβάσιμα στους/τις φοιτητές/ήτριες. |
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Τύπος Μαθήματος:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ακολουθήστε μας