Mαθησιακά Aποτελέσματα: Επιδιώκεται η γνωριμία των φοιτητών/τριων με τις βασικές προσεγγίσεις της έννοιας του οικονομικού, η κατανόηση των κυριότερων ανθρωπολογικών θεωριών για την πρωτόγονη οικονομία, την ανταλλαγή, το δώρο καθώς και για τον συμβολισμό και την ηθική του χρήματος. Το μάθημα στοχεύει, επίσης, στην απόκτηση θεωρητικού και μεθοδολογικού πλαισίου για την ερμηνεία και ανάλυση των οικονομικών πρακτικών, συμπεριφορών και αντιλήψεων στα εκάστοτε κοινωνικά και πολιτισμικά τους συμφραζόμενα.
Το πρώτο μέρος του μαθήματος επικεντρώνεται στη διαμόρφωση της Οικονομικής Ανθρωπολογίας από τη σκοπιά ανθρωπολογικών προσεγγίσεων οι οποίες βασίζονται στο έργο των Karl Marx, Emile Durkheim, και Max Weber. Κοινός παρανομαστής του έργου τους είναι η αμφισβήτηση της άποψης ότι η διεκδίκηση του ατομικού συμφέροντος απορρέει από την ανθρώπινη φύση. Σε σχέση με το ζήτημα αυτό, το μάθημα εξετάζει τις βασικές προσεγγίσεις της έννοιας του “οικονομικού”. Γίνεται κριτική παρουσίαση των κυριότερων ανθρωπολογικών θεωριών για την ανταλλαγή, το δώρο και τον αντιπραγματισμό. Στόχος του μαθήματος είναι να γίνει κατανοητό ότι οικείες πρακτικές και αντιλήψεις είναι αδιανόητες σε άλλες κοινωνίες όπου η πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες δεν διαμεσολαβείται από το χρήμα, αλλά εξαρτάται από την ένταξη των υποκειμένων σε ομάδες που συγκροτούνται με βάση τη συγγένεια, τη θρησκεία, την εντοπιότητα κ.ά. Όσον αφορά το χρήμα εξετάζονται απόψεις όπως του Simmel και του Marx, καθώς και ανθρωπολογικές προσεγγίσεις για την ηθική και το συμβολισμό του χρήματος. Στην ενότητα που αναφέρεται στην κατανάλωση η εστίαση στρέφεται στα κριτήρια με βάση τα οποία θεωρούνται αναγκαία ή επιθυμητά τα αγαθά και ιεραρχούνται ως προς τη σημασία και την αξία τους σε συγκεκριμένα κοινωνικά πλαίσια. Παράλληλα εξετάζονται σύγχρονες προσεγγίσεις που αναγνωρίζουν τον ενεργό ρόλο των καταναλωτών στην παραγωγή του πολιτισμού. Το δεύτερο μέρος του μαθήματος περιλαμβάνει ενότητες οι οποίες προορίζονται για την κατανόηση των εξής θεωριών (και σχετικών εννοιών): του εκσυγχρονισμού, της ανάπτυξης και του παγκόσμιου συστήματος. Παράλληλα, δίνεται έμφαση στις διαδικασίες κοινωνικοοικονομικού μετασχηματισμού και, ιδιαίτερα, στην προσέγγιση της ανθρωπολογικής πολιτικής οικονομίας.
Γενικές Ικανότητες:
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Στην αίθουσα γίνεται συστηματική χρήση, οπτικού υλικού, power point, documentaries, καθώς και του διαδικτύου. Οι φοιτητές έχουν πρόσβαση στην σελίδα του μαθήματος στο eclass | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 40 | |
Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας | 20 | |
Παρουσιάσεις κειμένων στην τάξη | 40 | |
Αυτόνομη μελέτη/προετοιμασία για εξετάσεις | 40 | |
εξετάσεις | 3 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
143 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: |
Το μάθημα εξετάζεται στις εξεταστικές περιόδους |
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Anthropological Quarterly
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Τύπος Μαθήματος:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Ακολουθήστε μας