Το σεμινάριο Δημόσια Ιστορία αποσκοπεί σε μια συστηματική διερεύνηση της δημόσιας ιστορίας σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο. Η δημόσια ιστορία αφορά την χρήση του παρελθόντος στο παρόν και εμπλέκει τα άτομα και τα συλλογικά υποκείμενα με το παρελθόν και τη μνήμη με απρόβλεπτες μορφές και τρόπους. Ταυτόχρονα εμπλέκει και την ακαδημαϊκή ιστοριογραφία και τον τρόπο με τον οποίο η τελευταία εργάζεται. Παρά τις διαφορές που χωρίζουν την δημόσια ιστορία με την ακαδημαϊκή ιστοριογραφία διαμορφώνεται ένα ενδιαφέρον πεδίο επικαλύψεων και ανταλλαγών το οποίο απαιτεί διερεύνηση. Στο πλαίσιο του σεμιναρίου εξετάζονται ζητήματα που συνδέονται με αυτό το πεδίο, όπως η σχέση μνήμης-ιστορίας, το ιστορικό τραύμα, η ενσυναίσθηση του ιστορικού, τα όρια της ιστορικής αντικειμενικότητας, και η σχέση του ιστορικού με το ακροατήριο της εποχής του. Το σεμινάριο εξετάζει συγκεκριμένα παραδείγματα που αφορούν, την διδασκαλία της ιστορίας στην εκπαίδευση, το ιστορικό φιλμ, το ιστορικό μυθιστόρημα, τη σχέση των media με τη δημόσια ιστορία καθώς και των πολιτικών αντιπαραθέσεων που προκαλεί η δημόσια ιστορία . Τα περισσότερα παραδείγματα που μελετώνται αφορούν την σύγχρονη Ελλάδα.
Mαθησιακά Aποτελέσματα: Το σεμινάριο αποσκοπεί να εμπλέξει τους φοιτητές με ένα πεδίο έρευνας που πρόσφατα απασχολεί τους ιστορικούς. Ας σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο αντικείμενο διδάσκεται σε ελάχιστα ελληνικά πανεπιστήμια. Οι φοιτητές/τριες μελετούν συγκεκριμένο υλικό [φιλμ, μυθιστόρημα, διαδίκτυο, αρχείο] προκειμένου να κατανοήσουν κοινωνίες χρησιμοποιούν το παρελθόν σε σχέση με τις ανάγκες του παρόντος. Μπορούν επομένως να αντιληφθούν την δυναμική σχέση ανάμεσα στο παρόν το παρελθόν και το μέλλον και να τοποθετήσουν το υλικό που μελετούν στα ευρύτερα κοινωνικά και πολιτισμικά συμφραζόμενα της εποχής στην οποία παράγεται. Η εξέταση του υλικού αυτού θα τους επιτρέψει να κατανοήσουν πως προκύπτουν αξιώσεις αληθείας που διαμορφώνουν ιστορική συνείδηση στο παρόν πέρα και ανεξάρτητα από την ακαδημαϊκή ιστορία.
Γενικές Ικανότητες: Το σεμινάριο βασίζεται στην ανάλυση και σύνθεση ετερογενούς υλικού και στην παραγωγή ερευνητικών ιδεών.
Απαιτεί την ομαδική εργασία καθώς την αυτόνομη συγγραφή εργασιών. Αναδεικνύει την σχέση του παρελθόντος με το παρόν, από την πλευρά του παρόντος.
Καλλιεργεί την διεπιστημονικότητα καθώς χρησιμοποιεί εργαλεία της ιστορίας, της κοινωνικής ανθρωπολογίας, της αρχαιολογίας και των πολιτισμικών σπουδών. Οι φοιτητές/τριες αναπτύσσουν γνώσεις και ευαισθησίες σχετικές με τις σύγχρονες κοινωνίες μέσα από την οπτική της χρήσης του παρελθόντος στο παρόν
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Στην αίθουσα γίνεται συστηματική χρήση, οπτικού υλικού, power point, documentaries, φιλμ, καθώς και του διαδικτύου. Οι φοιτητές έχουν πρόσβαση στην σελίδα του μαθήματος στο eclass. | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Σεμινάρια | 20 | |
Παρουσιάσεις κειμένων στο μάθημα | 20 | |
Συζήτηση στην τάξη | 20 | |
Ανάλυση οπτικού υλικού | 15 | |
Αυτόνομη μελέτη | 30 | |
Τελική εργασία | 50 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
155 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Η αξιολόγηση γίνεται με βάση τον εβδομαδιαίο φόρτο εργασίας, την συνολική παρουσία στην τάξη (γραπτές προφορικές παρουσιάσεις, συζήτηση) και την τελική εργασία. |
Στο σεμινάριο οι φοιτητές έχουν πρόσβαση σε ηλεκτρονική σελίδα της πλατφόρμα e-class όπου υπάρχει άφθονο υλικό που χρησιμοποιείται κάθε εβδομάδα. Ενδεικτικά βλ https://eclass.aegean.gr/modules/document/?course=SA188
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Κατηγορία Μαθήματος:
Τύπος Μαθήματος:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Ακολουθήστε μας