Κριτική παρουσίαση των νεότερων φιλοσοφικών θεωριών σχετικά με την πολιτική. Έπειτα από μια εισαγωγική διάλεξη, όπου αναλύονται οι διαφορές ανάμεσα στην κλασική και τη νεότερη πολιτική φιλοσοφία, στρεφόμαστε στα έργα των ακόλουθων στοχαστών: Μακιαβέλλι, Χομπς, Λοκ, Ρουσσώ και Χέγκελ. Κάθε φορά, έμφαση δίνεται αφενός στην εσωτερική λογική της εκάστοτε θεωρίας και αφετέρου στα ιστορικά συμφραζόμενα εντός της οποίας αναπτύχθηκε.
Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τα βασικά ζητήματα που πραγματεύεται η νεότερη πολιτική φιλοσοφία –ζητήματα όπως η φυσική κατάσταση και το φυσικό δίκαιο, το κοινωνικό συμβόλαιο, η γενική βούληση, η κυριαρχία, η νομιμότητα της εξουσίας, το δικαίωμα αντίστασης κ.ά.– καθώς και με τις διαφορές μεταξύ των επιμέρους θεωριών.
Το μάθημα οργανώνεται στις εξής ενότητες, οι οποίες κατανέμονται στις 13 εβδομάδες του εξαμήνου:
– Εισαγωγικά περί πολιτικής φιλοσοφίας (1η εβδομάδα)
– Ν. Μακιαβέλλι (2η-3η εβδ.): η μακιαβελική καινοτομία / ο ηγεμόνας και το πρόβλημα της κατάκτησης και της διατήρησης της εξουσίας / ηθική και πολιτική / η σύγκρουση μεταξύ λαού και ευγενών ως προϋπόθεση της ελευθερίας
– Θεωρίες του κοινωνικού συμβολαίου – εισαγωγική παρουσίαση (4η εβδ.)
– Τ. Χομπς (4η -5η-6η εβδ.): στοιχεία της χομπσιανής ανθρωπολογίας / η κατασκευή της φυσικής κατάστασης ως κατάστασης πολέμου όλων εναντίον όλων / φυσικό δικαίωμα και νόμοι της φύσης / το ζήτημα της μετάβασης στην πολιτική κατάσταση και οι όροι του κοινωνικού συμβολαίου / τα δικαιώματα του Κυρίαρχου και οι ελευθερίες των υπηκόων
– Τζ. Λοκ (7η-8η-9η εβδ.): η κριτική τού Λοκ στον Φίλμερ στην Πρώτη πραγματεία περί κυβερνήσεως/ η κατασκευή της φυσικής κατάστασης / η θεμελίωση του δικαιώματος ιδιοκτησίας / το κοινωνικό συμβόλαιο / τα όρια της νομοθετικής εξουσίας και το δικαίωμα αντίστασης
– Ζ.-Ζ. Ρουσσώ (9η-10η-11η εβδ.): στοιχεία της ρουσσωικής ανθρωπολογίας / τα στάδια της προπολιτικής κατάστασης και το ψευδοσυμβόλαιο στην Πραγματεία περί της καταγωγής και των θεμελίων της ανισότητας μεταξύ των ανθρώπων / η ρουσσωική κριτική σε προγενέστερες θεωρίες περί πολιτικής εξουσίας / το κοινωνικό συμβόλαιο / γενική βούληση και βούληση όλων / ελευθερία, ισότητα και ιδιοκτησία / η ρουσσωική κριτική στην αντιπροσώπευση
– Γκ. Χέγκελ (12η-13η εβδ.): η εγελιανή κριτική στις θεωρίες του κοινωνικού συμβολαίου / οικογένεια – αστική κοινωνία – κράτος / η λογική της αστικής κοινωνίας και η αναγκαιότητα του κράτους
Mαθησιακά Aποτελέσματα: Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα πρέπει είναι σε θέση να αναγνωρίζουν και να εκθέτουν τα κυριότερα επιχειρήματα των νεότερων φιλοσοφικών θεωριών σχετικά με την πολιτική, να διακρίνουν και να εξηγούν ορισμένες από τις βασικές έννοιες στις οποίες αυτές εδράζονται καθώς και να κατηγοριοποιούν κείμενα της πολιτικής φιλοσοφίας.
Γενικές Ικανότητες:
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Ομαδική εργασία
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Στην επικοινωνία με τους φοιτητές | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις, ανάλυση και σχολιασμός κειμένων με την ενεργό συμμετοχή των φοιτητών/τριών. | 39 | |
Μελέτη βιβλιογραφίας | 26 | |
Προετοιμασία για τις εξετάσεις | 55 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
120 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: |
Γραπτή τελική εξέταση. Στην εξέταση δίνονται δύο ερωτήματα και δύο αποσπάσματα από τα κείμενα που έχουμε μελετήσει κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. Οι φοιτητές/τριες καλούνται να απαντήσουν ένα ερώτημα και αναλύσουν και να σχολιάσουν ένα απόσπασμα. |
– Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
1. Λοκ Τζ., Δεύτερη πραγματεία περί κυβερνήσεως, εισ.-μτφρ.-σχόλια, Π. Μ. Κιτρομηλίδης, Πόλις, Αθήνα, 2010
2. Μακιαβέλλι Ν., Ο Ηγεμόνας, μτφρ. Ζ. Ζωγραφίδου-Καραχάλιου, επιμ.-ανθολόγιο-σημ.-πίνακες Γ. Ζωγραφίδης, Βάνιας, Θεσσαλονίκη, 1999
3. Μακιαβέλλι Ν., Διατριβές πάνω στην πρώτη Δεκάδα του Τίτου Λίβιου, στο Ν. Μακιαβέλλι, Έργα, τ. Ι, εισ.-μτφρ. Τ. Κονδύλης, Κάλβος, Αθήνα, 1984
4. Ρουσσώ Ζ.-Ζ., Το κοινωνικό συμβόλαιο Ή Αρχές πολιτικού δικαίου, μτφρ. Β. Γρηγοροπούλου, Α. Σταϊνχάουερ, επιμ.-εισ.-σημ.-επίμετρο Β. Γρηγοροπούλου, Πόλις, Αθήνα, 2004
5. Ρουσσώ Ζ.-Ζ., Πραγματεία περί της καταγωγής και των θεμελίων της ανισότητας μεταξύ των ανθρώπων, μτφρ.-εισ. Μ. Αλεξίου-Καναγκίνη, Σύγχρονη Εποχή, Αθήνα, 2010
6. Χέγκελ Γκ. Β. Φρ., Βασικές γραμμές της φιλοσοφίας του δικαίου Ή φυσικό δίκαιο και πολιτική επιστήμη σε μορφή σχεδίου, μτφρ. Θ. Γκιούρας, στο Θ. Γκιούρας, Μ. Αγγελίδης (επιμ.), Θεωρίες της πολιτικής και του κράτους. Hobbes, Locke, Rousseau, Kant, Hegel, Σαββάλας, Αθήνα, 2005
7. Χομπς Τ., Λεβιάθαν ή Ύλη, μορφή και εξουσία μιας εκκλησιαστικής και λαϊκής κοινότητας, εισ. Αιμ. Μεταξόπουλος, μτφρ. Γρ. Πασχαλίδης, Αιμ. Μεταξόπουλος, Γνώση, Αθήνα, 2006
Αποσπάσματα από τα παραπάνω κείμενα αναρτώνται στην ιστοσελίδα του μαθήματος (στην πλατφόρμα του OpenEclass)
– Προτεινόμενα διδακτικά συγγράμματα
1. Πλάγγεσης Γ., Νεότερη πολιτική και κοινωνική φιλοσοφία, University Studio Press, Θεσσαλονίκη, 2009
2. Στυλιανού Α., Θεωρίες του κοινωνικού συμβολαίου, Πόλις, Αθήνα, 2006
– Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Κατηγορία Μαθήματος:
Τύπος Μαθήματος:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Ακολουθήστε μας