Το μάθημα αποτελεί αδρή εισαγωγή στην ιστορία της νεότερης Ελλάδας κατά τον μακρύ 19ο αιώνα, περίοδο που εκκινεί, χονδρικά, με την ίδρυση του ελληνικού κράτους και ολοκληρώνεται με τους βαλκανικούς πολέμους. Παρότι οι παραπάνω χρονικές συντεταγμένες συνδέονται με σημαντικά πολιτικά και στρατιωτικά ορόσημα, οι εβδομαδιαίες διαλέξεις θα ακολουθήσουν μια πολυθεματική λογική. Θα εξετάσουμε ζητήματα που αφορούν τις πολιτειακές αλλαγές, τη σταδιακή ενδυνάμωση των αστικών φιλελεύθερων κοινοβουλευτικών θεσμών, τους πολιτικούς και κομματικούς μετασχηματισμούς, τις μεταμορφώσεις της εθνικής ιδεολογίας και του αλυτρωτισμού και τις σχέσεις της Ελλάδας με την Ευρώπη. Θα παρακολουθήσουμε τις δημογραφικές αλλαγές στο ελληνικό κράτος, τους μετασχηματισμούς της αγροτικής υπαίθρου και των πόλεων, την εσωτερική και εξωτερική μετανάστευση, τη μετάβαση από την αγροτική οικονομία στην αστικοποίηση και την εκβιομηχάνιση. Θα μιλήσουμε, ακόμη, για τους ανθρώπους: τον δημόσιο και ιδιωτικό βίο τους, την οικογενειακή ζωή και το καθημερινό, την εκπαίδευση και την εργασία, πραγματικότητες που διέφεραν σημαντικά ανάλογα με την κοινωνική τάξη, το φύλο, τον τόπο κατοικίας και την ηλικία. Τέλος, θα εξετάσουμε το εργατικό κίνημα και το γυναικείο ζήτημα, όσο και φαινόμενα όπως η φτώχεια και η αστική φιλανθρωπία, με άλλα λόγια, μερικά από τα μεγάλα κοινωνικά ζητήματα που προκάλεσαν συστηματικές κρατικές και ιδιωτικές παρεμβάσεις, εντάσεις και ανακατατάξεις στον ελληνικό 19ο αιώνα.
Θεματικές ενότητες
Mαθησιακά Aποτελέσματα: Με την ολοκλήρωση των διαλέξεων και τη μελέτη του υλικού του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα είναι σε θέση:
• να γνωρίζουν, να ερμηνεύουν και να συσχετίζουν τα σημαντικότερα ιστορικά γεγονότα και φαινόμενα που διαμόρφωσαν το κράτος, την κοινωνία, την οικονομία και τον πολιτισμό στην Ελλάδα κατά τον μακρύ 19ο αιώνα.
• να πλαισιώνουν τις εκάστοτε ιστορικές αλλαγές στο εσωτερικό της χώρας, να τις διασταυρώνουν με τις ευρωπαϊκές και διεθνείς εξελίξεις, να αντιλαμβάνονται την πολλαπλότητα των αιτιών που τις πυροδότησαν και τις ευρύτερες συνέπειες που προκάλεσαν.
• να αποδίδουν ιστορική αξία όχι μόνο στο κράτος, στην οικονομία και στους θεσμούς αλλά και στα ίδια τα ιστορικά υποκείμενα.
• να «μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν», να αναγνωρίζουν τη σημασία των πρωτογενών και δευτερογενών πηγών για την παραγωγή της ιστορικής γνώσης, και να συζητούν τα διαφορετικά ερμηνευτικά σχήματα που προτείνει η ιστορική έρευνα.
• να αποτιμούν κριτικά τις αναγνώσεις της νεότερης ελληνικής ιστορίας που κυριαρχούν στον ευρύτερο δημόσιο χώρο, να επαναπροσδιορίζουν και να εμβαθύνουν την οπτική τους σε σχέση με την ιστορία που διδάχθηκαν στο σχολείο.
Γενικές Ικανότητες:
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία, ηλεκτρονική σελίδα στην πλατφόρμα Open eClass, με βιβλιογραφικό και αρχειακό υλικό. | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 40 | |
Ασκήσεις στην τάξη | 20 | |
Αυτόνομη μελέτη και προετοιμασία για εξετάσεις | 65 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
125 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: |
Γραπτή τελική εξέταση. |
Διδακτικά συγγράμματα:
Αντώνης Μωυσείδης και Σπύρος Σακελλαρόπουλος (επιμ.), Η Ελλάδα στον 19ο και 20ό αιώνα. Εισαγωγή στην ελληνική κοινωνία, Τόπος, Αθήνα 2010.
Thomas Gallant, Νεότερη Ελλάδα: Από τον πόλεμο της ανεξαρτησίας μέχρι τις μέρες μας, Πεδίο, Αθήνα 2017.
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Κατηγορία Μαθήματος:
Τύπος Μαθήματος:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Ακολουθήστε μας