Πλεξουσάκη Έφη

Μόνιμη Επίκουρη Καθηγήτρια

Γνωστικό Αντικείμενο: «Κοινωνική Ανθρωπολογία με έμφαση στην Εθνογραφία της Μεσογείου»

ΦΕΚ Διορισμού: 310/30.12.04 τ.ΝΠΔΔ

Η Έφη Πλεξουσάκη σπούδασε νομικά στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές εθνολογίας και κοινωνικής ανθρωπολογίας στην Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales στο Παρίσι. Έχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και από το 2000 διδάσκει στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Από το 2002 έως το 2017 δίδαξε ως Συμβουλευτικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο στην μεταπτυχιακή θεματική ενότητα «Εκπαίδευση: Πολιτισμικές διαφορές και κοινωνικές ανισότητες».
Η διδακτορική της διατριβή με τίτλο: «Περιπέτειες του σώματος: αρρώστια και θεραπευτικές πρακτικές στην ανατολική Κρήτη» στηρίζεται σε επιτόπια έρευνα στην ορεινή Κρήτη. Συμμετείχε σε ερευνητικές ομάδες του Laboratoire d’Anthropologie Sociale Ecole Normale στο Παρίσι και του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών στην Αθήνα. Ανάμεσα στο 1997 με 2000 πραγματοποίησε έρευνα στην περιοχή της Θράκης για τη σχέση του μειονοτικού πληθυσμού με την εκπαίδευση στο πλαίσιο του προγράμματος του Πανεπιστημίου Αθηνών με τίτλο «Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων». Ανάμεσα στα έτη 2006-2008 και 2010-2013 συμμετείχε ως επιστημονική σύμβουλος και μέλος της πενταμελούς ομάδας σχεδιασμού και συντονισμού του παραπάνω προγράμματος που έχει το χαρακτήρα εκπαιδευτικής παρέμβασης στη μειονοτική εκπαίδευση στη Θράκη και χρηματοδοτήθηκε από το ΥΠΕΠΘ στο πλαίσιο διαδοχικών κοινοτικών χρηματοδοτήσεων (Β’ και Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης).
Η παλιότερη έρευνά της αφορά σε αναπαραστάσεις της αρρώστιας και πρακτικές της υγείας στον ελληνικό αγροτικό χώρο καθώς και σε πολιτικές και πρακτικές του AIDS σε σχέση με ζητήματα ετερότητας και θρησκείας. Πρόσφατα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν ζητήματα μειονοτήτων και εκπαίδευσης, συλλογικές ταυτότητες και διαδικασίες πολιτισμικής διαφοροποίησης στην ελληνική κοινωνία.
Έχει γράψει (2004) το βιβλίο «Πολιτισμός και σχολείο» στη σειρά Κλειδιά και Αντικλείδια», που συντόνισε και επιμελήθηκε η Αλεξάνδρα Ανδρούσου, www.kleidiakaiantikleidia.net. Πρόσφατα (2014) επιμελήθηκε και έγραψε την Εισαγωγή για το συλλογικό τόμο «Μεταμορφώσεις του εθνικισμού: επιτελέσεις της συλλογικής ταυτότητας στην Ελλάδα» στη σειρά «Αναθεωρήσεις του πολιτικού» των εκδόσεων Αλεξάνδρεια.

Βιβλία

Ε. Πλεξουσά-κη (επιμ.), Μεταμορφώσεις του εθνικισμού: Επιτελέσεις της συλλογικής ταυτότητας στην Ελλάδα, Αθήνα: Αλεξάνδρεια.

Άρθρα και κεφάλαια σε συλλογικούς τόμους

2020 «Ανθρωπολογία της εκπαίδευσης και εθνογραφία του σχολείου». Στο Αλέξανδρα Ανδρούσου και Βασίλης Τσάφος (επιμ.), Επιστήμες της εκπαίδευσης: ένα δυναμικό διεπιστημονικό πεδίο. Αθήνα: Gutenberg.

2018 «Constructing modernity from its borders: Muslim minority women?s encounters with education and assisted reproductive technologies in Modern Greece» (με την Π. Τοπάλη), Journal of Modern Greek Studies, 36(1), σελ.165-192 Project MUSE, muse.jhu.edu/article/691826

2014 «Επιτελέσεις του τόπου και του έθνους στην Ελλάδα της μεταεθνικής εποχής» στο Ε. Πλεξουσάκη (επιμ.), Μεταμορφώσεις του εθνικισμού. Επιτελέσεις της συλλογικής ταυτότητας στην Ελλάδα, Αθήνα: Αλεξάνδρεια.

2014 (επιμ.), Μεταμορφώσεις του εθνικισμού. Επιτελέσεις της συλλογικής ταυτότητας στην Ελλάδα, Αθήνα: Αλεξάνδρεια.

2013 συνεπιμελήτρια (με τους Ε. Παπαταξιάρχη και Κ. Ροζάκου) της τρίτομης σειράς με τίτλο Αναθεωρήσεις του πολιτικού στις εκδόσεις Αλεξάνδρεια.

2011 «Το όνομα του ‘άλλου’: θέσεις και αντιπαραθέσεις κατά τη σύνθεση της κατηγορίας «μειονότητα» στη Θράκη» στο Α. Ανδρούσου και Ν. Ασκούνη (επιμ.), Πολιτισμική Ετερότητα και Ανθρώπινα Δικαιώματα, Αθήνα: Μεταίχμιο.

2010 « Enquête auprès des familles en milieu minoritaire : conflits politiques, distance culturelle et questions de méthode» (με Ν.Askouni) στο Monique Robin et Bernadette Tillard (επιμ.), La recherche au domicile des familles. Démarches et savoir faire, Παρίσι: L Harmattan.

2008 «Μειονότητα και σχολική εκπαίδευση: δυναμικές ενός πεδίου που αλλάζει» στο Θάλεια Δραγώνα και Άννα Φραγκουδάκη (επιμ.), Πρόσθεση όχι αφαίρεση. Πολλαπλασιασμός όχι διαίρεση. Η μεταρρυθμιστική παρέμβαση στην εκπαίδευση της μειονότητας της Θράκης, 91-106. Αθήνα: Μεταίχμιο.

2006 «Στην Ελλάδα ή την Τουρκία; Εκπαίδευση και διλήμματα ταυτότητας της «μουσουλμανικής μειονότητας» στη Θράκη» στο Ευθύμιος Παπαταξιάρχης (επιμ.), Περιπέτειες της ετερότητας. Η παραγωγή της πολιτισμικής διαφοράς στη σημερινή Ελλάδα, 181-208. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.

2005 «En Grece ou en Turquie? Itineraires educatifs d’une minorite “musulman” en Thrace” , Ethnologie Francaise, 2005/2- Απρίλιος-Ιούνιος: 279-290.

2004 «Κραυγές και ψίθυροι: Συγκρούσεις και ταυτότητες στο λόγο μειονοτικών γυναικών στη Θράκη» στο Χριστίνα Βλαχούτσικου και Laurie Kain-Hart (επιμ.), Όταν γυναίκες έχουν διαφορές: και συγκρούσεις γυναικών στη σύγχρονη Ελλάδα. Αθήνα: Μέδουσα-Σέλας.

2003 Πολιτισμός και σχολείο, στη σειρά «Κλειδιά και Αντικλείδια», επιστημονική υπεύθυνη: Αλεξάνδρα Ανδρούσου, 9-41. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ-Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων-Πανεπιστήμιο Αθηνών.

2000 «Η διαχείριση της ετερότητας: αφηγήσεις για το AIDS» στο Ρωξάνη Καυταντζόγλου-Μαρίνα Πετρονώτη (επιμ.), Όρια και περιθώρια. Εντάξεις και αποκλεισμοί, 109-129. Αθήνα: ΕΚΚΕ.

1996 «Le mal purifié: manipulation du sida en Grèce», (με τον Κ. Γιαννακόπουλο), L’Homme, 139: 125-135.

Επικοινωνία

Προπτυχιακά Μαθήματα

ΠΑ/Σ-039 Εθνογραφία της Μεσογείου
Ειδικού υποβάθρου επιστημονικής περιοχής
ΚΑ-180 Ανθρωπολογία της εκπαίδευσης
Ειδικού υποβάθρου επιστημονικής περιοχής
ΚΑ-100 Εισαγωγή στην Κοινωνική Ανθρωπολογία
Ειδικού υποβάθρου επιστημονικής περιοχής

Μεταπτυχιακά Μαθήματα

Μαθήματα που έχουν διδαχθεί

ΚΙΑ-Α-3 Ανθρωπολογία της εκπαίδευσης (μεταπτυχιακό μάθημα, ΠΜΣ Κοινωνική και Ιστορική Ανθρωπολογία)

Προπτυχιακά Μαθήματα

ΠΑ/Σ-039 Εθνογραφία της Μεσογείου
Ειδικού υποβάθρου επιστημονικής περιοχής
ΚΑ-100 Εισαγωγή στην Κοινωνική Ανθρωπολογία
Ειδικού υποβάθρου επιστημονικής περιοχής

Μεταπτυχιακά Μαθήματα

Δεν βρέθηκαν μαθήματα