Στο μάθημα εξετάζεται πως εφαρμόζονται η προβληματική της ανθρωπολογίας για την πολιτισμική ετερότητα και η μέθοδος της εθνογραφίας και της συμμετοχικής παρατήρησης στη μελέτη της εκπαίδευσης και του σχολείου. Η ανθρωπολογία προσεγγίζει το φαινόμενο της εκπαίδευσης όχι ως μια συνθήκη εκ των προτέρων δεδομένη την οποία κανείς μπορεί να παρατηρήσει και να αναλύσει, αλλά εστιάζει στους τρόπους, τις πρακτικές και τις ιδέες που διαμορφώνουν το φαινόμενο της εκπαίδευσης και το προσδιορίζουν ιστορικά και πολιτισμικά. Με αυτή την έννοια, η ανθρωπολογία της εκπαίδευσης εστιάζει στα διαφορετικά περιεχόμενα και λειτουργίες της εκπαίδευσης σε διαφορετικά περιβάλλοντα.
Η εκπαίδευση αναφέρεται σε πολύμορφα φαινόμενα (π.χ. μάθηση, διδασκαλία, γνώση, κοινωνικότητα, γλώσσα, ταυτότητες και υποκειμενικότητα) και παράλληλα το ίδιο το ανθρωπολογικό ενδιαφέρον για το σχολείο και έχει πολλαπλές αφετηρίες και συνδέσεις με άλλες κοινωνικές επιστήμες.
Εκτός από θεωρητικά κείμενα και εθνογραφικές μελέτες το μάθημα θα βασιστεί στην προβολή και συζήτηση με αφετηρία ταινίες μυθοπλασίας και ντοκυμαντέρ που εστιάζουν στη σχέση με την εκπαίδευση και σε ατομικές και συλλογικές εμπειρίες της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της ζωής του σχολείου.
Mαθησιακά Aποτελέσματα: ο μάθημα επιδιώκει να :
– Εξοικειώσει τους/τις φοιτητές/ριες με θεωρίες, έννοιες και ιδέες που τεκμηριώνουν, αναλύουν και ερμηνεύουν εκπαιδευτικές διαδικασίες ως πολιτισμικά φαινόμενα
– Αναδείξει τη χρησιμότητα της από τα κάτω προσέγγισης της σχέσης με το σχολείο και την εκπαίδευση
– σε σχέση ειδικά με το σχολείο, να το κάνει να φαίνεται λιγότερο οικείο, να καλλιεργήσει την ανάγκη να δούμε τι γίνεται πέρα από αυτό που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε και να καταλαβαίνουμε.
– Αναδείξει τις ποικίλες και σύνθετες δυναμικές της εκπαιδευτικής διάδρασης σε συγκεκριμένα εθνογραφικά συμφραζόμενα
– να δείξει τις συνδέσεις της ανθρωπολογίας της εκπαίδευσης με άλλες επιστημονικές οπτικές που ερευνούν διάφορες διαστάσεις της εκπαίδευσης και του σχολείου
Γενικές Ικανότητες: Το μάθημα συμβάλλει στην ικανότητα των φοιτητών και φοιτητριών να διαμορφώσουν μια κριτική ματιά σε σχέση με στερεότυπα και εξιδανικευμένες οπτικές για το σχολείο και την εκπαίδευση. Ταυτόχρονα καλλιεργεί το σεβασμό στην διαφορετικότητα σε σχέση με ζητήματα εκπαίδευσης, διδασκαλίας και μάθησης.
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Χρήση Power Point και προβολή ταινιών στη διδασκαλία Χρήση της εκπαιδευτικής on line πλατφόρμας eclass |
|
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 50 | |
Ατομικές και συλλογικές ασκήσεις στην τάξη | 50 | |
Ατομική μελέτη και προετοιμασία για εξετάσεις | 60 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
160 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνικά Ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης και ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων |
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Κατηγορία Μαθήματος:
Τύπος Μαθήματος:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Ακολουθήστε μας