Η ιδέα της προόδου, σύμφωνα με την οποία η ιστορία αποτελεί μια ενιαία εξελικτική πορεία κατά την οποία η ανθρωπότητα στο σύνολό της μεταβαίνει σε μια ολοένα καλύτερη κατάσταση, έχει θεωρηθεί ως μία από τις καταστατικές ιδέες της νεωτερικότητας και της αυτοκατανόησής της. Στο σεμινάριο αυτό, θα επιδιώξουμε να φωτίσουμε και να κατανοήσουμε τις συστατικές πτυχές τής εν λόγω ιδέας, και παράλληλα θα εξετάσουμε τις επιφυλάξεις και τις κριτικές που διατυπώθηκαν ως προς αυτήν, εστιάζοντας σε ορισμένους σημαντικούς στοχαστές, από τον 18ο μέχρι και τον 20ο αιώνα (βλ. παρακάτω). Τα καθοδηγητικά μας ερωτήματα θα είναι τα ακόλουθα: Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για την ανάδυση αυτής της σύλληψης της ιστορίας ως προόδου; Ποια αντίληψη περί του παρόντος και της σχέσης του τόσο με το παρελθόν όσο και με το μέλλον εμπεριέχεται σε αυτή την σύλληψη; Ποιοι είναι εκείνοι οι παράγοντες (κοινωνικοί, πολιτικοί, οικονομικοί, ιδεολογικοί, τεχνολογικοί ή άλλοι) τους οποίους οι εν λόγω στοχαστές θεωρούν ως προωστήριες δυνάμεις αλλά και ενδείξεις της προόδου; Ποιο περιεχόμενο δίνουν οι στοχαστές που θεματοποίησαν την ιστορία ως πρόοδο στην «καλύτερη κατάσταση» προς την οποία θεωρούν ότι πορεύεται η ανθρωπότητα; Συλλαμβάνουν αυτοί οι στοχαστές την προοδευτική αυτή πορεία ως ευθύγραμμη και/ή συνεχή, χωρίς παύσεις και ενδεχόμενα πισωγυρίσματα, ή αφήνουν περιθώριο για την ύπαρξη τέτοιων φαινομένων -και, αν ναι, τότε πώς αυτά ενσωματώνονται στην πρόοδο; Ποιον ρόλο αποδίδουν στο «κακό» (στους πολέμους, στις αδικίες, στον ανθρώπινο πόνο του παρελθόντος) στο πλαίσιο αυτής της σύλληψης; Ποιον ρόλο και ποια θέση, τόσο αναφορικά με το παρελθόν όσο και αναφορικά με το παρόν και το μέλλον, αποδίδουν στους μη Δυτικούς λαούς και πολιτισμούς; Θεωρούν ότι αυτή η προοδευτική πορεία της ανθρωπότητας διέπεται από νόμους και οδεύει προς κάποιο τέλος, δηλαδή προς την ολοκλήρωσή της, η οποία και θα σηματοδοτήσει την πραγμάτωση του σκοπού της ιστορίας; Ανάλογα ερωτήματα θα μας καθοδηγήσουν και κατά τη μελέτη των στοχαστών που αμφισβητούν την ορθότητα της σύλληψης της ιστορίας ως προόδου: Από ποια σκοπιά και με ποια επιχειρήματα την αμφισβητούν; Ποια προβλήματα αυτής της σύλληψης αναδεικνύουν; Πώς προτείνουν να σκεφτούμε την ιστορία, αν όχι ως πρόοδο (για παράδειγμα, υπό το πρίσμα της παρακμής ή της επανάληψης); Και ποια μπορεί να είναι τα προβλήματα που έχουν αυτές τους οι προτάσεις;
Θεματικές ενότητες (σε παρένθεση η αντίστοιχη εβδομάδα)
1. Η ιδέα της προόδου ως μια νέα σύλληψη της σχέσης μεταξύ χώρου εμπειρίας και ορίζοντα προσδοκίας. Ιστορική επισκόπηση και καθοδηγητικά ερωτήματα (1).
2. Η συζήτηση περί προόδου κατά τον 18ο αιώνα: Τυργκό, Κοντορσέ, Καντ και Ρουσσώ (2-5).
3. Από τη διαλεκτική της ιστορίας στην κριτική της νεωτερικότητας: Χέγκελ, Μαρξ, Νίτσε (5-8).
4. Η κριτική της ιδέας της προόδου πριν και μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο: Σορέλ, Μπένγιαμιν (8-10).
5. Η ιδέα της προόδου μετά το Άουσβιτς: Αντόρνο. Ανακεφαλαίωση, συμπεράσματα (11-12).
Στη συνάντηση της τελευταίας εβδομάδας (13) οι φοιτητές/τριες παρουσιάζουν προφορικά το προσχέδιο της τελικής τους εργασίας.
Mαθησιακά Aποτελέσματα:
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα πρέπει είναι σε θέση να ανασυγκροτούν τις κύριες πτυχές των περί προόδου θεωριών των στοχαστών που μελετήθηκαν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου (βλ. παρακάτω), να συζητούν τις προϋποθέσεις και τα προβλήματά τους, και να καταδεικνύουν τις μεταξύ τους συγκλίσεις και αποκλίσεις. Επίσης, θα πρέπει να είναι σε θέση να παρουσιάζουν σε αδρές γραμμές τις αλλαγές στην προσέγγιση της ιστορίας ως προόδου που συντελέστηκαν από τον 18ο μέχρι τον 20ο αιώνα καθώς και να επιχειρηματολογούν σχετικά με τους λόγους αυτών των αλλαγών. Τέλος, να είναι σε θέση να πραγματεύονται με τους ίδιους τρόπους τις θεωρίες εκείνες στο πλαίσιο των οποίων αμφισβητήθηκε ή απορρίφθηκε η σύλληψη της ιστορίας ως προόδου.
Γενικές Ικανότητες:
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις, ανάλυση και σχολιασμός κειμένων με την ενεργό συμμετοχή των φοιτητών/τριών, παρουσιάσεις κειμένων από τους/τις φοιτητές/τριες | 39 | |
Μελέτη υποχρεωτικής βιβλιογραφίας | 160 | |
Εκπόνηση εργασίας | 60 | |
Σύνολο Μαθήματος | 259 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική
Μέθοδοι αξιολόγησης:
Υποχρεώσεις φοιτητών/τριών:
|
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Τύπος Μαθήματος:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ακολουθήστε μας