Το μάθημα στοχεύει καταρχάς στην κατανόηση και κριτική προσέγγιση βασικών εννοιολογικών εργαλείων για τη μελέτη του υλικού κόσμου (ενίοτε ιδεολογικά βεβαρυμμένων), όπως οι έννοιες «ύλη», «υλικότητα», «εξαντικειμενισμός», «παραγωγή και κατανάλωση», «βιογραφία των πραγμάτων», «δραστική ικανότητα» κοκ.
Στη συνέχεια αναπτύσσονται μια σειρά από θεωρίες που συμβάλλουν στην κατανόηση της σχέσης του ανθρώπου με τα αντικείμενα όπως η σημειωτική και ο δομισμός, ο μεταδομισμός, η θεωρία της πρακτικής, η φαινομενολογία, και άλλες.
Οι θεωρίες αυτές γίνονται κατανοητές μέσα από την εξέταση επιμέρους πεδίων υλικού πολιτισμού, όπως: πολιτικές αφήγησης και αναπαράστασης στο πλαίσιο των μουσείων, η ενοχοποίηση και απενοχοποίηση της ύλης στο πλαίσιο της κατανάλωσης, σώμα και εξουσία στο πλαίσιο της ένδυσης, και άλλα πεδία (όπως τροφή, παιχνίδι και τεχνολογία-εξαρτάται από τη χρονιά).
Mαθησιακά Aποτελέσματα: Στόχος του μαθήματος είναι η διερεύνηση της σχέσης των ανθρώπων με τον υλικό κόσμο και η απόκτηση μιας διευρυμένης αντίληψης για το ρόλο και τη δράση των αντικειμένων στην καθημερινή μας ζωή. Αξιοποιώντας τη γνώση από άλλους πολιτισμούς, στο μάθημα προβληματοποιείται η διακριτή σχέση των ανθρώπων με τα πράγματα, που διακρίνει τη Δυτική φιλοσοφική παράδοση, και προτάσσονται εναλλακτικοί τρόποι προσέγγισης του υλικού πολιτισμού οι οποίοι επιτρέπουν την ανάπτυξη νέων αντιλήψεων για τη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον. Ο υλικός πολιτισμός δεν αντιμετωπίζεται απλώς εργαλειακά ή αισθητικά αλλά ως οργανικό κομμάτι της ανθρώπινης ύπαρξης, δηλ. ως έχοντα δραστικό ρόλο στη διαμόρφωση του ανθρώπου. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες καλούνται να προσεγγίσουν τον υλικό πολιτισμό μέσα από έναν κοινωνικό προβληματισμό και να διαπιστώσουν την πολιτισμική σχετικότητα και τους περιορισμούς που ο πολιτισμός θέτει στην κατανόηση της σχέσης του ανθρώπου με το περιβάλλον του.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση:
α) να γνωρίζουν τις εισαγωγικές έννοιες που διαμορφώνουν το υπόβαθρο για την ανάπτυξη οποιασδήποτε συζήτησης πάνω στη σχέση του ανθρώπου με την ύλη και τον υλικό κόσμο.
β) να θέτουν ερωτήματα που θα τους επιτρέπουν την πληρέστερη κατανόηση του ρόλου των υλικών πραγμάτων στην καθημερινή μας ζωή αλλά και να κατανοούν τη σημασία που έχει μια τέτοια γνώση.
γ) να διακρίνουν τα όρια που θέτει ένας πολιτισμός στην άντληση της πληροφορίας που λαμβάνουμε από το περιβάλλον
δ) να αποκτήσουν ένα θεωρητικό πλαίσιο κατανόησης και συζήτησης σε συγκεκριμένα πεδία υλικού πολιτισμού όπως τα μουσεία, η κατανάλωση, η ένδυση και άλλα.
Γενικές Ικανότητες:
Προαγωγή της δημιουργικής σκέψης έξω από πολιτισμικά στερεότυπα
Σεβασμός στην πολυπολιτισμικότητα
Νέος τρόπος αντίληψης της σχέσης των ανθρώπων με τον υλικό κόσμο και διεύρυνση της πληροφορίας που μπορεί κάποιος να αντλήσει από τον υλικό πολιτισμό.
Εμπειρία στην παρουσίαση μελέτης σε κοινό με χρήση powerpoint.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση βιβλιογραφικών δεδομένων
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Παρουσιάσεις Powerpoint, προβολή σύντομων ταινιών, χρήση ηλεκτρονικής πλατφόρμας διδασκαλίας (eclass). | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις-Παρουσιάσεις | 26 | |
Συζήτηση ή προβολές ταινιών | 13 | |
Παρουσίαση στο μάθημα ή εκπόνηση εργασίας | 55 | |
Aυτόνομη μελέτη της βιβλιογραφίας κατά τη διάρκεια του εξαμήνου | 26 | |
Μελέτη προετοιμασίας για εξετάσεις | 30 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
150 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Γλώσσα αξιολόγησης: ελληνικά και αγγλικά (εφόσον πρόκειται για φοιτητή/τρια που δεν μιλά ελληνικά) Μέθοδοι αξιολόγησης: Συμμετοχή στις συζητήσεις. Παρουσίαση στο μάθημα με χρήση powerpoint ή εκπόνηση γραπτής εργασίας βασισμένης σε έρευνα. Γραπτή εξέταση κειμενικής μορφής στο τέλος του εξαμήνου.
|
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Journal of Material Culture
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Τύπος Μαθήματος:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Ακολουθήστε μας