Το μάθημα αυτό προσφέρει στους/τις φοιτητές/τριες τη δυνατότητα να ασκηθούν στην ανθρωπολογική επιτόπια έρευνα, να διερευνήσουν τις μεθόδους με τις οποίες μπορούμε να προσεγγίσουμε την ανθρώπινη εμπειρία και να οργανώσουν μια ανθρωπολογική έρευνα.
Οι φοιτητές/τριες καλούνται καταρχάς να ασκηθούν σε βασικούς τρόπους παρατήρησης χωρίς/με χρήση τεχνολογικού εξοπλισμού (φωτογραφία, βίντεο). Εν συνεχεία διενεργούν ασκήσεις με μη δομημένες και ημι-δομημένες συνεντεύξεις, χωρίς/με χρήση τεχνολογικού εξοπλισμού κατά τη διάρκεια της έρευνας ώστε να δουν το πώς λειτουργεί η χρήση φωτογραφιών/βίντεο στην επιτόπια έρευνα. Τέλος γίνονται διαδικτυακές ασκήσεις και προβάλλονται θέματα που αφορούν την έρευνα στο διαδίκτυο. Κατά τη διάρκεια αυτών των ασκήσεων οι φοιτητές/τριες καλούνται να γράφουν και να παραδίδουν σημειώσεις πεδίου. Από την αρχή έως το τέλος του μαθήματος οι φοιτητές/τριες καλούνται να συνδέουν την παρατήρηση και την καταγραφή δεδομένων με ερευνητικά ερωτήματα.
Ταυτοχρόνως, οι φοιτητές/τριες διερευνούν τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να οργανώσουν την έρευνά τους, να επιλέξουν το ερευνητικό τους πεδίο, να διαμορφώσουν ερευνητικά ερωτήματα και να επιλέξουν τις κατάλληλες μεθόδους σε σχέση με το συγκεκριμένο ερευνητικό πεδίο.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε συζητήσεις για ζητήματα εγκυρότητας της ανθρωπολογικής μεθόδου, και ηθικής και δεοντολογίας κατά τη διενέργεια επιτόπιας έρευνας.
Τελικός στόχος είναι οι φοιτητές/τριες να καταφέρουν α. να διενεργήσουν πιλοτική έρευνα πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα β. να σχεδιάσουν ένα ερευνητικό project που θα βασίζεται πάνω σε αυτή την πιλοτική έρευνα.
Mαθησιακά Aποτελέσματα: Οι φοιτητές/τριες αναμένεται να εμβαθύνουν τη γνώση τους και να αποκτήσουν εμπειρία σε ζητήματα επιτόπιας ανθρωπολογικής έρευνας και συμμετοχικής παρατήρησης. Πιο συγκεκριμένα οι φοιτητές/τριες αναμένεται:
Να αποκτήσουν εμπειρία της παρατήρησης εικόνων και καταγραφής σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους.
Να αποκτήσουν εμπειρία της καταγραφής ήχων και συνομιλιών σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους
Να αποκτήσουν γνώσεις και εμπειρία στη χρήση τεχνολογικού εξοπλισμού.
Να αποκτήσουν εμπειρία στην διεξαγωγή συνεντεύξεων διαφορετικών τύπων με έμφαση στις μη-δομημένες συνεντεύξεις.
Να ευαισθητοποιηθούν σε ζητήματα ανθρωπολογικής δεοντολογίας.
Να αποκτήσουν γνώσεις εκπόνησης ερευνητικών προτάσεων με έμφαση σε ζητήματα ανθρωπολογικής μεθοδολογίας.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ
1. Τί σημαίνει κάνω ανθρωπολογική έρευνα
2. Παρατήρηση και καταγραφή με έμφαση στο χώρο
3. Παρατήρηση και καταγραφή με έμφαση στο σώμα
4. Μη κατευθυνόμενες και κατευθυνόμενες συνεντεύξεις
5. Παρατήρηση και καταγραφή με χρήση τεχνολογικού εξοπλισμού
6. Ο προνομιακός πληροφορητής
7. Παρατήρηση και καταγραφή υλικού αντικειμένου
8. Παρατήρηση και αναστοχασμός
9. Διαδικτυακή έρευνα
10. Σχεδιασμός μιας έρευνας πεδίου
Γενικές Ικανότητες: Το μάθημα αποσκοπεί στην:
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία Χρήση Τ.Π.Ε. στην επικοινωνία με τους φοιτητές |
|
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Σεμινάρια | 18 | |
Ασκήσεις πεδίου | 18 | |
Προετοιμασία μαθήματος | 83 | |
Σχεδιασμός εκπόνησης μελέτης | 31 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
150 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Γλώσσα αξιολόγησης: ελληνικά Διαμορφωτική αξιολόγηση Ασκήσεις στο πεδίο Παρουσιάσεις και ασκήσεις στην τάξη Οργάνωση ερευνητικής μελέτης Τα παραπάνω κριτήρια διατυπώνονται ρητά σε προφορική κι έγγραφη μορφή στην αρχή του μαθήματος και είναι προσβάσιμα στους/τις φοιτητές/ήτριες |
Εγχειρίδια μαθήματος στην πλατφόρμα ΕΥΔΟΞΟΣ:
Ιωσηφίδης, Θεόδωρος. 2017. Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας και επιστημολογία των κοινωνικών επιστημών.
Barley, Nigel.2005. Ο ανυποψίαστος ανθρωπολόγος.
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Κατηγορία Μαθήματος:
Τύπος Μαθήματος:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Ακολουθήστε μας