Το μάθημα επικεντρώνεται στην κατανόηση και στην εφαρμογή της ανθρωπολογικής προσέγγισης. Επίσης, διερευνά τα αναλυτικά εργαλεία της μετανάστευσης σε μια ιστορική προοπτική και παρακολουθεί τις χρήσεις τους σε διαφορετικά πολιτισμικά πλαίσια. Τέλος, μέσα από μια ανθρωπολογική οπτική της μετακίνησης ανθρώπων εστιάζει στη συνάρθρωση του φύλου με τη την κινητικότητα των ανθρώπων. Στο μάθημα μελετάται η σύνδεση φύλου και κατασκευής του έθνους κράτους, φύλου και κατασκευής της ιδιότητας του πολίτη μέσα από διαφορετικά εθνογραφικά παραδείγματα. Μελετάται το πώς ο χρόνος και ο χώρος συγκροτούν διεθνικές και δι-εθνοτικές κατασκευές που οργανώνουν και οργανώνονται μέσα από τη συνάρθρωσή τους με το φύλο σε συνθήκες κινητικότητας. Ακολούθως παρακολουθεί το φύλο σε σχέση με το λόγο και τη σιωπή, την ορατότητα και την αορατότητα σε μεταναστευτικούς, εκτοπισμένους και προσφυγικούς πληθυσμούς, εστιάζοντας ιδιαίτερα σε ζητήματα βίας και τραύματος κατά τη μετακίνηση ανθρώπων.
Οι εθνογραφικές περιοχές που καλύπτει το συγκεκριμένο μάθημα είναι: Νότια και Βόρεια Ευρώπη, Βαλκάνια, ΝΑ Ασία, Ανατολική και Κεντρική Ασία, Αφρική, ΗΠΑ. Οι φοιτητές/τριες ενθαρρύνονται: να γράφουν κείμενα-σχόλια πάνω σε εθνογραφικές μελέτες και πρωτογενές υλικό, να κάνουν επιτόπιες έρευνες.
Βασικός στόχος του μαθήματος είναι πέρα από την εξοικείωση με ζητήματα που απασχολούν τη μετανάστευση: α. η απόκτηση ανθρωπολογικών γνώσεων μέσα από τη μελέτη εθνογραφιών β. η συστηματική άσκηση των φοιτητών/τριών σε ζητήματα επιτόπιας/διαδικτυακής έρευνας και συμμετοχικής παρατήρησης και, κυρίως, γ. η συνάρθρωση πρωτογενούς υλικού και δετερογενούς υλικού κατά τη συγγραφή κειμένων για το φύλο και τη μετακίνηση.
Θεματικές ενότητες:
Mαθησιακά Aποτελέσματα: Οι φοιτητές/τριες αναμένεται να αναπτύξουν κριτικά την ανθρωπολογική οπτική πάνω σε ζητήματα συγκρότησης των κατηγοριών του φύλου, της μετανάστευσης και της μεταξύ τους συνάρθρωσης. Διερευνώντας την ευρύτερη έννοια της κινητικότητας στο σύγχρονο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον αναμένεται να εμβαθύνουν στην έννοια της μετανάστευσης και στο συγκροτησιακό ρόλο που παίζει το φύλο στην κατασκευή της.
Πιο συγκεκριμένα, οι φοιτητές/τριες αναμένεται:
Γενικές Ικανότητες:
Το μάθημα αποσκοπεί στην:
– Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
– Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
– Επίδειξη κοινωνικής και επαγγελματικής υπευθυνότητας σε ζητήματα μεταναστευτικών ομάδων και φύλου και τον σεβασμό στην διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα
– Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση ερευνητικών δεδομένων με τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών
– Εξάσκηση στην ομαδική εργασία και την αυτόνομη εργασία
– Απόκτηση κριτικής και αυτοκριτικής σκέψης.
Τρόπος Παράδοσης: | Πρόσωπο με πρόσωπο | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία Χρήση Τ.Π.Ε. στην επικοινωνία με τους φοιτητές |
|
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 | |
Ασκήσεις Πεδίου | 27 | |
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας | 50 | |
Συγγραφή εργασιών | 120 | |
Παρουσιάσεις κειμενων στην ταξη | 30 | |
Σύνολο Μαθήματος | 266 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Γλώσσα αξιολόγησης: ελληνικά, αγγλικά για φοιτητές/τριες Erasmus
Γραπτές εργασίες Παρουσιάσεις στην τάξη με χρήση power point Ασκήσεις στο πεδίο Υποχρεωτική παρακολούθηση |
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Τύπος Μαθήματος:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ακολουθήστε μας