Το μάθημα εξετάζει τις εξελίξεις που σημάδεψαν τον ελληνικό 20ό αιώνα, από την εποχή του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου μέχρι και τις αρχές της δεκαετίας του 1990. Μελετά τις ιστορικές τομές και τους ποικίλους μετασχηματισμούς που γνώρισε η ελληνική κοινωνία, σε μια περίοδο τόσο πυκνή σε γεγονότα, οικονομικές και κοινωνικές μεταβολές, ώστε να χαρακτηριστεί ως «Η Εποχή των άκρων». Τοποθετώντας την ελληνική Ιστορία μέσα στο διεθνές (βαλκανικό και ευρωπαϊκό) συγκείμενο, την αναδεικνύει όχι ως «εξαίρεση», αλλά -πάντοτε λαμβάνοντας υπόψιν τις ιδιαίτερες τομές και συνέχειές της- ως αναπόσπαστο μέρος του.
Mαθησιακά Aποτελέσματα: Κύριος στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές/τριες να γνωρίσουν βασικά γεγονότα που σημάδεψαν τον ελληνικό 20ό αιώνα σε πολλαπλά πεδία (πολιτική, οικονομία, κοινωνικές σχέσεις, ιδεολογία, κ.ά.). Μέσα από τη γνώση των ιστορικών εξελίξεων, να κατανοούν τις ιστορικές τομές που συνέβησαν στην Ελλάδα και να αντιλαμβάνονται την αλληλεπίδραση μεταξύ διαφορετικών πεδίων, αλλά και τη σύνδεση των ιστορικών μεταβολών στη χώρα με τις αντίστοιχες διεθνείς.
Γενικές Ικανότητες: Εξοικείωση των φοιτητών/τριών με την επιστημονική βιβλιογραφία και ανάπτυξη της ικανότητας αναζήτησης και συγκριτικής εξέτασης πρωτογενούς αρχειακού υλικού και άλλων πηγών.
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Συστηματική χρήση PowerPoint και αξιοποίηση σχετικού οπτικοακουστικού υλικού μέσω του διαδικτύου | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 20 | |
Μελέτη & Ανάλυση Βιβλιογραφίας | 40 | |
Διαδραστική Διδασκαλία | 40 | |
Συγγραφή Εργασιών | 40 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
140 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Στην τελική αξιολόγηση, λαμβάνεται υπόψιν η ενεργή συμμετοχή των φοιτητών/τριών στα Μαθήματα.
Προαιρετική γραπτή εργασία (έως 3.000 λέξεις) και παρουσίασή της (ατομικά ή κατά ομάδες) κατά τη διάρκεια του Εξαμήνου. Γραπτές Εξετάσεις με 2 ερωτήσεις κρίσεως και ανάπτυξης |
ΒΑΣΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1. Αντώνης Λιάκος, Ο ελληνικός 20ός αιώνας, Πόλις, Αθήνα, 2019
2. Κώστας Κωστής, Ο πλούτος της Ελλάδας. Η ελληνική οικονομία από τους Βαλκανικούς πολέμους μέχρι σήμερα, Πατάκης, Αθήνα, 2019
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1. Eric Hobsbawm, Η εποχή των άκρων. Ο Σύντομος Εικοστός Αιώνας 1914-1991, Θεμέλιο, Αθήνα, 2002
2. Mark Mazower, Η Ελλάδα και η οικονομική κρίση του μεσοπολέμου, ΜΙΕΤ, Αθήνα, 2002
3. Αντώνης Λιάκος (επιμ.), Το 1922 και οι πρόσφυγες. Μια νέα ματιά, Νεφέλη, Αθήνα 2011
4. Αντώνης Μωυσίδης, Δέσποινα Παπαδοπούλου, Η κοινωνική ενσωμάτωση των μεταναστών στην Ελλάδα. Εργασία, Εκπαίδευση, Ταυτότητες, Κριτική, 2011
5. Γιάννης Βούλγαρης, Η Ελλάδα της Μεταπολίτευσης, 1974-1990. Σταθερή δημοκρατία σημαδεμένη από τη μεταπολεμική Ιστορία, Θεμέλιο, Αθήνα, 2008
6. Γιάννης Ιατρίδης (επιμ.), Η Ελλάδα στη δεκαετία 1940-1950, Ένα Έθνος σε κρίση, Ιστορική Βιβλιοθήκη-Θεμέλιο, 1984
7. Γιώργος Μαργαρίτης, Ιστορία του ελληνικού εμφυλίου πολέμου 1946-1949, 2 τόμοι, Βιβλιόραμα, Αθήνα 2002
8. Γιώργος Μαυρογορδάτος, 1915, Ο Εθνικός Διχασμός, Πατάκη, Αθήνα, 2015
9. Γιώργος Σταθάκης, Το Δόγμα Τρούμαν και το Σχέδιο Μάρσαλ, Βιβλιόραμα, Αθήνα, 2004
10. Δήμητρα Λαμπροπούλου, Οικοδόμοι. Οι άνθρωποι που έχτισαν την Αθήνα, 1950-1967, Βιβλιόραμα, Αθήνα, 2009
11. Δημήτρης Τζιόβας, Η Ελλάδα από τη Χούντα στην Κρίση. Η κουλτούρα της Μεταπολίτευσης, Gutenberg, Αθήνα, 2022
12. Θεόδωρος Λιανός, Τζένη Καβουνίδη, Μεταναστευτικά ρεύματα στην Ελλάδα κατά τον 20ο αιώνα, ΚΕΠΕ, Αθήνα, 2012
13. Κώστας Κωστής, Τα κακομαθημένα παιδιά της Ιστορίας. Η διαμόρφωση του νεοελληνικού κράτους, 18ος-21ός αιώνας, Πόλις, Αθήνα 2013
14. Μενέλαος Χαραλαμπίδης, Οι Δωσίλογοι. Ένοπλη, πολιτική και οικονομική συνεργασία στα χρόνια της Κατοχής, Αλεξάνδρεια, 2023
15. Μίλτος Παύλου, Δημήτρης Χριστόπουλος (επιμ.), Η Ελλάδα της Μετανάστευσης. Κοινωνική συμμετοχή, δικαιώματα και ιδιότητα του πολίτη, Κριτική, Αθήνα, 2004
16. Ναπολέων Μαραβέγιας, Θεόδωρος Σακελλαρόπουλος (επιμ.), Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση και Ελλάδα. Οικονομία, Κοινωνία, Πολιτικές, Διόνικος, 2006
17. Ντέιβιντ Κλόουζ, Οι ρίζες του Εμφυλίου Πολέμου στην Ελλάδα, Φιλίστωρ, Αθήνα, 2003
18. Πολυμέρης Βόγλης, Δυναμική Αντίσταση. Υποκειμενικότητα, πολιτική βία και αντιδικτατορικός αγώνας 1967-1974, Αλεξάνδρεια, Αθήνα, 2022
19. Συλλογικό, Ιστορία του νέου ελληνισμού: 1770-2000, Τόμοι 6ος-10ος (1909-2000), Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2003
20. Χρήστος Χατζηιωσήφ (επιμ.), Ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα. Ο Μεσοπόλεμος 1922-1940, Βιβλιόραμα, Αθήνα, 2002
21. Χρήστος Χατζηιωσήφ, Γιώργος Μαυρογορδάτος (επιμ.), Βενιζελισμός και αστικός εκσυγχρονισμός, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο, 1992
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Κατηγορία Μαθήματος:
Τύπος Μαθήματος:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).