Το μάθημα εξετάζει τους μετασχηματισμούς στην αγορά εργασίας, τη συμμετοχή των γυναικών στην οικονομική δραστηριότητα, τις αλλαγές στους έμφυλους ρόλους και στο μοντέλο του οικογενειακού μισθού που όριζε τον άνδρα ως κύριο εργαζόμενο στην οικογένεια καθώς και τις μεταρρυθμίσεις του κράτους πρόνοιας στις ευρωπαϊκές κοινωνίες τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες. Το ζήτημα της φροντίδας βρίσκεται στο επίκεντρο της μεταπολεμικής κοινωνίας καθώς η μετατόπιση από την οικογένεια (απλήρωτη εργασία των γυναικών) στην αγορά και το κράτος σήμαινε την μετατροπή της φροντίδας σε «φυλετικοποιημένη», «θηλυκοποιημένη» και απαξιωμένη εργασία. Επιπλέον, το όραμα της πλήρους απασχόλησης για άνδρες και γυναίκες και η παροχή υπηρεσιών ώστε να μπορούν οι γυναίκες να αναλάβουν ασφαλή και καλοπληρωμένη εργασία δεν είναι πραγματοποιήσιμο. Η ανάδυση του νέου καπιταλισμού σήμανε αλλαγές στη διαδικασία παραγωγής και επηρέασε την οργάνωση της εργασίας και τις εργασιακές σχέσεις. Νέες μορφές υποκειμενικότητας αναδύθηκαν και οι ευέλικτες μορφές εργασίες και η επισφάλεια έγιναν κυρίαρχες εργασιακές εμπειρίες.
1. Εισαγωγή στις έννοιες του φύλου, του καταμερισμού εργασίας, της παραγωγικής και αναπαραγωγικής εργασίας
2. Η μεταπολεμική κοινωνία και η θέση των γυναικών στην αγορά εργασίας
3. Κράτος πρόνοιας, μισθωτή εργασία και άμισθη οικιακή εργασία
4. Παγκόσμιες μεταναστευτικές ροές και η παγκόσμια αλυσίδα φροντίδας
5. Κριτικές προσεγγίσεις: Ο πολιτισμός του νέου καπιταλισμού
6. Νέος καπιταλισμός, νέες ταυτότητες: Η έννοια του ανθρώπινου κεφαλαίου, η άυλη εργασία
7. Ανεργία, ευελιξία, επισφάλεια
8. Φεμινιστικές προσεγγίσεις και κριτικές στην παραγωγική και αναπαραγωγική εργασία
9. Η βιογραφική προσέγγιση στις παγκόσμιες αλλαγές στην εργασία
10. Κοινωνικά κινήματα, διαμαρτυρία, οργάνωση στην εργασία
11. Η διαθεματική φεμινιστική προσέγγιση: Εθνοτικός, φυλετικός και έμφυλος καταμερισμός εργασίας
12. Ανακεφαλαίωση και αναζήτηση νέων πεδίων έρευνας
Mαθησιακά Aποτελέσματα:
Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται:
Γενικές Ικανότητες:
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Στο μάθημα χρησιμοποιείται η ελληνόγλωσση και αγγλόγλωσση βιβλιογραφία της ιστορίας της εργασίας και της φεμινιστικής ιστορίας. Χρησιμοποιούνται ιστορικοί ιστότοποι που περιέχουν πηγές της ιστορίας της εργασίας και του φύλου. Το μάθημα υποστηρίζεται από ηλεκτρονική σελίδα στην πλατφόρμα Open eClass, όπου υπάρχει αναρτημένο βιβλιογραφικό και άλλο υλικό. | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 40 | |
Εργασίες (μελέτη, παρουσιάσεις κατά τη διάρκεια του εξαμήνου) | 30 | |
Αυτόνομη μελέτη της βιβλιογραφίας κατά τη διάρκεια του εξαμήνου | 35 | |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 55 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
160 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική
Μέθοδος αξιολόγησης: Γραπτή τελική εξέταση. Η μέθοδος αξιολόγησης καθώς και η διδακτέα και εξεταστέα ύλη ανακοινώνονται στους/ις φοιτήτριες/ές στην έναρξη του ακαδημαϊκού εξαμήνου. |
Διδακτικά εγχειρίδια:
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Κατηγορία Μαθήματος:
Τύπος Μαθήματος:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).
Ακολουθήστε μας