Η πτώση του λεγόμενου «υπαρκτού σοσιαλισμού» επέφερε κοσμογονικές αλλαγές στους κοινωνικούς, οικονομικούς, και πολιτισμικούς θεσμούς στις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, μια περιοχή που όλο και συχνότερα αναφέρεται ως η Παγκόσμια Ανατολή. Η κατάρρευση των σοσιαλιστικών καθεστώτων συνοδεύτηκε από τη μετάβαση από την κεντρικά σχεδιασμένη οικονομία στην οικονομία της αγοράς. Η μετάβαση αυτή χαρακτηρίστηκε από διαφορετικές εντάσεις και χρονικότητες, ήτοι από τη «θεραπεία-σοκ» που εφαρμόστηκε σε μεγάλο μέρος της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και τη Ρωσία έως και τις «σταδιακές μεταρρυθμίσεις» που υιοθετήθηκαν από τις χώρες της Κεντρικής Ασίας. Ανεξάρτητα από τη μορφή τους, οι νεοφιλελεύθερες αυτές πολιτικές οδήγησαν σε ανεργία, διεύρυνση ανισοτήτων και φτωχοποίηση, καθώς και στην κατάρρευση των υποδομών, του κράτους πρόνοιας και του κοινωνικο-οικονομικού ιστού. Κι όμως, παρά τις επίπονες μεταρρυθμίσεις, τριάντα χρόνια μετά, το σοσιαλιστικό παρελθόν συνεχίζει να διαμορφώνει σε μεγάλο βαθμό την καθημερινή ζωή στην Παγκόσμια Ανατολή. Το μάθημα θα εξοικειώσει τους φοιτητές με το οικονομικό μοντέλο της κεντρικά σχεδιασμένης οικονομίας και θα τους φέρει σε επαφή με εθνογραφικές μελέτες που εξετάζουν τις κοινωνικο-οικονομικές πτυχές της μετάβασης στην οικονομία της αγοράς, εστιάζοντας σε ζητήματα όπως οι παραγωγικές δομές, οι καταναλωτικές πρακτικές, η εργασία, η ιδιοκτησία, το κράτος πρόνοιας, η διαφθορά και οι άτυπες οικονομικές πρακτικές.
Mαθησιακά Aποτελέσματα: Το μάθημα στοχεύει στην εισαγωγή των φοιτητών/τριών στην ανθρωπολογική εξέταση της κοινωνικής και οικονομικής αλλαγής, εστιάζοντας στις κοσμογονικές αλλαγές που συντελέστηκαν στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη και την πρώην Σοβιετική Ένωση μετά της πτώση του λεγόμενου «υπαρκτού σοσιαλισμού». Τους/ις φοιτητές/τριες θα απασχολήσουν ερωτήματα όπως: Τί ήταν ο «υπαρκτός σοσιαλισμός» και ποιά είναι η οικονομική, πολιτισμική και κοινωνική κληρονομιά που άφησε στις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και της πρώην Σοβιετικής Ένωσης; Πώς έγινε η μετάβαση από ένα οικονομικό μοντέλο χτισμένο γύρω από τον κεντρικό σχεδιασμό στην οικονομία της αγοράς και ποιά ήταν τα κόστη της; Κατά πόσο η μετάβαση αυτή έχει ολοκληρωθεί και σε ποιό βαθμό μπορούμε σήμερα να μιλάμε για μετασοσιαλισμό ή ακόμα και για «υπαρκτό μετασοσιαλισμό»;
Γενικές Ικανότητες:
Το μάθημα αποσκοπεί:
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Χρήση πολυμέσων στη διδασκαλία, υποστήριξη μαθήματος μέσω e-class, ηλεκτρονική επικοινωνία. | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 | |
Μελέτη βιβλιογραφίας και πηγών | 45 | |
Συμμετοχή στο μάθημα | 10 | |
Προετοιμασία για την τελική εξέταση | 60 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
154 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Το μάθημα εξετάζεται γραπτώς στις εξεταστικές περιόδους. Δίνεται η δυνατότητα εκπόνησης προαιρετικής εργασίας, κατόπιν συνεννόησης με τον διδάσκοντα στην αρχή του εξαμήνου. |
Εγχειρίδια (Εύδοξος):
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Κατηγορία Μαθήματος:
Τύπος Μαθήματος:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).