Αν και το «περιβάλλον» συνήθως νοείται ως οτιδήποτε δεν είναι ανθρώπινο, και επομένως αποτελεί πεδίο των φυσικών επιστημών, το μάθημα αυτό εφαρμόζει έναν ανθρωπολογικό φακό στις πολύπλοκες σχέσεις μεταξύ των ανθρώπινων ομάδων, πολιτισμών, κοινωνιών και των οικοτόπων τους. Θα ξεκινήσουμε με τη διερεύνηση των όρων «περιβάλλον» και «φύση», εξετάζοντας τον δυϊσμό φύση-πολιτισμός που διέπει τα δυτικά συστήματα γνώσης. Στη συνέχεια, θα διερευνήσουμε τους ποικίλους τρόπους με τους οποίους οι ανθρώπινες κοινωνίες αλληλεπιδρούν και διαμορφώνουν το περιβάλλον τους μέσω της κοινωνικής τους οργάνωσης, της διαβίωσης και των πνευματικών τους πρακτικών. Βασιζόμενοι σε ανθρωπολογικές θεωρίες, μεθόδους και μελέτες περιπτώσεων, θα διερευνήσουμε διάφορα θέματα, όπως η τοξικότητα, η ρύπανση, ο εξορυκτισμός, η περιβαλλοντική υποβάθμιση, η αειφορία, η εθνογραφία πολλαπλών ειδών, τα συστήματα γνώσης των αυτοχθόνων πληθυσμών και η περιβαλλοντική δικαιοσύνη. Θα συζητήσουμε πώς οι ανισορροπίες ισχύος που ενυπάρχουν στον καπιταλισμό και τη (μετα)αποικιοκρατία επηρεάζουν τις σημερινές σχέσεις ανθρώπου-περιβάλλοντος αναπαράγοντας δομές ανισότητας και πολιτικές (μη)γνώσης. Θα θέσουμε ερωτήματα όπως: Πώς η φύση καταλήγει να κυβερνάται, να ανήκει και να ελέγχεται; Πώς ο εξορυκτισμός, η κλιματική αλλαγή και άλλες μορφές εκμετάλλευσης και περιβαλλοντικής υποβάθμισης μετατρέπουν ορισμένες περιοχές σε «ζώνες θυσίας» και δηλητηριάζουν ή αποκλείουν ορισμένα άτομα και κοινωνικές ομάδες; Πώς οι άνθρωποι αμφισβητούν την περιθωριοποίησή τους; Και ποιες είναι οι πιθανές θεωρήσεις της «περιβαλλοντικής δικαιοσύνης» που προκύπτουν;
Mαθησιακά Aποτελέσματα:
Το μάθημα αυτό θα βοηθήσει τους/ις φοιτητές/τριες να κατανοήσουν πώς η περιβαλλοντική κρίση που αντιμετωπίζουμε είναι ανθρωπογενής και πώς δεν μπορεί να κατανοηθεί πλήρως χωρίς την ανάλυση των κοινωνικοπολιτισμικών και πολιτικοοικονομικών παραγόντων που έχουν οδηγήσει ένα μεγάλο μέρος της επιστημονικής κοινότητας να αναφέρεται στην εποχή που διανύουμε ως Ανθρωπόκαινο.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση αυτού του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα έχουν αποκτήσει:
Κατ’ επέκταση, θα μπορούν να:
Γενικές Ικανότητες: Το μάθημα αποσκοπεί:
– στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης
– στην ανάπτυξη της ικανότητας να διακρίνονται τα γεγονότα από τις απόψεις
– στην προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
– στην αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
– στο σεβασμό στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
– στην ανάπτυξη της ικανότητας για αυτόνομη εργασία
– στην πρακτική εξάσκηση στην ακαδημαϊκή έρευνα και στην πραγματοποίηση ακαδημαϊκών παρουσιάσεων
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Εβδομαδιαία power-points. Χρήση ίντερνετ/zoom και βίντεο-αποσπασμάτων κινηματογραφικών έργων σε ορισμένα σεμινάρια. | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Σεμινάριο | 20 | |
Μελέτη & ανάλυση της βιβλιογραφίας | 60 | |
Διαδραστική διδασκαλία | 40 | |
Συγγραφή Εργασιων/ Μικροδιδασκαλίες | 40 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
160 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών προκύπτει με βάση τη συμμετοχή στο σεμινάριο και τη γραπτή εργασία που θα κληθούν να εκπονήσουν.
Μέθοδοι αξιολόγησης:
|
Εγχειρίδια (Εύδοξος):
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Κατηγορία Μαθήματος:
Τύπος Μαθήματος:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).