Το μάθημα αποτελεί μια εισαγωγή στην ιστορία, τις κοινωνίες και τους πολιτισμούς των κρατών που απαρτίζουν τη λεγόμενη μετασοβιετική Κεντρική Ασία, και συγκεκριμένα τις δημοκρατίες του Καζακστάν, του Κιργιζστάν, του Τατζικιστάν, του Τουρκμενιστάν και του Ουζμπεκιστάν. Η περιοχή, η οποία κάποτε βρισκόταν στην καρδιά του Δρόμου του Μεταξιού που συνέδεε την Ανατολική και Νοτιοανατολική Ασία με την Ευρώπη και την Αφρική, υπέστη δραματική μεταμόρφωση στα μέσα του 19ου αιώνα ως αποτέλεσμα της προσάρτησής της αρχικά στη Ρωσική Αυτοκρατορία και στη συνέχεια στη διάδοχό της, τη Σοβιετική Ένωση. Η διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης συνοδεύτηκε από μια σειρά από κοινωνικά, οικονομικά και πολιτισμικά φαινόμενα, πολλά εκ των οποίων – λόγω των ιστορικών, εθνοτικών και οικονομικών δεσμών μεταξύ τους – τα συναντάμε και στις πέντε, ανεξάρτητες πλέον, δημοκρατίες. Αυτή η κοινή ιστορική διαδρομή μας επιτρέπει να μελετήσουμε τις μετασοβιετικές δημοκρατίες της Κεντρικής Ασίας συλλογικά, λαμβάνοντας ωστόσο υπόψη τις ιδιαιτερότητες της μετασοσιαλιστικής μετάβασης καθεμιάς από αυτές.
Το μάθημα, αφού εξοικειώσει τους/ις φοιτητές/τριες με τη νεότερη ιστορία της Κεντρικής Ασίας, θα στραφεί στην κληρονομιά της εθνοτικής πολιτικής της Σοβιετικής Ένωσης, η οποία χώρισε την περιοχή σε πέντε Σοβιετικές Σοσιαλιστικές Δημοκρατίες. Στη συνέχεια, θα επικεντρωθούμε σε ζητήματα που σχετίζονται με την πολιτική, οικονομική, και πολιτισμική καθημερινή ζωή στην Κεντρική Ασία και θα διερευνήσουμε φαινόμενα όπως η οικοδόμηση του έθνους, η μνήμη, η εθν(ικ)ότητα, η συγγένεια, το φύλο, η θρησκεία, τα σύνορα, η μετανάστευση, η οικονομική ζωή και τα περιβαλλοντικά ζητήματα.
Mαθησιακά Aποτελέσματα: Στόχος του μαθήματος είναι μια πρώτη γνωριμία των φοιτητών/τριών με τις κοινωνίες και τους πολιτισμούς των μετασοβιετικών δημοκρατιών της Κεντρικής Ασίας. Εστιάζοντας σε ζητήματα που σχετίζονται με την κρατική ιδεολογία, την οικοδόμηση του έθνους, τη μνήμη, την εθν(ικ)ότητα, τη συγγένεια, το φύλο, τη θρησκεία, τα σύνορα, τη μετανάστευση, την οικονομική ζωή και τα περιβαλλοντικά ζητήματα, το μάθημα δίνει στους/ις φοιτητές/τριες τη δυνατότητα να κατανοήσουν πως οι εθνογραφικές παρατηρήσεις και οι ανθρωπολογικές έννοιες συνδυάζονται και εφαρμόζονται στην πράξη στην παραγωγή ανθρωπολογικής γνώσης που ξεπερνά συγκεκριμένα ιστορικά και γεωγραφικά πλαίσια.
Γενικές Ικανότητες: Το μάθημα αποσκοπεί:
– στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης
– στην ανάπτυξη της ικανότητας να διακρίνονται τα γεγονότα από τις απόψεις
– στην προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
– στην αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών στο σεβασμό στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Χρήση πολυμέσων στη διδασκαλία, υποστήριξη μαθήματος μέσω e-class, ηλεκτρονική επικοινωνία. | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 | |
Μελέτη βιβλιογραφίας και πηγών | 45 | |
Συμμετοχή στο μάθημα | 10 | |
Προετοιμασία για την τελική εξέταση | 60 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
154 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Το μάθημα εξετάζεται γραπτώς στις εξεταστικές περιόδους. Δίνεται η δυνατότητα εκπόνησης προαιρετικής εργασίας, κατόπιν συνεννόησης με τον διδάσκοντα στην αρχή του εξαμήνου. |
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Κατηγορία Μαθήματος:
Τύπος Μαθήματος:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).