Οι διαλέξεις θα ξεκινήσουν με την εισαγωγική ενότητα για την Ιστορία της Οικονομικής Σκέψης, και ακολούθως θα αναλυθεί στα επόμενα μαθήματα αναδρομή της Οικονομικής Σκέψης από την αρχαιότητα και θα καταλήγει στα τέλη του 20ου αιώνα. Συγκεκριμένα, θα παρουσιαστεί η Οικονομική Σκέψη .στην ελληνιστική αρχαιότητα και το μεσαίωνα αναλύοντας βασικές έννοιες του Ξενοφώντα, του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη αλλά και τη Ανατολικής και Δυτικής Εκκλησίας. Στη συνέχεια θα παρουσιαστεί η προ-κλασσική και κλασσική οικονομική σκέψη, αναλύοντας τις εμποροκρατικές ιδέες, και τη Φυσιοκρατική Σχολή, τη συμβολή του Adam Smith στην κλασσική οικονομική σκέψη, αλλά και των David Ricardo, Thomas Robert Malthus, John Stuart Mill (οικονομική ανάπτυξη και ευημερία εργατών, θεωρία διεθνούς εμπορίου). Στη συνέχεια θα αναλυθεί η συμβολή του Karl Marx για την φύση και δυναμική του καπιταλισμού, αλλά και της Νεοκλασικής Σχολής (Alfred Marshall Vilfredo Pareto, Irving Fisher). Επίσης θα αναλυθεί και η κριτική της Νεοκλασικής Σχολής από στοχαστές των αρχών του 20ου αιώνα, όπως η Ιστορική Γερμανική Σχολή και η Θεσμική σχολή. Τέλος, θα παρουσιαστεί η επιρροή του Keynes στη διαμόρφωση των μεταπολεμικών ιδεών για τον ρόλο του κράτους στην οικονομία αλλά και οι αντιδράσεις στον κεϋνσιανισμό. Εκτός από την παρακολούθηση των διαλέξεων, οι φοιτητές θα κληθούν να μελετήσουν σε βάθος τις οικονομικές θεωρίες και την αλληλεπίδρασή τους με τις ιστορικές συνθήκες μέσα στις οποίες παράγονται μέσω της εργασίας τους, την οποία θα παρουσιάσουν στο τέλος του εξαμήνου
Mαθησιακά Aποτελέσματα: Βασική επιδίωξη του μαθήματος είναι η βαθύτερη κατανόηση της ιστορικότητας των οικονομικών θεωριών, του γεγονότος δηλαδή ότι οι οικονομικές θεωρίες εξαρτώνται και αλληλοεπιδρούν με τις ιστορικές συνθήκες μέσα στις οποίες παράγονται. Συνεπώς δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στη σχέση των επιμέρους θεωριών με την ιστορική φάση κατά την οποία διατυπώθηκαν καθώς και στις επιπτώσεις τους στη διαμόρφωση ιδεολογικών ρευμάτων. Στο τέλος του εξαμήνου επιδιώκεται οι φοιτητές/τριες να έχουν αποκομίσει μια ολοκληρωμένη εικόνα για την Ιστορία της Οικονομικής Σκέψης και τη χρησιμότητά της, καθώς και να αναπτύξουν κριτική σκέψη πάνω στα ζητήματα που άπτονται της σύγχρονης οικονομικής πραγματικότητας.
Γενικές Ικανότητες:
Το μάθημα βασίζεται στη συμμετοχική διδασκαλία, δηλαδή τον διάλογο μεταξύ της διδάσκουσας και των φοιτητών/τριων, ο οποίος θα ενθαρρύνεται κατά το μεγαλύτερο μέρος των μαθημάτων. Οι φοιτητές/τριες θα συμμετέχουν στις διαλέξεις εκφράζοντας τις δικές τους γνώσεις, ή και θέσεις πάνω στις υπό εξέταση θεωρίες Η κύρια μέθοδος διδασκαλίας θα είναι οι θεωρητικές εισηγήσεις οι οποίες αποσκοπούν εν τέλει στην προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης. Επιπλέον, οι φοιτητές/τριες θα κληθούν να εκπονήσουν ατομικό εξαμηνιαίο θέμα (εργασία) συνολικής έκτασης περίπου 1.500- 2.000 λέξεων, προάγοντας έτσι την αυτόνομη εργασία και την αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών. Το περιεχόμενο του θέματος (εργασίας) θα περιστρέφεται γύρω από μία Σχολή Σκέψης και έναν στοχαστή/φιλόσοφο/οικονομολόγο εξετάζοντας διεξοδικά και κάτω από ποιες συνθήκες αναπτύχθηκαν οι συγκεκριμένες ιδέες/θεωρίες, σε ποια περιοχή και για ποιους λόγους. Η εργασία θα παρουσιαστεί στο μάθημα με τη μορφή διαφανειών διάρκειας 20-25 λεπτών.
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | χρήση πολυμέσων στη διδασκαλία, υποστήριξη μαθήματος μέσω e-class, ηλεκτρονική επικοινωνία με τους φοιτητές | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 | |
Μελέτη βιβλιογραφίας | 60 | |
Έρευνα στη βιβλιοθήκη- διαδίκτυο | 15 | |
Συγγραφή εργασίας | 40 | |
Παρουσίαση Εργασίας | 20 | |
Τελική εξέταση | 3 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
177 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: |
Η τελική βαθμολογία θα υπολογιστεί σταθμισμένα από τον βαθμό στις γραπτές εξετάσεις και στο θέμα-εργασία. Η βαρύτητα των γραπτών εξετάσεων θα είναι 0.6 ενώ αυτή του εξαμηνιαίου θέματος και της παρουσίασής του θα είναι 0.4. |
Συγγράμματα του μαθήματος
R.L. Heilbroner Οι Φιλόσοφοι του Οικονομικού Κόσμου, Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα 2000
Screpanti E.and Zamagni S. (2004) Η Ιστορία της Oικονομικής Σκέψης-Ενιαίο, Αθήνα, Εκδόσεις Τυπωθήτω
Roger E. Backhouse: Η Εξέλιξη της Οικονομικής Σκέψης από την Αρχαία Ελλάδα μέχρι σήμερα, Εκδόσεις Κριτική.
Βασιλάκης Δ., Γιαρδόγλου Δ., Ζουμπουλάκης Μ.,Καρανάτσης Κ., Κατσελίδης Γ., Κορατζάνης Ν. ,Κουτσομπίνας Θ., Μανιούδης Μ., Μεραμβελιωτάκης Γ., Μιχαηλίδης Π., Μιχολοπούλου Σ., Μπέλλας-Χατζηγεώργης Χ.-Σ., Μυλωνάκης Δ., Πατρώνης Β., Τζωρτζές Σ. (2022) Ιστορία της Οικονομικής Σκέψης, (επιμ. Ζουμπουλάκης Μ., Μυλωνάκης Δ., Πατρώνης Β. Αθήνα, Εκδόσεις Μπένου
Συμπληρωματική βιβλιογραφία
Σταύρος Α. Δρακόπουλος Σ. και Καραγιάννης Α. (2004), Ιστορία της Οικονομικής Σκέψης, Αθήνα, Εκδόσεις Κριτική
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Κατηγορία Μαθήματος:
Τύπος Μαθήματος:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Διδάσκων/ουσα:
Εντεταλμένος Διδάσκων
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).