Το σεμινάριο ασχολείται με τη “δημόσια ιστορία”, δηλαδή με το έντονο και αυξημένο ενδιαφέρον για το ιστορικό παρελθόν και την παραγωγή αφηγήσεων γι΄αυτό, έξω από τις πανεπιστημιακές αίθουσες. Η ανάπτυξη της δημόσιας ιστορίας συμπίπτει με την “έκρηξη” γύρω από το ζήτημα της μνήμης, από τη δεκαετία του 1980 μέχρι και σήμερα. Πρόκειται για δράσεις ποικίλων δραστών που, εκκινώντας από ζητήματα του παρόντος, παράγουν ιστορικές αφηγήσεις, απευθυνόμενοι στο ευρύ κοινό, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου δεν εκδηλώνει συνήθως κανένα ενδιαφέρον για την επιστημονική ιστορία. Η προσοχή μας στρέφεται σε ένα ευρύ φάσμα δημόσιων και ιδιωτικών φορέων, πεδίων και πρακτικών που συνδέονται με τη μνήμη και τις ταυτότητες, όπως οι υλικές αναπαραστάσεις της δημόσιας μνήμης (μνημεία, οι ονοματοδοσίες δρόμων και πλατειών, αναμνηστήριες τελετές), ο κινηματογράφος, η τηλεόρη, τα μουσεία, οι επιχειρήσεις, οι ομοιοτοπικοί και πολιτιστικοί σύλλογοι, το διαδίκτυο κ.ά. Σκοπός του σεμιναρίου είναι να εξετάσει τις πρακτικές και τις αναπαραστάσεις τους με αποδέκτες το ευρύ κοινό, καθώς και τις μορφές απόκρισης των πολιτών σε αυτές. Παράλληλα, επιχειρείται μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα να καταδειχθεί με ποιους τρόπους ο/η ιστορικός μπορεί να εμπλέξει τους ίδιους τους πολίτες στη διαμόρφωση της μνήμης μέσα από δράσεις εφαρμοσμένης ιστορίας, όπως ιστορικοί περίπατοι, εκθεσιακές παρεμβάσεις στον αστικό χώρο, διεκδικήσεις της κοινότητας.
Mαθησιακά Aποτελέσματα: Το σεμινάριο αποσκοπεί να εμπλέξει τους φοιτητές με ένα πεδίο έρευνας που πρόσφατα απασχολεί τους ιστορικούς. Ας σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο αντικείμενο διδάσκεται σε ελάχιστα ελληνικά πανεπιστήμια. Οι φοιτητές/τριες μελετούν συγκεκριμένο υλικό [φιλμ, μυθιστόρημα, διαδίκτυο, αρχείο] προκειμένου να κατανοήσουν κοινωνίες χρησιμοποιούν το παρελθόν σε σχέση με τις ανάγκες του παρόντος. Μπορούν επομένως να αντιληφθούν την δυναμική σχέση ανάμεσα στο παρόν το παρελθόν και το μέλλον και να τοποθετήσουν το υλικό που μελετούν στα ευρύτερα κοινωνικά και πολιτισμικά συμφραζόμενα της εποχής στην οποία παράγεται. Η εξέταση του υλικού αυτού θα τους επιτρέψει να κατανοήσουν πως προκύπτουν αξιώσεις αληθείας που διαμορφώνουν ιστορική συνείδηση στο παρόν πέρα και ανεξάρτητα από την ακαδημαϊκή ιστορία.
Γενικές Ικανότητες: Το σεμινάριο βασίζεται στην ανάλυση και σύνθεση ετερογενούς υλικού και στην παραγωγή ερευνητικών ιδεών.
Απαιτεί την ομαδική εργασία καθώς την αυτόνομη συγγραφή εργασιών. Αναδεικνύει την σχέση του παρελθόντος με το παρόν, από την πλευρά του παρόντος.
Καλλιεργεί την διεπιστημονικότητα καθώς χρησιμοποιεί εργαλεία της ιστορίας, της κοινωνικής ανθρωπολογίας, της αρχαιολογίας και των πολιτισμικών σπουδών. Οι φοιτητές/τριες αναπτύσσουν γνώσεις και ευαισθησίες σχετικές με τις σύγχρονες κοινωνίες μέσα από την οπτική της χρήσης του παρελθόντος στο παρόν
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Στην αίθουσα γίνεται συστηματική χρήση, οπτικού υλικού, power point, documentaries, φιλμ, καθώς και του διαδικτύου. Οι φοιτητές έχουν πρόσβαση στην σελίδα του μαθήματος στο eclass. | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Σεμινάρια | 20 | |
Παρουσιάσεις κειμένων στο μάθημα | 20 | |
Συζήτηση στην τάξη | 20 | |
Ανάλυση οπτικού υλικού | 15 | |
Αυτόνομη μελέτη | 30 | |
Τελική εργασία | 50 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
155 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Η αξιολόγηση γίνεται με βάση τον εβδομαδιαίο φόρτο εργασίας, την συνολική παρουσία στην τάξη (γραπτές προφορικές παρουσιάσεις, συζήτηση) και την τελική εργασία. |
Στο σεμινάριο οι φοιτητές έχουν πρόσβαση σε ηλεκτρονική σελίδα της πλατφόρμα e-class όπου υπάρχει άφθονο υλικό που χρησιμοποιείται κάθε εβδομάδα. Ενδεικτικά βλ https://eclass.aegean.gr/modules/document/?course=SA188
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Κατηγορία Μαθήματος:
Τύπος Μαθήματος:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).