Στο μάθημα αυτό στόχος είναι η προβληματοποίηση της εμπειρίας των επιδημιών και πανδημιών μέσω της χρήσης ανθρωπολογικών αναλυτικών εργαλείων και θεωρητικών προσεγγίσεων. Στόχος είναι η κατανόηση των μολυσματικών ασθενειών από την πλευρά της κοινωνικής ανάλυσης της εξάπλωσής τους, της διάδοσής της, της βιοπολιτικής διαχείρισής τους, της νοηματοδότησής τους στα διαφορετικά πολιτισμικά συμφραζόμενα, καθώς και αναφορικά με τη παγκόσμια υγεία, όπως αυτή γίνεται αντιληπτή μέσω μιας κριτικής ανθρωπολογικής προσέγγισης.
1. Ανθρωπολογικές προσεγγίσεις των επιδημιών & παγκόσμια υγεία. Έννοιες και ορισμοί.
2. Ιστορίες επι/πανδημιών τότε και τώρα.
3. Ανθρωπολογικές προσεγγίσεις μολυσματικών ασθενειών Ι – Περιπτώσεις μελέτης.
4. Ανθρωπολογικές προσεγγίσεις μολυσματικών ασθενειών ΙΙ – Μολύνσεις και ανισότητες.
5. Εθνογραφίες του HIV/AIDS σε διαφορετικά πολιτισμικά πλαίσια.
6. Η περίπτωση του HIV/AIDS στο ελληνικό συμφραζόμενο.
7. Από την πανδημία στην συνδημία. Προσεγγίζοντας τις επιδημίες/πανδημίες ως βιοκοινωνικά φαινόμενα.
8. Ανθρωπολογικές αναγνώσεις της πανδημίας COVID-19.
9. COVID-19 και παράγοντες όπως φύλο, ηλικία, οικονομικό στάτους, ιδιότητα του πολίτη.
10. COVID-19, πειθαρχία, αντίσταση και νέες μορφές βιο-υποκειμενικότητας.
11. Επιδημίες, πανδημίες και η σχέση ανθρώπου-περιβάλλοντος.
12. Η σύγχρονη παγκόσμια/παγκοσμιοποιημένη συνθήκη ζωής, οι μολυσματικές παθήσεις και οι προκλήσεις για την ατομική και παγκόσμια υγεία.
13. Παρουσιάσεις εργασιών
Mαθησιακά Aποτελέσματα:
Στόχος του μαθήματος είναι:
– Η γνωριμία με το πεδίο ανθρωπολογικής διερεύνησης και εθνογραφικής γνώσης που εστιάζει στην ανθρωπολογική διερεύνηση των επιδημιών και της παγκόσμιας υγείας.
– Η κριτική τοποθέτηση απέναντι στη διεπιστημονική συζήτηση γύρω από τις επιδημίες ως βιοκοινωνικό φαινόμενο.
– Η αναφορά σε εθνογραφικά παραδείγματα και πεδία μελέτης που σχετίζονται με διαφoρτικές επιδημίες όπως γίνονται αντιληπτές και όπως βιώνονται σε διαφορετικά πολιτισμικά συμφραζόμενα και ανάλογα με διαφορετικές πολιτικές της υγείας.
Γενικές Ικανότητες:
Αυτόνομη εργασία
Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Τρόπος Παράδοσης: | Φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας | |
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Χρήση της εκπαιδευτικής online πλατφόρμας open eclass | |
Οργάνωση Διδασκαλίας: | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 40 | |
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας | 60 | |
Προετοιμασία προφορικής παρουσίασης | 30 | |
Ασκήσεις στην τάξη | 20 | |
Σύνολο Μαθήματος
|
150 | |
Αξιολόγηση Φοιτητών: |
Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική Μέθοδοι αξιολόγησης: (Α). 2 Προφορικές παρουσιάσεις επιλεγμένων κειμένων ή 1 προφορική και 1 γραπτή (40% της συνολικής βαθμολογίας). (Β). Τελικές εξετάσεις ή τελική γραπτή εργασία (60% της συνολικής βαθμολογίας)
|
Διδακτικά συγγράμματα (προτεινόμενα):
Frank Snowden, 2021 (στα ελληνικά). Επιδημίες και κοινωνία. Από τον Μαύρο Θάνατο μέχρι Σήμερα. Πατάκης.
Ενδεικτική Βιβλιογραφία:
Σχολή:
Τμήμα:
Επίπεδο Σπουδών:
Κωδικός μαθήματος:
Εξάμηνο Σπουδών:
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις:
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας:
Πιστωτικές Μονάδες
Κατηγορία Μαθήματος:
Τύπος Μαθήματος:
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Διδάσκων/ουσα:
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ηλεκτρονική διεύθυνση Μαθήματος (URL):
Τρόπος Παράδοσης:
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Σύνολο Μαθήματος | 140 |
Διαλέξεις | 40 |
Ασκήσεις στην τάξη | 15 |
Εκπαιδευτική εκδρομή | 10 |
Αυτόνομη μελέτη στην διάρκεια του εξαμήνου | 45 |
Μελέτη προετοιμασίας για τις εξετάσεις | 30 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση των φοιτητών/ριών γίνεται μέσω εξετάσεων με ερωτήσεις ανάπτυξης και αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Τα κριτήρια είναι προσβάσιμα για τους φοιτητές/ριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (e-class).